Activities workshop: giving attention to disabled children family
Abstract
The aim of this study was to identify the perception of caregivers of disabled children regarding their experience in activities workshop. It is a longitudinal study involving nine primary caregivers of children with disabilities. The caregivers participated in ten group meetings, once a week, to carry out different activities. Two procedures were used for data collection. At the beginning and at the end of each meeting, the participants chose one of three figures, representing three facial expressions corresponding to feelings of happiness, sadness and intermediate emotional state. By means of the choice of an illustration, the participants expressed their feelings on that day. The choice was justified by the end of each meeting. An individual semi-structured interview was carried out by the closing of the ten meetings. The results suggest that the participation in the group provided moments of pleasure, creativity and temporary distancing in relation to the disabled children's care. Besides, the strengthened of new friendships beyond the moments enjoyed in the group. The results of this study can be useful to the health professionals who are working with disabled children, aiding them in the intervention process that not only considers the health conditions of these children, but also who are routinely linked to them, their caregivers.Downloads
References
Referências
Ballarin, M. L. G. S. (2007). Abordagens Grupais. In Cavalcanti, A. & Galvão, C. (Orgs).
Terapia ocupacional: fundamentação e prática (pp. 38-43). Rio de Janeiro: Guanabara Koogan.
Barbosa, M. A. M., Pettengill, M. A. M., Farias, T. L. & Lemos, L. C. (2009). Cuidado da
criança com deficiência: suporte social acessado pelas mães. Rev. Gaúcha Enferm., Porto Alegre (RS), 30(3), 406-412.
Barbosa, M.A.M., Chaud, M. N. & Gomes, M. M. F. (2008). Vivências de mães com um
filho deficiente: um estudo fenomenológico. Acta Paul Enferm. 21(1), 46-52.
Brito, D.C.S. (2009). Cuidando de quem cuida: estudo de caso sobre o cuidador principal de
um portador de insuficiência renal crônica. Psicologia em Estudo, Maringá, 14 (3), 603- 607.
Camargos, A.C.R., Lacerda, T.T.B., Viana, S.O., Pinto, L. R. A. & Fonseca, M. L. S. (2009).
Avaliação da sobrecargado cuidador de crianças com paralisia cerebral através da escala Burden Interview. Rev. Bras. Saúde Matern. Infant., Recife, 9 (1), 31-37.
Dahdah, D. F., Carvalho, A. N. P., Delsim, J.C., Gomes, B. R. & Miguel, V.S. (2013). Grupo
de familiares acompanhantes de pacientes hospitalizados: estratégia de intervenção da Terapia Ocupacional em um hospital geral. Cad. Ter. Ocup. UFSCar, São Carlos, 21 (2), 399-404.
Francisco, B. R. (2004). Terapia ocupacional. (3 Ed). Campinas, SP: Papirus.
Gondim, K., Pinheiro, P. & Carvalho, Z. (2009) - Participação das mães no tratamento dos
filhos com paralisia cerebral. Revista Rene [Em linha]. 10 (4),136-144. Recuperado em 7 de agosto, 2013, de http://132.248.9.1:8991/hevila/RevistaRENE/2009/vol10/no4/15.pdf
Hiratuka, E. & Matsukura, T.S. (2009). Demanda de mães de crianças com paralisia
cerebral em diferentes fases do desenvolvimento infantil. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.
Miura, R.T. & Petean, E.B.L. (2012). Paralisia Cerebral Grave: o impacto na qualidade de
vida de mães cuidadoras. Advances in Health Psychology, 20 (1-2) 7-12.
Omote, S. (no prelo). Família e deficiência: caracterização e funcionamento. In Rodrigues,
O.M.P.R. & Sigolo, S.R.R.L. (Orgs). Famílias de Pessoas com Necessidades Especiais: subsídios para a pesquisa e intervenção. Porto Alegre: Artmed.
Rodrigues, A., Assmar, E.M.L. & Jablonski, B. (2012). Psicologia Social.
(30ªed).Petrópolis:Editora Vozes.
Takatori, M. (2006). Atenção às Famílias de Crianças com Deficiência: a Experiência do
Grupo de Atividades. In E. F. Rocha (Org). Reabilitação de pessoas com deficiência: a intervenção em discussão. São Paulo: Roca.
Telford, C.W. & Sawrey, J.M. (1988). O Indivíduo Excepcional. Rio de Janeiro: Editora
Guanabara.
Trigueiro, L. C. L., Lucena, N. M. G., Aragão, P. O. R. & Lemos, M. T. M. (2011). Perfil
sociodemográfico e índice de qualidade de vida de cuidadores de pessoas com deficiência física. Fisioterapia e Pesquisa, São Paulo, 18(3), 223-227.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.







