THE THEME OF VIOLENCE AGAINST WOMEN IN GEOGRAPHY TEACHING: A METHODOLOGICAL PROPOSAL

  • Fernando Veronezzi Universidade Estadual de Maringá- Programa de Pós-Graduação em Geografia
  • Elpidio Serra Universidade Estadual de Maringá- Programa de Pós-Graduação em Geografia
Keywords: Violence Against Women, Inequalities, Teaching Geography, Feminicide.

Abstract

The article aims to discuss violence against women as a thematic proposal for Teaching Geography. When considering Brazil as an example, a country marked by gender inequalities and violence, leader in several international rankings in this type of human rights violation, the issue is justified. Based on a theoretical approach, with the presentation of laws, statistical data and results obtained through actions carried out in high school classes of a Public School in the State of Paraná, a methodological proposal is presented to recognize that the students of High School think about violence against women, the text discusses with elements that justify the importance of the inclusion of this problematic in the classes of Geography, fomenting conditions for the teachers to consider the emergence of the same and incorporate in their practices, subjects strategies to address the problem, which is a reality present in the students' daily lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Veronezzi, Universidade Estadual de Maringá- Programa de Pós-Graduação em Geografia
Doutor na área de Geografia Agrária pelo Programa de Pós Graduação em Geografia (PGE) da Universidade Estadual de Maringá. Mestre pelo mesmo Programa e Instituição.  Licenciado em Geografia pela Universidade Estadual do Centro-Oeste, campus de Guarapuava. Tem experiência em temáticas ligadas aos efeitos da modernização da agricultura; concentração de terras; expropriação; proletarização; relações de trabalho no campo; gênero; movimentos sociais; associativismo e cooperativismo em assentamentos rurais.
Elpidio Serra, Universidade Estadual de Maringá- Programa de Pós-Graduação em Geografia
Pós Doutor em Geografia pela Universidade Estadual Paulista, campus de Presidente Prudente. Professor associado do Departamento de Geografia da Universidade Estadual de Maringá e do Programa de Pós Graduação em Geografia (PGE) da mesma Instituição. Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia Agrária, atuando principalmente nos seguintes temas: modernização da agricultura, cooperativismo, colonização, reforma agrária e desenvolvimento rural.
Published
2018-07-11
Section
Artigos