Intergenerational Transmission of Secure Attachment: Evidences from Two Cases
Abstract
The aim of the study was to investigate mother's experiences with her caregivers and the secure attachment of her child. Two mother-child dyads participated (mother: 38 years old; son: 2 years old and 2 months; mother: 34 years old; son: 2 years old and 2 months), in which the child presented secure attachment behaviors, evaluated by the Attachment Q-sort. The mothers´ experiences with their caregivers were investigated by a scale that evaluated the perceptions of their dyadic, and their attachment representations, the current relationship was investigated thought an interview. The results show consistency in mothers’ experiences with their caregivers characterized by affective, sensitive care and autonomy encouragement and their child's secure attachment behaviors, as well as a good mother-child relationship. These results support the literature that highlights the intergenerational patterns of attachment, since the maternal experiences with their caregivers relate themselves to the child´s secure attachment.Downloads
References
Ainsworth, M. D. S. (1989). Attachments Beyond Infancy. American Psychologist, 44(4), 709-716.
Barbisan, J. W. (1993). Qualidade do brinquedo simbólico na infância: contribuições do apego mãe-criança. Tese de doutorado, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Bost, K. K., Shin, N., McBride, B. A., Brown, G., Vaughn, B. E., et al. (2006). Maternal secure base scripts, children’s attachment security, and mother child narrative styles. Attachment & Human Development, 8(3), 241-260.
Bowlby, J. (1989). Uma base segura: aplicações clínicas da teoria do apego. Porto Alegre: Artes Médicas (Original publicado em 1988).
Bowlby, J. (1990). Apego e perda. Apego: a natureza do vínculo (2a ed). São Paulo: Martins Fontes (Original publicado em 1969).
Broussard, E. R., & Cassidy, J. (2010). Maternal perception of newborns predicts attachment organization in middle adulthood. Attachment & Human Development,12(1–2), 159-172.
Conselho Federal de Psicologia (2000). Resolução CFP N° 16/2000 de 20 de dezembro de 2000. Brasília.
Conselho Nacional de Saúde (1996). Resolução N° 196 de 10 de outubro de 1996. Brasília.
Dollberg, D., Feldman, R., & Keren, M. (2010). Maternal representations, infant psychiatric status, and mother–child relationship in clinic-referred and non-referred infants. Eur Child & Adolescent Psychiatry,19, 25-36.
Fonagy, P. (1999). Transgenerational consistencies of attachment: A new theory. Apresentado no Developmental and Psychoanalytic Discussion Group, American Psychoanalytic Association Meeting, Washington, DC, 13 maio. Recuperado em 5 de maio de 2013: http://psychematters.com/papers/fonagy2.htm
Grossmann, K., & Grossmann, K. E. (2011). O impacto do apego à mãe e ao pai e do apoio sensível à exploração nos primeiros anos de vida sobre o desenvolvimento psicossocial das crianças até o início da vida adulta. In M. van Ijzendoorn (Org.). Enciclopédia sobre o desenvolvimento da primeira infância. (pp.1-8). Holanda: Leiden University.
Hauck S., Schestatsky S., Terra L., Knijnik L., Sanchez P., et al. (2006). Adaptação transcultural para o português brasileiro do Parental Bonding Instrument (PBI). Revista de Psiquiatria, 28(2), 162-168.
Huang, Z. J., Lewin, A., Mitchell, S. J., & Zhang, J. (2012). Variations in the Relationship Between Maternal Depression, Maternal Sensitivity, and Child Attachment by Race/Ethnicity and Nativity: Findings from a Nationally Representative Cohort Study. Maternal and Child Health Journal, 16, 40–50.
Laville, C., & Dionne, J. (1999). A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artmed.
Meins, E. (1997). Security of attachment and the social development of cognition. Hove: Psychology Press.
Núcleo de Infância e Família/Universidade Federal do Rio Grande do Sul-NUDIF/CRESCI (2012). Termo de Consentimento Livre e Esclarecido Informado (grupo não creche). Instrumento não publicado, Programa de Pós-graduação em Psicologia,
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Núcleo de Infância e Família/Universidade Federal do Rio Grande do Sul – NUDIF/CRESCI (2012). Termo de Consentimento Livre e Esclarecido Informado (para o grupo creche). Instrumento não publicado, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Núcleo de Infância e Família/Universidade Federal do Rio Grande do Sul – NUDIF/CRESCI (2012). Ficha de dados demográficos da família. Instrumento não publicado, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Núcleo de Infância e Família/Universidade Federal do Rio Grande do Sul - NUDIF/CRESCI (2012). Entrevista sobre a relação mãe-bebê. Instrumento não publicado, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Parker, G., Tupling, H., & Brown, L. B. (1979). A Parental Bonding Instrument. British Journal of Medical Psychology 52, 1-10.
Piccinini, C. A., Lopes, R. C. L., Sperb, T. M., Tudge, J. R. H., Alvarenga, P. et al. (2012). Impacto da creche no desenvolvimento socioemocional e cognitivo infantil: estudo longitudinal do sexto mês de vida do bebê ao final dos anos pré-escolares – CRESCI. Projeto não publicado, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Selterman, D., Apetroaia, A., & Waters, E. (2012). Script-like attachment representations in dreams containing current romantic partners. Attachment & Human Development, 14(5), 501–515.
Shaver, P. R., & Mikulincer, M. (2010) New directions in attachment theory and research. Journal of Social and Personal Relationships, 27(2),163–172.
Semensato, M. (2009). Relações entre scripts de apego individuais e compartilhados em casais com um filho com autismo. Dissertação de mestrado, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Stake, R. E. (1994). Case studies. In N. Denzin & Y. Lincoln (Org.) Handbook of qualitative research. (pp. 236-247) London: Sage.
Van IJzendoorn, M. H., & Bakermans-Kranenburg. M. J. (1997). Intergenerational transmission of attachment: A move to the contextual level. In M. H. Van IJzendoorn, M. J. Bakermans-Kranenburg, L. Atkinson, & J. K. Zucker. (Eds). Attachment and psychopathology. (pp. 135-170). New York: Guilford Press.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.