OVERCOMING A CONVENTIONAL PEDAGOGY

Keywords: Integral education; contextualization; individuals

Abstract

The complex society in which we live directly impacts the learning experiences in schools. What role should schools play in this context? Is it a passive, a reactive, or a proactive one? How does the school, made of individuals with rights, relate to the social demands? These are important problematizations of this article, which aims to analyze this relation, especially the role of the school in the formation of the individuals. For this, a qualitative methodology of explanatory feature was applied, containing questionnaires, and bibliographical and documental references from Marist Brothers schools. Three groups (students, teachers, and managers) from two private schools in the state of Rio Grande do Sul answered the surveys. The questionnaires' analysis, with the aid of categorization, indicates that students learn from different individuals in the school space, and that the role of a dynamic teacher is prominent. Also, the practices that challenge, contextualize, and promote experiences are identified by students as the most helpful in their learning. A curriculum that takes on the complexity of society and its subjects overcomes a conventional pedagogy and engages in the pedagogy of invention and of knowledge production, regarding subjects as protagonists.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Degrandis, Colégio Marista Ipanema

Doutor em Teologia pelas Faculdades EST. Vice-diretor educacional no Colégio Marista Ipanema – Porto Alegre.

 

References

ARROYO, Miguel. Ofício de mestre: imagens e auto-imagens. 5 ed. Petrópolis: Vozes, 2000.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Ser professor/a hoje: novos confrontos entre saberes, culturas e práticas. In: Educação. Porto Alegre. V. 37, n. 1, p. 33-41,jan. –abr, 2014.

CHRISTOV, Luiza Helena da Silva. Educação continuada: função essencial do coordenador pedagógico. In: BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira e CHRISTOV, Luiza Helena da Silva (Org.). O Coordenador pedagógico e a educação continuada. São Paulo: Edições Loyola, 2009, cap. 1.

DEGRANDIS, Fernando. O que se aprende e o que se ensina: análise metodológica e epistemológica do processo de gestão em colégio marista. Tese (Teologia) - Faculdades EST. São Leopoldo, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 33 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

IBGE. Taxa de escolarização da população de 06 a 14 anos de 2007 a 2015. Disponível em: Acesso em: 25 de abril de 2017.

LIPOVETSKY, Gilles. Da leveza para uma civilização do ligeiro. Tradução de Pedro Elói Duarte. Lisboa: Edições 70, 2016.

LÜCK, Heloísa. Gestão do processo de aprendizagem pelo professor. Petrópolis: Vozes, 2014.

MURAD, Afonso. Gestão e espiritualidade: uma porta entreaberta. São Paulo: Paulinas, 2007.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, 2020.

SILVA, G. B. e FELICETTI, V. L. Habilidades e competências na prática docente. Educação por escrito, Porto Alegre. V. 5, n1, p. 17 – 29, Jan. – jun. 2014.

UNIÃO MARISTA DO BRASIL. Ensino Médio Marista: problematizações e perspectivas em tempos de mudança. Brasília: UMBRASIL, 2015.

____________. Matrizes curriculares de educação básica do Brasil Marista: área de linguagens, códigos e suas tecnologias. 3 ed. Curitiba: PUCPRess, 2019.

____________. Projeto Educativo do Brasil Marista. Brasília: UMBRASIL, 2010.
Published
2022-06-21
How to Cite
Degrandis, F. (2022). OVERCOMING A CONVENTIONAL PEDAGOGY. Imagens Da Educação , 12(2), 121-140. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v12i2.56816
Section
Políticas Públicas e Gestão Educacional