PLAY THERAPY AND OTHERNESS: A GROUP PLAY THERAPY EXPERIENCE IN THE LIGHT OF LÉVINAS

  • Alice Vasconcelos Universidade Federal da Paraíba
  • Sandra Souza Universidade Federal da Paraíba.
Keywords: Play Therapy;, Emmanuel Lévinas;, otherness.

Abstract

Axline's humanistic-oriented Play Therapy assumes that play is a child's natural way of expressing herself. However, this approach seems to present some ethical gaps when thought concerning the relationship with others. Such gaps were discussed based on Emmanuel Lévinas' thoughts, a philosopher who wrote about radical otherness ethics. In this sense, it was necessary to reflect on how Levinasian ethics can be manifested in Play Therapy, including clinical practice. The research was qualitative, with a case study methodology. The therapeutic group took place in 14 sessions and consisted of three children, aged 5 to 7, with a one-hour meeting. The sessions were described narratively, and the Sense's Version of the therapist was written. Anamnesis, feedback, interviews withother health professionals and school visits were also conducted. The sessions were analyzed based on the description and understanding of meanings. It was found that the group process seemed to move towards greater openness and proximity among the participants and that the therapist needed to move towards the children, opening up to their differences. It was concluded that, when entering the play with the child, the psychotherapist cannot apprehend the child's world but only fulfill her ethical duty and meeting herself with the children in therapy was facing the difference through a traumatic via. It is noteworthy that it is difficult to theorize about childhood, and the theory will only make sense while promoting respect to otherness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alice Vasconcelos, Universidade Federal da Paraíba
Psicóloga formada pela Universidade Federal da Paraíba.
Sandra Souza, Universidade Federal da Paraíba.
Doutora em Psicologia Social pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Fez estágio de doutoramento na Universidade Complutense de Madrid ? Espanha. É mestre em Psicologia Social pela Universidade Federal da Paraíba e psicóloga graduada na área Humanista - Existencial pela UFPB. É professora Associada da Universidade Federal da Paraíba do Departamento de Psicologia com Regime de Dedicação Exclusiva e serve como parecerista ad hoc das revistas: The Spanish Journal of Psychology, Psico (PUCRS), Psico-USF, Revista Avaliação Psicológica, Revista de Ciências da Saúde Nova Esperança, Arquivos Brasileiros de Psicologia, Psicologia: Teoria e Pesquisa, Estudos de Psicologia (Natal), Logos & Existência: Revista da Associação Brasileira de Logoterapia e Análise Existencial e Revista Psicologia: Organizações e Trabalho. Foi integrante do GT-POT (Grupo de Trabalho em Psicologia Organizacional e do Trabalho) da ANPEPP, de 2008 a 2016. Tem experiência na área de Psicologia Social e Clínica, atuando principalmente nos seguintes temas: fenomenologia, bem-estar subjetivo, valores humanos, Espiritualidade e Saúde e Psicologia Positiva. Foi coordenadora da da Clínica-Escola de Psicologia da UFPB entre 2012 e 2014, sendo atualmente vice-coordenadora.

References

Aguiar, E. (2004). Desenho livre infantil: leituras fenomenológicas. Rio de Janeiro: Editora E-papers.

Amatuzzi, M. M. (2008). Por uma psicologia humana (2ª ed.). Campinas: Alínea.

Araújo, I. C. (2014). Peter Schmid e Carl Rogers: Uma Aproximação à Alteridade Radical (Dissertação de mestrado). Recuperado de Repositório Institucional da Kroton.

Araújo, I. C., & Freire, J. C. (2017). Peter Schmid e a alteridade radical: retomando o diálogo entre Rogers e Lévinas. Revista da Abordagem Gestáltica: Phenomenological Studies, 23(2), 220-230. Recuperado em 20 de dezembro de 2018, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6071201

Axline, V. M. (1972). Ludoterapia: a dinâmica interior da criança. Belo Horizonte: Interlivros.

Axline, V. M. (1980). Dibs em busca de si mesmo. Rio de Janeiro: Agir, 1980.

Barreto, J. B. M., & Rocha, M. V. (2015). A Ludoterapia no Processo do Luto Infantil: Um Estudo de Caso. Pesquisa em Psicologia-anais eletrônicos. Recuperado em 20 de dezembro de 2018, de https://editora.unoesc.edu.br/index.php/pp_ae/article/view/8555

Brito, R. A. C. (2012). A criança Como Outro: uma leitura ética da ludoterapia centrada na criança (Dissertação de mestrado). Recuperado de Repositório Institucional UFC.

