SCIENCE TEACHING AND INDIGENOUS COSMOVISIONS
A CROSSING BETWEEN THE OFFICIAL CURRICULAR ROUTES AND THE PRODUCTION OF OTHER PATHS
Abstract
Official curricula are designed and organized in a historical and social time, part of machinery that can act in a way to reiterate the current social, political and economic logic or break with this logic, inspiring new ways of life. The most common role of a curriculum is to outline a route that is capable of indicating a minimum framework of contents, practices and knowledge so that all students can supposedly have equal learning rights. However, by establishing this basic scope, the curriculum can act as a faciality machine producing unique and standardized identities. Thus, from a brief critical reading of some official curricula (Base Nacional Comum Curricular - BNCC and Currículo da Cidade - Educação Infantil) the objective is to think about some concepts such as: capitalist megamachine, educational and faciality machine with a focus on science teaching ; and also, to reflect on how the Teaching of History of Sciences can contribute to thinking about possibilities for creating new pedagogies and a minor education through curricular decolonization together with indigenous education and original peoples.
Downloads
References
ALVIM, Marcia Helena; OLIVEIRA, Zaqueu. Dimensões da abordagem histórica no Ensino de Ciências e de Matemática. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 38, n. 1, p. 742-774, 2021
ALVIM, Márcia Helena; ZANOTELLO, Marcelo. História das ciências e educação científica em uma perspectiva discursiva. Revista Brasileira de História da Ciência, [S.L.], v. 7, n. 2, p. 349-359, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018
CACHAPUZ, A.; PRAIA, J.; JORGE, M. Da Educação em Ciências às orientações para o ensino das Ciências: um repensar epistemológico. Ciência & Educação, v. 10, n. 3, p. 363-381, 2004
CARVALHO, Janete Magalhães; SILVA, Sandra Kretli; DELBONI, Tânia Mara Zanotti Guerra Frizzera. A Base Nacional Comum Curricular e a Produção Biopolítica da Educação como formação de ''Capital Humano”. Revista e-Curriculum, n.2, vol. 15, 2017, p. 481-503
COHN, Clarice. Antropologia da criança. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.
DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 1974.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. (V.3) 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2012.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. (V.1) 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O Anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia 1. São Paulo: Editora 34, 2010.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: o nascimento da prisão. 20ª ed. São Paulo: Vozes, 1999
GALLO, Silvio. Em torno de uma Educação Menor. Educação e Realidade. n.27, v.2, p. 169-178, jul./dez. 2002.
GALLO, Silvio; MONTEIRO, Alexandria. Educação menor como dispositivo potencializador de uma escola outra. REMATEC: Revista de Matemática, Ensino e Cultura. Ano 15, n.33, p. 9 -30, 2020
GANDOLFI, Haira Emanuela; FIGUEIRÔA, Silvia Fernanda de Mendonça. As nitreiras no Brasil dos séculos XVIII e XIX. Revista Brasileira de História da Ciência, [S.L.], v. 7, n. 2, p. 279-297, 2014.
HÖTTECKE, D.; SILVA, C. C. Why implementing history and philosophy in school science education is a challenge: an analysis of obstacles. Science & Education, n. 20, p. 293-316, 2011.
KOPENAWA, Davi; BRUCE, Albert. A queda do céu: Palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
KRAMER, Sonia. Privação cultural e educação compensatória: uma análise crítica. Cadernos de Pesquisa, v. 42, p. 54–62, 2013. Recuperado de https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/1550
MATTHEWS, M. R. História, filosofia e ensino de ciências: a tendência atual de reaproximação. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 12, n. 3, p. 164-214, Florianópolis, 1995.
OLIVEIRA, Maria Aparecida Mendes; BERNAL, Jorge Isidro Orjuela. Educação para Indígenas e Escolas Indígenas dos Guarani e Kaiowá: um olhar crítico. REMATEC: Revista de Matemática, Ensino e Cultura, n. 33, p 95-111, 2020
PRAIA, J.; GIL-PÉREZ, D.; VILCHES, A. O papel da natureza da ciência na educação para a cidadania. Ciência & Educação, v. 13, n. 2, p. 141-156, 2007.
ROLNIK, Suely. Esferas da Insurreição: Notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2018.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências*. Revista Crítica de Ciências Sociais, [S.L.], n. 63, p. 237-280, 1 out. 2002. OpenEdition. Disponível em: http://dx.doi.org/10.4000/rccs.1285. Acesso em: 8 dez. 2021.
SANTOS, Zamara Araújo dos. Entre máquinas: a produção maquínica de Deleuze e Guattari. Revista Trágica: estudos de filosofia da imanência, Rio de Janeiro, v. 14, nº 2, pp. 55-73, 2021.
São Paulo (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Currículo da cidade: Educação Infantil. – São Paulo: SME / COPED, 2019.
Teixeira, Paulo Marcelo Marini; Neto, Jorge Megid. A Produção Acadêmica em Ensino de Biologia no Brasil – 40 anos (1972–2011): Base Institucional e Tendências Temáticas e Metodológicas. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, v.17, n.2, p.521–549, 2017. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2017172521
TIRIBA, Léa; PROFICE, Christiana Cabicieri. CRIANÇAS TUPINAMBÁ: rios, colinas, bancos de areia e matas como lugares do brincar cotidiano. Revista Teias, v. 19, n. 52, p. 28-47, 2018. http://dx.doi.org/10.12957/teias.2018.30926.
WALSH, Catherine; OLIVEIRA, Luis Fernandes de; CANDAU, Vera Maria. Colonialidade e pedagogia decolonial: Para pensar uma educação outra. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v.26, n. 83, 2018
Copyright (c) 2023 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).







1.png)
