Resilience and academic performance: a study with accounting undergraduates

Keywords: Resilience, Performance, Resilience Scale, Accounting.

Abstract

Studies on resilience are gaining importance in higher education literature (BREWER et al., 2019). The complexity of the subject makes it possible to analyze gaps not yet filled by the academy. In this context, the objective of the article was to analyze the relationship between resilience and academic performance of Accounting students. To achieve the objective proposed by the research, 183 students regularly enrolled in the Accounting course at a Brazilian public university answered a questionnaire in the second semester of 2019. The Resilience Scale, which is widely validated by the literature (WAGNILD, 2009) was used to measure the students’ resilience. Students' self-perception of grades was used to measure academic performance, which was also used in previous research (CORNACCHIONE JUNIOR et al., 2010; MUJICA et al., 2019). The data analysis included mean tests, and simple and multiple linear regressions. As main results, this study finds a positive and significant relationship between students’ resilience and academic performance. This evidence remained consistent, even when controlled by other factors, such as course extension and family income. Variables such as gender, religion, and the period in which the student is in undergraduate also presented statistical significance to explain the level of resilience of the research participants. The study contributes to the literature as it highlights evidence about the importance of resilience for students' academic performance. Additionally, both for academia and for accounting practice, the article addresses findings that make it possible to consider a new variable in the understanding of the academic performance of Accounting students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marlon Mendes Silva, UFMG

Doutorando em Controladoria e Contabilidade
Centro de Pós-graduação e Pesquisas em Controladoria e Contabilidade do Departamento de Ciências Contábeis da UFMG

Joice Garcia de Oliveira

Doutoranda em Controladoria e Contabilidade
Centro de Pós-graduação e Pesquisas em Controladoria e Contabilidade do Departamento de Ciências Contábeis da UFMG

Samuel de Oliveira Durso

Doutor em Controladoria e Contabilidade

Jacqueline Veneroso Alves da Cunha, UFMG

Doutora em Controladoria e Contabilidade
Mestre em Controladoria e Contabilidade
Centro de Pós-graduação e Pesquisas em Controladoria e Contabilidade do Departamento de Ciências Contábeis da UFMG

