THE SEQUENTIAL LEARNING METHOD AND THE DEVELOPMENT OF CHILDREN WITH ADHD

  • Mônica Maria Siqueira Damasceno Instituto Federal do Ceará- IFCE
  • Jane Marcia Mazzarino Universidade do Vale do Taquari - Univates
  • Aida Maria de Figueiredo Ferreira Universidade de Aveiro
  • Aida Maria de Figueiredo Ferreira Universidade de Aveiro
Keywords: Experiences with nature;, ADHD;, biopsychosocial development.

Abstract

The aim of this article is to investigate how contact with nature affects the biopsychosocial development of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The study is qualitative, exploratory and descriptive, based on bibliographical and field research, following the principles of the Sequential Learning Method, proposed by Joseph Cornell. The field research was developed with a group of children who presented a report with ADHD, aged between 7 and 12 years old, who, at the beginning of the research, were regularly enrolled in a municipal public school in the city of Crato - CE. The activities were carried out in the Public Use Zone (ZUP) of the Araripe-Apodi National Forest (FLONA), in the Riacho do Meio Ecological Park and in Sítio Pinheiros, in the city of Barbalha. As technical procedures, observation, records in guides and field diaries and data interpretation were used. This is a multiple case study, carried out through socio-environmental intervention. The study showed that, through direct contact with nature, in addition to the children experiencing genuine experiences, they presented a minimization of specific ADHD symptoms, at the time of intervention, as well as a better development of cognitive (greater knowledge and understanding) and socio-affective (communication skills, teamwork, values ​​and self-perceptions) aspects.

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Author Biographies

Jane Marcia Mazzarino, Universidade do Vale do Taquari - Univates

Doutora em Ciências da Comunicação (Unisinos), coordenadora do Grupo de Pesquisa Comunicação, Educação Ambiental e Intervenções (CEAMI/Univates/CNPq), professora permanente do Programa de Pós-Graduação Ambiente e Desenvolvimento (PPGAD) da Universidade do Vale do Taquari - Univates

Aida Maria de Figueiredo Ferreira, Universidade de Aveiro

Doutora em Psicologia -Universidade de Aveiro, Professora Auxiliar no Departamento de Educação e Psicologia (DEP)-Universidade de Aveiro (UA), Coordenadora de ERASMUS para a área da Educação. Integrante do Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) da Universidade de Aveiro

Aida Maria de Figueiredo Ferreira, Universidade de Aveiro

Doutora em Psicologia -Universidade de Aveiro, Professora Auxiliar no Departamento de Educação e Psicologia (DEP)-Universidade de Aveiro (UA), Coordenadora de ERASMUS para a área da Educação. Integrante do Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) da Universidade de Aveiro

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Published
2025-09-18
How to Cite
Siqueira Damasceno, M. M., Mazzarino, J. M., Figueiredo Ferreira, A. M. de, & Figueiredo Ferreira, A. M. de. (2025). THE SEQUENTIAL LEARNING METHOD AND THE DEVELOPMENT OF CHILDREN WITH ADHD. Psicologia Em Estudo, 30. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v30i0.59777
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Artigos originais

 

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