AESTHETIC PERCEPTION IN DUFRENNE’S PHENOMENOLOGY: POSSIBLE CONTRIBUTIONS TO PSYCHOLOGY
Abstract
Aesthetics is a branch of philosophy, which usually corresponds, generally, to the study of sensibility and the arts. Dufrenne is considered one of the most distinguished researchers on the relationship among art, aesthetics and phenomenology. This study aims to comprehend how the aesthetic perception is constituted in the third part of the work Phénoménologie de l’expérience esthétique, by Dufrenne, which discusses the phenomenology of the aesthetic perception. It also aims to understand the possible repercussions of such a constitution for human psychic lives. This work was read with a focus on the distinct categories which, for the author, compose aesthetic perception (presence, representation and feeling), and their main characteristics were established. It can be noted that the aesthetic perception, unlike common perception, propitiates qualities that provide new senses and atmospheres, new ways to see, think or feel, beyond what is constituted. Thus, it allows for the configuration of genuine innovations and new ways to be in the world.Downloads
References
Albizu, E. (2013) Estetica de la literatura y del teatro. In R. Xirau; & D. Sobrevilla (Orgs), Estetica – Enciclopedia Ibero Americana de Filosofia (vol. 25, pp. 171-199). Editorial Trotta: Madrid, Espanha.
Casey, E. S. (2010). Aesthetic Experience. In H. R. Sepp & L. Embree. (Orgs). Handbook of Phenomenological Aesthesis – Contributions to Phenomenology (vol. 55, pp. 1-7). New York: Springer.
Dufrenne, M. (1982). Fenomenología de la Experiencia Estética (Vol.II – La percepción estetica). Valência: Fernando Torres – Editor, S.A. (Original publicado em 1953).
Dufrenne, M. (2002). Estética e Filosofia (R. Figurelli, Trad.). Perspectiva: São Paulo.
Dussert, J. B. & Jdey, Adnen (2016) Mikel Dufrenne et l’esthétique: entre phénomenologie et philosophie de la nature. Presses Universitaires de Rennes: Rennes, França.
Feldman, R. S. (2015) Introdução à Psicologia. (Bueno, D.; & Rosa, S. M., Trad) Porto Alegre: Artmed.
Figurelli, R. (2002). Introdução à edição brasileira. In M. Dufrenne, Estética e Filosofia (pp. 7-19). São Paulo: Perspectiva.
Furtado, R. M. M. (2012). O coletivo do eu: memória e educação das sensibilidades na experiência estética com a arte pública. RESGATE, 20(23), pp.119-127.
Henriques, J. C. (2008). Significação ontológica da experiência estética: a contribuição de Mikel Dufrenne. Dissertação de mestrado, Instituto de Filosofia, Artes e Cultura, Universidade Federal de Ouro Preto.
Kimura, M. (2014). Irrelevant Spheres and Vacancies of Artworks: Phenomenological Aesthetics Revisited. In M. Barber & J. Dreher (Orgs). The Interrelation of Phenomenology, Social Sciences and the Arts – Contributons to Phenomenology. (pp. 11-21). New York: Springer.
Pereira, M. V. (2012). O limiar da experiência estética: contribuições para pensar um percurso de subjetivação. Pro-posições, 23(1), pp.183-195.
Pinho, E. (1994). A estética de Dufrenne ou a procura da origem. Revista Filosófica de Coimbra 2(6), pp. 361-396.
Reis, A. C. (2011). A experiência estética sob um olhar fenomenológico. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 63(1), 75-86.
Saison, M. (2005). Leer a Mikel Dufrenne hoy. Ágora – Papeles de Filosofia. Trad. J. B. González. 24(1), 215-233.
Werle, M. A. (2015). Mikel Dufrenne: a fenomenologia da experiência estética. Sapere Aude, 6(12), 456-464.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.