References

ALLAN, J. F.; MCKENNA, J.; DOMINEY, S. Degrees of resilience: profiling psychological resilience and prospective academic achievement in university inductees. British Journal of Guidance & Counselling, v. 42, n. 1, p. 9-25, 2014. Doi: 10.1080/03069885.2013.793784
AMERICAN PSYCHOLOGY ASSOCIATION (APA). The road to resilience. 2014. Disponível em: . Acesso em: 14 dez. 2019.
ANDREWS, B.; WILDING, J. M. The relation of depression and anxiety to life‐stress and achievement in students. British journal of psychology, v. 95, n. 4, p. 509-521, 2004. Doi: 10.1348/0007126042369802
ANGST, R. Psicologia e resiliência: uma revisão de literatura. Psicologia argumento, v. 27, n. 58, p. 253-260, 2017. Disponível em: . Acesso em: 24 out. 2019.
ARAÚJO, E. A. T.; CAMARGOS, M. A.; CAMARGOS, M. C. S.; DIAS, A. T. Desempenho Acadêmico de Discentes do Curso de Ciências Contábeis: Uma análise dos seus fatores determinantes em uma IES Privada. Contabilidade Vista & Revista, v. 24, n. 1, p. 60-83, 2013. Disponível em: . Acesso em: 11 nov. 2019.
BRAGA, M. M.; PEIXOTO, M. C. L.; BOGUTCHI, T. F. A evasão no ensino superior brasileiro: o caso da UFMG. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 8, n. 3, 2003. Disponível em: . Acesso em: 10 out. 2019.
BRANDÃO, J. M.; MAHFOUD, M.; GIANORDOLI-NASCIMENTO, I. F. A construção do conceito de resiliência em psicologia: discutindo as origens. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 21, n. 49, p. 263-271, 2011. Doi: 10.1590/S0103-863X2011000200014
BREWER, M. L.; VAN KESSEL, G.; SANDERSON, B.; NAUMANN, F.; LANE, M.; REUBENSON, A.; CARTER, A. Resilience in higher education students: A scoping review. Higher Education Research & Development, v. 38, n. 6, p. 1105-1120, 2019. Doi: 10.1080/07294360.2019.1626810
CHUNG, E.; TURNBULL, D.; CHUR-HANSEN, A. Differences in resilience between ‘traditional’ and ‘non-traditional’ university students. Active Learning in Higher Education, v. 18, n. 1, p. 77-87, 2017. Doi: 10.1177/1469787417693493
CORNACHIONE JUNIOR, E. B.; CUNHA, J. V. A.; DE LUCA, M. M. M..; OTT, E. O bom é meu, o ruim é seu: perspectivas da teoria da atribuição sobre o desempenho acadêmico de alunos da graduação em Ciências Contábeis. Revista Contabilidade & Finanças, v. 21, n. 53, p. 1-24, 2010. Doi: 10.1590/S1519-70772010000200004
COTTON, D. R.; NASH, T.; KNEALE, P. Supporting the retention of non-traditional students in Higher Education using a resilience framework. European Educational Research Journal, v. 16, n. 1, p. 62-79, 2017. Doi: 10.1177/1474904116652629
DANIEL, B.; WASSELL, S. Adolescence: Assessing and Promoting Resilience in Vulnerable Children 3. Londres: Jessica Kingsley Publishers, 2002.
DEEP, C. A. F. C. N.; LEAL, I. P. Adaptation of “the Resilience Scale” for the adult population of Portugal. Psicologia USP, v. 23, n. 2, p. 417-433, 2012. Doi: 10.1590/S0103-65642012005000008
DURSO, S. O. Mais do que concluir, triunfar: análise da resiliência na trajetória de graduandos de Contabilidade. 2020. 373 f. Tese (Doutorado em Controladoria e Contabilidade) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020. Disponível em: . Acesso em: 11 nov. 2020.
EGELAND, B; CARLSON, E.; SROUFE, L. A. Resilience as a process. Development and psychopathology, v. 5, n. 4, p. 517-528, 1993. Doi: 10.1017/S0954579400006131
FALK, J. H.; MARTIN, W. W.; BALLING, J. D. The novel field‐trip phenomenon: Adjustment to novel settings interferes with task learning. Journal of Research in Science Teaching, v. 15, n. 2, p. 127-134, 1978. Doi: 10.1002/tea.3660150207
FAJARDO, I. N.; MINAYO, M. C. S.; MOREIRA, C. O. F.. Educação escolar e resiliência: política de educação e a prática docente em meios adversos. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 18, n. 69, p. 761-773, 2010. Doi: 10.1590/S0104-40362010000400006
