DESAFIOS DA PARENTALIDADE NOS PRIMEIROS MESES DA PANDEMIA DE COVID-19
Abstract
Social distancing is one of the measures adopted by health authorities in Brazil and worldwide in an attempt to contain the spread of the new coronavirus. The imperative of domestic confinement has triggered profound changes in family routines, imposing challenges to the exercise of parenting. Parents suddenly found themselves responsible for monitoring their children's schooling in the domestic setting, simultaneously with maintaining their work remotely. This study aims to understand the repercussions of the confinement caused by the COVID-19 pandemic on parenting and child care practices. For the theoretical-reflexive analysis we mobilize psychoanalytical concepts. We concluded that the crisis precipitates new demands for the parents of school age children. The ruptures and discontinuities of the routine affect family members differently, generating psychic suffering in parents and children in the midst of a diffuse scenario of threats and uncertainties regarding the future.
Downloads
References
Benghozi, P. (2010). Malhagem, filiação e afiliação – Psicanálise dos vínculos: Casal, família, grupo, instituição e campo social. São Paulo: Vetor.
Birman, J. (2007). Laços e desenlaces na contemporaneidade. Jornal de Psicanálise, 40(72), 47-62. Recuperado em 20 jun 2020, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-58352007000100004&lng=pt&tlng=pt
Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. Lancet Infectious Diseases, 395(10227), 912-920. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8
Debord, G. (1997). A sociedade do espetáculo (E. Abreu, Trad.). Rio de Janeiro: Contraponto.
Franco, D. A., Magalhães, A. S., & Féres-Carneiro, T. (2018). Violência doméstica e rompimento conjugal: repercussões do litígio na família. Pensando Familias, 22(2), 154-171. Recuperado em 04 jul. 2020, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-494X2018000200011&lng=pt&tlng=pt
Freud, S. (1996). Esboço de psicanálise. In S. Freud, Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (J. Salomão, Trad., Vol. 23, pp. 153-224). Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1940[1938])
Gorin, M. C., Mello, R., Machado, R. N., & Féres-Carneiro, T. (2015). O estatuto contemporâneo da parentalidade. Revista da SPAGESP, 16(2), 3-15. Recuperado em 18 jun. 2020, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-29702015000200002&lng=pt&tlng=pt
Hirata, H. (2015). Mudanças e permanências nas desigualdades de gênero: divisão sexual do trabalho numa perspectiva comparada. Friedrich Ebert Stiftung Brasil, 7. Recuperado em 10 jul,, 2020, de https://library.fes.de/pdf-files/bueros/brasilien/12133.pdf
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (2014). Estatísticas de gênero: uma análise dos resultados do censo demográfico 2010. Rio de Janeiro: IBGE.
Kaës, R. (2011). Um singular plural: a psicanálise à prova do grupo (L. Rouanet, Trad.). São Paulo: Loyola.
Kehl, M. R. (2009). O tempo e o cão: a atualidade das depressões. São Paulo: Boitempo.
Lasch, C. (1983). A cultura do narcisismo (E. Moura, Trad.). Rio de Janeiro: Imago.
