MOTHER’S REACTIONS TOWARDS THEIR SONS’ DISCLOSURE OF SEXUAL VIOLENCE VICTIMIZATION

Keywords: Sex offenses;, boys;, disclosure.

Abstract

Studies on the disclosure of sexual violence are majorly based on cases involving girls. The objective was to investigate protective and non-protective reactions of mothers and fathers of boys towards the disclosure of sexual violence victimization. In this qualitative research, we interviewed nine mothers and analyzed the data using thematic analysis, which resulted in six themes: moment of disclosure, trust and distrust, welcoming[1], help seeking, emotions, and protection. Altogether, results showed that mothers, in general, presented protective reactions towards the disclosure, which was evident in all identified themes. After disclosure, mothers trusted their sons and sought to protect them by attentive listening, although some of them entered a state of paralysis and sadness. This welcoming of their sons’ disclosure was followed by seeking information and specialized treatment. Protection was also identified by withdrawing from aggressors and monitoring the boys’ routines. Thus, it is necessary to invest in actions to raise awareness of the available services so that caretakers can protect children and adolescents at risk. In addition, interventions are required to assist them to manage their feelings towards disclosure, as well as the consequences of violence for children and adolescents.

 

[1] The translator understands that the term ‘welcoming’ holds many meanings and possibly different context uses. However, taking into consideration the meaning of the original word and the meaning from its Latin roots – receiving, holding together – we believe that ‘welcoming’ fits into the aforementioned contexts.

 

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Author Biographies

Angela de Araujo Barros Bonfante, Faculdade Meridional IMED

Possui graduação em Psicologia pela Universidade de Passo Fundo (2003). Tem experiência na área de intervenções em Saúde Pública (2011), experiência na área de Psicologia Jurídica (2018) Possui Pós Graduação em Psicologia Clínica com Ênfase em Psicologia Hospitalar pela Universidade de Passo Fundo (2004). Possui MBA em Gestão de Pessoas pela Anhanguera Educacional (2012) Mestranda em Psicologia pela IMED Passo Fundo (2017).

Linéia Polli, Faculdade Meridional IMED

Psicóloga pela Faculdade Meridional - IMED (2013-2017). Mestranda em Psicologia pela Faculdade Meridional - IMED (2019), bolsista PROSUP/CAPES. Atualmente faz parte do Grupo de Pesquisa Violência, Infância, Adolescência e Atuação das Redes de Proteção e de Atendimento (VIA-Redes), vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Psicologia (PPGP) da IMED. É membra do corpo editorial da Revista de Psicologia da IMED. É estudante de Psicanálise pela Constructo Instituição Psicanalítica. Desde a graduação se voltou para o estudo na área da violência sexual infantil, tendo especial interesse pela pesquisa, entendimento e abordagem dessa temática.

Jean Von Hohendorff, Faculdade Meridional IMED

Psicólogo graduado pelas Faculdades Integradas de Taquara (FACCAT), Mestre e Doutor em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, Bolsista CNPq), com estágio de doutorado sanduíche na University of Alabama School of Social Work (Bolsista CAPES). Possui estágio de Pós-Doutorado Júnior (Psicologia, Bolsista CNPq) na UFRGS. Atualmente é professor do Programa de Pós-Graduação Sricto Sensu em Psicologia da IMED (Passo Fundo), onde coordena o grupo de pesquisa VIA-Redes (Violência, Infância, Adolescência e atuação das Redes de proteção e de atendimento). É editor-chefe da Revista de Psicologia da IMED (Qualis B3) e editor associado da revista Psicologia: Teoria e Pesquisa (Qualis A1). É associado da Sociedade Brasileira de Psicologia (SBP). Desenvolve atividades de pesquisa e extensão com foco em situações de violência contra crianças e adolescentes e na atuação das redes de proteção e de atendimento para crianças e adolescentes em situação de risco. Principais contribuições do seu trabalho acadêmico são: a) adaptação e avaliação de um protocolo cognitivo-comportamental para meninos vítimas de violência sexual; b) produção de um documentário para uso com meninos vítimas de violência sexual e profissionais da rede; c) caracterização de situações de violência sexual, meninos vítimas e seus agressores; d) proposição de um modelo integrativo conceitual para o entendimento da dinâmica da violência sexual contra crianças e adolescentes; e e) análise das redes de proteção e de atendimento a crianças e adolescentes em situação de risco, principalmente vítimas de violência sexual.

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Published
2023-03-13
How to Cite
de Araujo Barros Bonfante, A., Polli, L., & Von Hohendorff, J. (2023). MOTHER’S REACTIONS TOWARDS THEIR SONS’ DISCLOSURE OF SEXUAL VIOLENCE VICTIMIZATION. Psicologia Em Estudo, 28. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v28i0.53140
Section
Artigos originais

 

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