FELGUEIRAS, M. C.; FESTAS, C.; VIEIRA, M. Adaptação e validação da Resilience Scale de Wagnild e Young para a cultura portuguesa. Cadernos de saúde, v. 3, p. 73-80, 2010. Doi: 10.34632/cadernosdesaude.2010.2803
GARCIA, N. R.; BORUCHOVITCH, E. Atribuições de causalidade para o desempenho escolar e resiliência em estudantes. Psico-USF, v. 19, n. 2, p. 277-286, 2014. Doi: 10.1590/1413-82712014019002003
GRAFF, C. S.; MCCAIN, T.; GOMEZ-VILCHIS, V. Latina resilience in higher education: Contributing factors including seasonal farmworker experiences. Journal of Hispanic Higher Education, v. 12, n. 4, p. 334-344, 2013. Doi: 10.1177/1538192713494212
GROTBERG, E. H. Introdução: novas tendências em resiliência. In: A. Melillo, E. N. S. Ojeda, & D. Rodríguez (Orgs.), Resiliência: descobrindo as próprias fortalezas. Porto Alegre: Artmed, 2005, p. 15-22.
HERBERT, H.; MANJULA, M. Stress-coping and factors contributing to resilience in college students: An exploratory study from India. Indian Journal of Clinical Psychology, v. 44, n. 1, p. 26-34, 2017.
HOLDSWORTH, S.; TURNER, M.; SCOTT-YOUNG, C. M. … Not drowning, waving. Resilience and university: a student perspective. Studies in higher education, v. 43, n. 11, p. 1837-1853, 2018. Doi: 10.1080/03075079.2017.1284193
JOHNSON, M. L; TAASOOBSHIRAZI, G.; KESTLER, J. L.; CORDOVA, J. R. Models and messengers of resilience: A theoretical model of college students’ resilience, regulatory strategy use, and academic achievement. Educational Psychology, v. 35, n. 7, p. 869-885, 2015. Doi: 10.1080/01443410.2014.893560
KNOP, M.; COLLARES, A. C. M. A influência da origem social na probabilidade de concluir os diferentes cursos de ensino superior. Sociedade e Estado, v. 34, n. 2, p. 351-380, 2019. Doi: 10.1590/s0102-6992-201934020001
MAGALHÃES, F. A. C.; ANDRADE, J. X. Exame vestibular, características demográficas e desempenho na universidade: em busca de fatores preditivos. In: CONGRESSO USP DE CONTROLADORIA E CONTABILIDADE, 2006, São Paulo. Anais… São Paulo: Universidade de São Paulo, 2006. p. 1-11. Disponível em: . Acesso em: 24 set. 2019.
MAROCO, J.; GARCIA-MARQUES, T. Qual a fiabilidade do alfa de Cronbach? Questões antigas e soluções modernas? Laboratório de psicologia, p. 65-90, 2006. Disponível em: . Acesso em: 05 out. 2019.
MASASI, N. J. How personal attribute affect students’ performance in undergraduate accounting course: A case of adult learner in Tanzania. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, v. 2, n. 2, p. 201-211, 2012.
MASTEN, A. S. Ordinary magic: Resilience in development. Nova York: Guilford Publications, 2015.
MIRANDA, G. J.; MAMEDE, S. P. N.; MARQUES, A. V. C.; ROGERS, P. Determinantes do desempenho acadêmico em Ciências Contábeis: uma análise de variáveis comportamentais. In: CONGRESSO USP DE CONTROLADORIA E CONTABILIDADE, XIV, 2014, São Paulo. Anais… São Paulo: Universidade de São Paulo, 2014. p. 1-11. Disponível em: . Acesso em: 06 set. 2019.
MIRANDA, G. J.; LEMOS, K. C. S.; OLIVEIRA, A. S.; FERREIRA, M. A. Determinantes do desempenho acadêmico na área de negócios. Revista Meta: Avaliação, v. 7, n. 20, p. 175-209, 2015.
MORETTI, F. A.; HÜBNER, M. M. C. O estresse e a máquina de moer alunos do ensino superior: vamos repensar nossa política educacional? Revista Psicopedagogia, v. 34, n. 105, p. 258-267, 2017. Disponível em: . Acesso em: 09 set. 2020.
PESCE, R. P.; ASSIS, S. G.; AVANCI, J. Q.; SANTOS, N. C.; MALAQUIAS, J. V.; CARVALHAES, R. Adaptação transcultural, confiabilidade e validade da escala de resiliência. Cadernos de Saúde pública, v. 21, n. 2, p. 436-448, 2005. Doi: 10.1590/S0102-311X2005000200010
POLETTO, M.; KOLLER, S. H. Contextos ecológicos: promotores de resiliência, fatores de risco e de proteção. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 25, n. 3, p. 405-416, 2008. Doi: 10.1590/S0103-166X2008000300009
