MEDICALIZATION, DYSLEXIA AND ADHD IN HIGHER EDUCATION: CONTRIBUTIONS FROM CULTURAL HISTORICAL PSYCHOLOGY

  • Thais de Sousa Rodrigues Universidade Federal de Uberlândia
  • Silvia Maria Cintra da Silva Universidade Federal de Uberlândia
Keywords: Medicalization;, higher education;, cultural-historical theory.

Abstract

Medicalization is understood as the process by which daily situations are individualized and transformed into medical problems. Higher Education has been the target of medicalizing practices, especially in relation to Attention Deficit Disorder with/without Hyperactivity (ADHD) and Dyslexia, since there is no consensus about the existence of these supposed disorders. In this regard, the general objective was to know and to analyze Dyslexia and ADHD technical reports used for entry to Higher Education through Cultural-Historical Theory contributions. Technical reports of candidates presented to the sector responsible for selection processes at the Federal University of Uberlândia (UFU), between 2003 and 2016, were examined. There were 809 applications, 96 candidates with reports for dyslexia and/or ADHD, 42 females and 54 males, 34 candidates with intention for Medical school. The number of requests increased between 2003 and 2016, as well as the use of medication; 32 candidates used methylphenidate hydrochloride. In this sense, we ask ourselves if diagnoses and medications have been used to facilitate entry to higher education. In addition, it is necessary to rethink the special attention given to candidates with dyslexia and ADHD reports and to deconstruct these supposed pseudodiagnoses, since they culminate in the proliferation of reports, increase in drug consumption and, consequently, contribute to the process of life medicalization.

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Author Biographies

Thais de Sousa Rodrigues, Universidade Federal de Uberlândia
Psicóloga e Mestra em Psicologia pela Universidade Federal de Uberlândia. Atua como psicóloga escolar na Prefeitura Municipal de Araguari.
Silvia Maria Cintra da Silva, Universidade Federal de Uberlândia
Graduada em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1990), mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1993) e doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2002). Realizou pós-doutorado na USP, no Programa de Pós Graduação em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano (2007). Professora Titular da Universidade Federal de Uberlândia, ministra aulas na graduação e no mestrado do Instituto de Psicologia e supervisiona estágio na área de Psicologia Escolar. Foi coordenadora do Curso de Graduação em Psicologia. Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Psicologia. Ocupou o cargo de Presidente Atual da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE) (gestão 2014-2016) e é a atual 1a. Secretária (gestão 2018-2020). Editora da Revista Psicologia Escolar e Educacional. Participa do GT de Psicologia e Políticas Educacionais da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia - ANPEPP. Temas de interesse: psicologia escolar, formação e atuação do psicólogo escolar e arte.

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Published
2021-07-19
How to Cite
Rodrigues, T. de S., & Silva, S. M. C. da. (2021). MEDICALIZATION, DYSLEXIA AND ADHD IN HIGHER EDUCATION: CONTRIBUTIONS FROM CULTURAL HISTORICAL PSYCHOLOGY . Psicologia Em Estudo, 26. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v26i0.46549
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Artigos originais

 

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