Camicia, E. G., Silva, S. B. D., & Schmidt, B. (2016). Abordagem da transgeracionalidade na terapia sistêmica individual: Um estudo de caso clínico. Pensando famílias, 20(1), 68-82. Recuperado em 20 de dezembro de 2018, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1679-494X2016000100006&script=sci_abstract&tlng=en

Carvalho, J. M. (2013). Resenha: Humanismo do outro homem. Argumentos-Revista de Filosofia, 5(9), 329-334. Recuperado em 20 de dezembro de 2018, de http://www.periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/19019

Chacon, D. R. A. (2015). Rosto e responsabilidade na filosofia da alteridade em Emmanuel Levinas. Intuitio, 8(2), 15-24. doi: 10.15448/1983-4012.2015.2.19599

Coelho Junior, N. (2008). Da fenomenologia à ética como filosofia primeira: notas sobre a noção de alteridade no pensamento de E. Lévinas. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 8(2), 213-223. Recuperado em 20 de dezembro de 2018, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1808-42812008000200007&script=sci_abstract&tlng=en

Creswell, J. W. (2014). Investigação Qualitativa e Projeto de Pesquisa: Escolhendo entre Cinco Abordagens. Porto Alegre: Penso.

Gantt, E. E. (2000). Levinas, psychotherapy, and the ethics of suffering. Journal of humanistic psychology, 40(3), 9-28. doi:10.1177/0022167800403002

Lévinas, E. (1980). Totalidade e infinito. Lisboa: Edições 70.

Lévinas, E. (1985). Ethics and Infinity: Conversations with Phillipe Nemo. Pittsburgh: Duquesne University Press.

Lévinas, E. (2010). Entre nós: ensaios sobre a alteridade (5ª ed.). Petrópolis: Vozes.

Maia, J. V. M. M. (2013). Uma Leitura da Dimensão Ética da Gestalt-Terapia: Um Diálogo Com Martin Buber e Emmanuel Lévinas (Dissertação de mestrado). Recuperado de Repositório Institucional UFC.

Mattar, C. M. (2015). A criança e a Família: Aspectos Históricos e Dilemas Contemporâneos. In Feijoo, A. M. & Feijoo, E. L. (Orgs), Ser Criança: uma compreensão existencial da experiência infantil (pp. 13-33). Rio de Janeiro: Editora Ifen.

Miranda, C. S. N. (2012). Ética Radical e Psicoterapia Centrada na Pessoa: A Abertura à Alteridade Radical na Relação Terapêutica a Partir de Discursos de Psicoterapeutas sobre o Inusitado em sua Prática Clínica (Dissertação de mestrado). Recuperado de Repositório Institucional UFC.

Resolução n. 510, de 7 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial da União, (98). Recuperado em 20 de dezembro de 2018, de http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html

Risperidona. (2014). Bula de Remédio. São Paulo: Eurofarma.

Sanches P. R., & Santos, M. A. (2005). Considerações gerais e orientações práticas acerca do emprego de estudos de caso na pesquisa científica em Psicologia. Interações, X(20), 109-126. Recuperado em 20 de dezembro de 2018, de https://www.redalyc.org/html/354/35402008/

Sidekum, A. (2013). Alteridade e Subjetividade em E. Levinas. Utopía y Praxis Latinoamericana, 18(60), 31-39. Recuperado em 20 de dezembro de 2018, de https://www.redalyc.org/html/279/27926711009/

Souza, J. C. (2017). Corporeidade e Infância: Tensões Literárias Carregadas de Preconceitos ou de Alteridade. Annales Faje, 2(1), 127-134. Recuperado em 20 de dezembro de 2018, de http://faje.edu.br/periodicos/index.php/annales/article/view/3792

Vieira, E. M., & Pinheiro, F. P. H. A. (2013). Person centered psychotherapy: an encounter with oneself or a confrontation with the other?. Estudos de Psicologia (Campinas), 30(2), 231-238. doi: 10.1590/S0103-166X2013000200009

Vieira, E. M. (2017). Ética e psicologia: uma investigação sobre os ethoi da terapia centrada na pessoa (Tese de doutorado) Recuperado de Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFMG.

Vieira, E. M., Bezerra, E. D. N., Pinheiro, F. P. H. A., & Branco, P. C. C. (2018). Versão de sentido na supervisão clínica centrada na pessoa: alteridade, presença e relação terapêutica. Revista Psicologia e Saúde, 10(1), 63-76. doi: 10.20435/pssa.v9i1.375

Yin, R. K. (2015). Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. São Paulo: Bookman editora.

Published
2022-02-09
How to Cite
Vasconcelos, A., & Souza, S. (2022). PLAY THERAPY AND OTHERNESS: A GROUP PLAY THERAPY EXPERIENCE IN THE LIGHT OF LÉVINAS. Psicologia Em Estudo, 27. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v27i0.47800
Section
Artigos originais

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus