THE PRACTICE OF MEDICALIZATION OF THE “DIFFFERENT” IN THE CURRICULUM TO ENSURE A GROUP-ORIENTED PEDAGOGY
Abstract
The article analyzes the functioning of the medicalizing practice in the curriculum for the 6th and 7th grades of elementary school, in two schools in Belo Horizonte, one being a private school and the other a public school. In the curriculum investigated here, this practice is activated, making use of a strategic alliance between the medical discourse and the pedagogical discourse to deal with certain children in schools. It is a practice that has effects both on curriculum and on student bodies. The argument developed here is that the medicalizing practice works by producing the reasoning that medication is a prerequisite for the learning of students diagnosed with ADHD to be optimized, so that a pedagogy directed to the group work. However, there are conflicts in the implementation of this practice in the investigated curriculum. After all, we found that some students use the medication subversion strategy because they question its effects on their bodies, on their learning and on their social relationships. This highlights the urgency of finding other ways of dealing with difference in the curriculum.
Downloads
References
Bonadio, R. A. A., & Mori, N. N. R. (2013). Transtorno do Déficit de Atenção/Hiperatividade: diagnóstico e prática pedagógica. EDUM.
Butler, J. (2006). Deshacer el Género. Paidós.
Campos, C. A., & Paraíso, M. A. (2015). Raciocínios que generificam, diferenciam e hierarquizam no currículo da alfabetização de crianças. [Apresentação]. Anais do VI Seminário Brasileiro; III Seminário Internacional de Estudos Culturais e Educação. Canoas.
Corazza, S. (2000). O que faz gaguejar a linguagem da escola. In Alves-Mazzotti, A., & Candau, V. (Orgs.). Linguagens, espaço e tempos no ensinar e aprender. ENDIPE (pp. 89-104). DP&A.
Corazza, S. (2001). O que quer um currículo: pesquisas pós-críticas em educação. Vozes.
Costa, T. C. (2006). Crianças indóceis em sala de aula. [Dissertação de mestrado não publicada]. Faculdade de Educação da Universidade Luterana do Brasil.
Foucault, M. (2008). Nascimento da Biopolítica: curso dado no Collège de France (1978-1979). Martins Fontes.
Foucault, M. (2017). Microfísica do poder. (pp. 55-86). Graal.
Franceschini, B. (2015, junho). O dispositivo de saber médico e a subjetivação do aluno hiperativo. Cadernos do IL, 50, 235-252.
Goodson, I. (1995). Etimologias, epistemologias e o emergir do currículo – Currículo: teoria e história. (pp. 29-44). Vozes.
Guarido, R. L. (2008). “O que não tem remédio, remediado está”: medicalização da vida e algumas implicações da presença do saber médico na educação. [Dissertação de mestrado não publicada]. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo.
Itaborahy, C. (2009). A Ritalina no Brasil: uma década de produção, divulgação e consumo. [Dissertação de mestrado não publicada]. Universidade do Estado do Rio de Janeiro.
Martins, R. A. C. (2020). Currículos e o transtorno de Déficit de Atenção com Hiperatividade. [Dissertação de mestrado não publicada]. Universidade Federal de Minas Gerais.
Moysés, M. A. A., & Collares, C. A. L. (2013). Medicalização: o obscurantismo reinventado. In Collares, C. A. L., Moysés, M. A. A., & Ribeiro, M. C. F. (Orgs.). Novas capturas, antigos diagnósticos na era dos transtornos. (pp. 41-64). Mercado de Letras.
Nogueira, D. M. (2010). Gênero e sexualidade na educação. [Apresentação]. Anais do 1º Simpósio Sobre Estudos de Gênero e Políticas Públicas. Londrina.
Orrú, S. E. (2017). O re-inventar da inclusão: os desafios da diferença no processo de ensinar e aprender. Vozes.
Paraíso, M. A. (2007). Currículo e mídia educativa brasileira: poder, saber, subjetivação. Argos.
Paraíso, M. A. (2010a). Apresentação. In Paraíso, M. A. (Org.). Pesquisas sobre currículos e culturas: temas, embates, problemas e possibilidades. (pp. 11-14). CRV.
Paraíso, M. A. (2010b, maio-agosto). Diferença no currículo. Cadernos de Pesquisa, 40(140), 587-604.
Paraíso, M. A. (2016, setembro-dezembro) A ciranda do currículo com gênero, poder e resistência. Currículo sem Fronteiras, 16(3), 388-415.
Popkewitz, T. S. (1998). Reforma educacional e construtivismo. In Silva, T. T. (Org.). Liberdades reguladas: a pedagogia construtivista e outras formas de governo do eu. Vozes.
Reis, C. A., & Paraíso, M. A. (2013, outubro-dezembro). A Constituição de Corpos Guerreiros em um Currículo Escolar. Educação & Realidade, 38(4), 1.243-1.266.
Ritalina®. Bula. Novartis Biociências S/A. www.bulas.med.br/index.
Rose, N. (2001). Inventando nossos eus. In Silva, T. T. Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. (pp. 137-203). Autêntica.
Rose, N. (2011). Inventando nossos selfs: psicologia, poder e subjetividade. Vozes.
Silva, G. R., & Henning, P. C. (2013). Pesquisa em Educação: experimentando outros modos investigativos. [Coleção Cadernos Pedagógicos v. 18]. FURG.
Silva, T. T. (2010). Documentos de Identidade: uma introdução às teorias de currículo. Autêntica.
Walkerdine, V. (1998). Uma análise foucaultiana da pedagogia construtivista. In Silva, T. T. (Org.). Liberdades reguladas: a pedagogia construtivista e outras formas de governo do eu. Vozes.
Copyright (c) 2023 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).







1.png)