Lebovici, S. (2004). Diálogo Letícia Solis-Ponton e Serge Lebovici. In: Silva, M. C. & Solis-Pontom, L. (Orgs.), Ser pai, ser mãe. Parentalidade: um desafio para o terceiro milênio (pp. 21-27). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Ministério da Mulher, da Família e dos Direitos Humanos (2020). Coronavírus: sobe o número de ligações para canal de denúncia de violência doméstica na quarentena Recuperado em 28 mar., 2020, em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/assuntos/noticias/2020-2/marco/coronavirus-sobe-o-numero-de-ligacoes-para-canal-de-denuncia-de-violencia-domestica-na-quarentena
Ministério da Saúde (2020). Fundação Oswaldo Cruz. Saúde mental e atenção psicossocial na pandemia COVID-19: crianças na pandemia COVID-19. Recuperado em 30 jun. 2020, em http://www.crianca.mppr.mp.br/arquivos/File/publi/covid19/fiocruz/saude_mental_covid19_fiocruz_cartilha_criancas_na_pandemia.pdf
Nações Unidas Brasil (2020). Chefe da ONU alerta para o aumento da violência doméstica em meio à pandemia do coronavírus. Recuperado em 10 jun. 2020, em https://nacoesunidas.org/chefe-da-onu-alerta-para-aumento-da-violencia-domestica-em-meio-a-pandemia-do-coronavirus/
Oliveira, W. A., Oliveira-Cardoso, E. A., Silva, J. L., & Santos, M. A. (2020). Impactos psicológicos e ocupacionais das sucessivas ondas recentes de pandemias em profissionais da saúde: revisão integrativa e lições aprendidas. Estudos de Psicologia (Campinas), 37, e200066. https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200066
Oliveira-Cardoso, E. A., Silva, B. C. A., Santos, J. H., Lotério, L. S., Accoroni, A. G., & Santos, M. A. (2020). The effect of suppressing funeral rituals during the COVID-19 pandemic on bereaved families. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 28, e3361. http://dx.doi.org/10.1590/1518-8345.4519.3361
Rocha-Coutinho, M. L. (2011). De volta ao lar: mulheres que abandonaram uma carreira profissional bem-sucedida com o nascimento dos filhos. In T. Féres-Carneiro (Org.), Conjugalidade, parentalidade e psicoterapia. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Roudinesco, E. (2003). A família em desordem (A. Teles, Trad.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
Santos, B. S. (2020). A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina. Recuperado em 24 out., 2020 em: https://cplsocial.org/documentos/927.pdf
Santos, G. B. M., Lima, R. C. D., Barbosa, J. P. M., Silva, M. C., & Andrade, M. A. C. (2020). Cuidado de si: trabalhadoras da saúde em tempos de pandemia pela Covid-19. Trabalho, Educação e Saúde, 18(3), e00300132. Recuperado em 10 set., 2020, em https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00300
Santos, J. A. F. (2020). Covid-19, causas fundamentais, classe social e território. Trabalho, Educação e Saúde, 18(3), e00280112. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00280
Santos, M. A., Oliveira, W. A., Oliveira-Cardoso, É. A. (2020). Inconfidências de abril: impacto do isolamento social na comunidade trans em tempos de pandemia de COVID-19. Psicologia & Sociedade, 32, e020018. https://doi.org/10.1590/1807-0310/2020v32240339
Schmidt, B., Crepaldi, M. A., Bolze, S. D. A., Neiva-Silva, L., & Demenech, L. M. (2020). Saúde mental e intervenções psicológicas diante da pandemia do novo coronavírus (COVID-19). Estudos de Psicologia (Campinas), 37, e200063. https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200063
Scholz, A. L. T., Scremin, A. L. X., Bottoli, C., & Costa, V. F. (2015). O exercício da parentalidade no contexto atual e o lugar da criança como protagonista. Estudos de Psicanálise, (44), 15-22. Recuperado em 04 jul. 2020, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-34372015000200002&lng=pt&tlng=pt.
United Nations Women (2020). In focus: gender equality matters in COVID-19 response. Recuperado em 13 out., 2020, em www.unomen.org/en/news/in-focus/in-focus-gender-equality-in-COVID-19-response
Vieira, P. R., Garcia, L. P., & Maciel, E. L. N. (2020). Isolamento social e o aumento da violência doméstica: o que isso nos revela? Revista Brasileira de Epidemiologia, 23, e200033. http://dx.doi.org/10.1590/1980-549720200033
Wang, G., Zhang, Y., Zhao, J., Zhang, J., & Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet, 395, 945-947. http://dx.doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30547-X
Winnicott, D. W. (1983). O ambiente e os processos de maturação: estudos sobre a teoria do desenvolvimento emocional (I. Ortiz, Trad.). Porto Alegre: Artmed.
Zanetti, S. A. S., & Gomes, I. C. (2011). A “fragilização das funções parentais” na família contemporânea: determinantes e consequências. Temas em Psicologia, 19(2), 491-502. Recuperado em 20 jun. 2020, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2011000200012&lng=pt&tlng=pt
Copyright (c) 2025 Psicologia em Estudo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.