RANGEL, J. R.; MIRANDA, G. J. Desempenho acadêmico e o uso de redes sociais. Sociedade, Contabilidade e Gestão, v. 11, n. 2, p. 139-154, 2016. Doi: 10.21446/scg_ufrj.v11i2.13383
RICHARDSON, G. E. The metatheory of resilience and resiliency. Journal of clinical psychology, v. 58, n. 3, p. 307-321, 2002. Doi: 10.1002/jclp.10020
SANTOS, N. D. A. Determinantes do desempenho acadêmico dos alunos dos cursos de ciências contábeis. 257f. Tese (Doutorado em Controladoria e Contabilidade) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: Acesso em: 06 out. 2019.
SILVA, J. S.; PINTO, F. R.; NOGUEIRA, T. V.; FERREIRA, T. C. Resiliência em discentes de administração, por idade, religiosidade e gênero. Revista da Faculdade de Administração e Economia, v. 5, n. 2, p. 141-162, 2014. Doi: 10.15603/2176-9583/refae.v5n2p141-162
SMITH, M. Research methods in accounting. London: SAGE Publications Limited, 2019.
SPADY, W. G. Dropouts from higher education: An interdisciplinary review and synthesis. Interchange, v. 1, n. 1, p. 64-85, 1970. Doi: 10.1007/BF02214313
STALLMAN, H. M. Embedding resilience within the tertiary curriculum: A feasibility study. Higher Education Research & Development, v. 30, n. 2, p. 121-133, 2011. Doi: 10.1080/07294360.2010.509763
TEIXEIRA, M. A. P.; DIAS, A. C. G.; WOTTRICH, S. H.; OLIVEIRA, A. M. Adaptação à universidade em jovens calouros. Psicologia escolar e educacional, v. 12, n. 1, p. 185-202, 2008. Doi: 10.1590/S1413-85572008000100013
TEMPSKI, P. et al. Relationship among medical student resilience, educational environment and quality of life. Plos One, v. 10, n. 6, p. 1-13, 2015. Doi: 10.1371/journal.pone.0131535
THORNE, K. J.; KOHUT, C. S. K. Prince-Embury, S.(2007, 2006). Resiliency scales for children and adolescents: a profile of personal strengths. San Antonio, TX: Harcourt assessment, Inc. Canadian Journal of School Psychology, v. 22, n. 2, p. 255-261, 2007. Doi: 10.1177/0829573507305520
TINTO, V. Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition. Chicago: University of Chicago Press, 1987.
VOLKWEIN, J. F.; LORANG, W. G. Characteristics of extenders: Full-time students who take light credit loads and graduate in more than four years. Research in Higher Education, v. 37, n. 1, p. 43-68, 1996.
WAGNILD, G. M. A review of the Resilience Scale. Journal of nursing measurement, v. 17, n. 2, p. 105-113, 2009. Doi: 10.1891/1061-3749.17.2.105
WAGNILD, G. M.; YOUNG, H. M. Development and psychometric. Journal of nursing measurement, v. 1, n. 2, p. 165-17847, 1993.
WALKER, C.; GLEAVES, A.; GREY, J. Can students within higher education learn to be resilient and, educationally speaking, does it matter? Educational Studies, v. 32, n. 3, p. 251-264, 2006. Doi: 10.1080/03055690600631184
YUNES, M. A. M.; SZYMANSKI, H. Resiliência: noção, conceitos afins e considerações críticas. In: Tavares, J. (Org.). Resiliência e educação. São Paulo: Cortez, v. 2, p. 13-43, 2001.
ZARIFA, D.; KIM, J.; SEWARD, B.; WALTERS, D. What’s taking you so long? Examining the effects of social class on completing a bachelor’s degree in four years. Sociology of Education, v. 91, n. 4, p. 290-322, 2018. Doi: 10.1177/0038040718802258
ZHANG, X.; WANG, H.; XIA, Y.; LIU, X.; JUNG, E. Stress, coping and suicide ideation in Chinese college students. Journal of Adolescence, v. 35, n. 3, p. 683-690, 2012. Doi: 10.1016/j.adolescence.2011.10.003
Published
2022-10-11
How to Cite
Mendes Silva, M., Garcia de Oliveira, J., de Oliveira Durso, S., & Veneroso Alves da Cunha, J. (2022). Resilience and academic performance: a study with accounting undergraduates. Enfoque: Reflexão Contábil, 41(3), 55-73. https://doi.org/10.4025/enfoque.v41i3.56649
Section
Original Articles