EMOTIONS EXPERIENCED BY APPRENTICE PSYCHOTHERAPISTS AT SCHOOL-CLINICS: A PSYCHOANALYTIC READING

  • Andréa Kioko Sonoda Gomes Universidade Estadual de Londrina Departamento de Psicologia e Psicanálise
  • Maria Elizabeth Barreto Tavares dos Reis Universidade Estadual de Londrina Departamento de Psicologia e Psicanálise https://orcid.org/0000-0002-3466-4150
Keywords: Psychoanalysis;, psychotherapist education;, school-clinics.

Abstract

The psychotherapeutic clinic services in the school-clinics are permeated by a series of emotional experiences lived by the apprentice psychotherapist/patient dyad. In the light of the various nuances of the psychoanalytic practice, the apprentice psychotherapist goes through experiences that reflect on his subjectivity. This study aimed to investigate the emotional experiences of undergraduate psychology students during their stages in school-clinics and to analyze the emotions perceived in themselves in the attendance in psychoanalytic psychotherapy. This is a clinical-qualitative study using the psychoanalytic theoretical framework. Twenty-seven psychology students participated in this study who attended the school-clinics of four Higher Education Institutions. Data collection was carried out through semi-structured interviews, which were submitted to content analysis. The results showed the presence of anxiety, fear, insecurity and nervousness feelings in the psychotherapeutic process. Identification with the emotional experiences of patients and doubts regarding the perception of their own emotions were essential aspects found in this study. Such results may contribute to the reflection on the experience of the apprentice psychotherapist to better prepare him for the challenges of psychoanalytic clinical practice.

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Author Biographies

Andréa Kioko Sonoda Gomes, Universidade Estadual de Londrina Departamento de Psicologia e Psicanálise
Mestranda em Psicologia do Departamento de Psicologia e Psicanálise da Universidade Estadual de Londrina. Possui graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Atua na área de psicologia clínica com atendimento particular. Possui especialização e aprimoramento na área de Psicologia Hospitalar pelo Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (USP). Foi docente do Curso de Psicologia da Universidade Filadélfia (Unifil). 
Maria Elizabeth Barreto Tavares dos Reis, Universidade Estadual de Londrina Departamento de Psicologia e Psicanálise
Graduada em Psicologia (PUC Campinas - 1977), Mestre em Psicologia Clínica (PUCC Campinas -1981) e Doutora em Psicologia Clínica (USP - 2007). Docente do departamento de Psicologia e Psicanálise da Universidade Estadual de Londrina. Docente do Mestrado em Psicologia da UEL. Pesquisas sobre clínica psicanalítica, desenvolvimento humano, família, relacionamento afetivo emocional em gêmeos.

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Published
2022-02-09
How to Cite
Gomes, A. K. S., & Reis, M. E. B. T. dos. (2022). EMOTIONS EXPERIENCED BY APPRENTICE PSYCHOTHERAPISTS AT SCHOOL-CLINICS: A PSYCHOANALYTIC READING. Psicologia Em Estudo, 27. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v27i0.48423
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