Activities workshop: giving attention to disabled children family

  • Luciana Ramos Baleotti Universidade Estadual Paulista - UNESP/Marília
  • Sadao Omote Universidade Estadual Paulista - UNESP/Marília
  • Carolina Cangemi Gregorutti Universidade Estadual Paulista - UNESP/Marília
Keywords: Workshop activity, family, disability.

Abstract

The aim of this study was to identify the perception of caregivers of disabled children regarding their experience in activities workshop. It is a longitudinal study involving nine primary caregivers of children with disabilities. The caregivers participated in ten group meetings, once a week, to carry out different activities. Two procedures were used for data collection. At the beginning and at the end of each meeting, the participants chose one of three figures, representing three facial expressions corresponding to feelings of happiness, sadness and intermediate emotional state. By means of the choice of an illustration, the participants expressed their feelings on that day. The choice was justified by the end of each meeting. An individual semi-structured interview was carried out by the closing of the ten meetings. The results suggest that the participation in the group provided moments of pleasure, creativity and temporary distancing in relation to the disabled children's care. Besides, the strengthened of new friendships beyond the moments enjoyed in the group. The results of this study can be useful to the health professionals who are working with disabled children, aiding them in the intervention process that not only considers the health conditions of these children, but also who are routinely linked to them, their caregivers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Ramos Baleotti, Universidade Estadual Paulista - UNESP/Marília
Departamento de Fisioterapia e Terapia Ocupacional. Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista – UNESP, Campus de Marília.
Sadao Omote, Universidade Estadual Paulista - UNESP/Marília
Programa de Pós – Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista – UNESP, Campus de Marília. Departamento de Educação Especial.
Carolina Cangemi Gregorutti, Universidade Estadual Paulista - UNESP/Marília
Departamento de Educação Especial

References

Referências

Ballarin, M. L. G. S. (2007). Abordagens Grupais. In Cavalcanti, A. & Galvão, C. (Orgs).

Terapia ocupacional: fundamentação e prática (pp. 38-43). Rio de Janeiro: Guanabara Koogan.

Barbosa, M. A. M., Pettengill, M. A. M., Farias, T. L. & Lemos, L. C. (2009). Cuidado da

criança com deficiência: suporte social acessado pelas mães. Rev. Gaúcha Enferm., Porto Alegre (RS), 30(3), 406-412.

Barbosa, M.A.M., Chaud, M. N. & Gomes, M. M. F. (2008). Vivências de mães com um

filho deficiente: um estudo fenomenológico. Acta Paul Enferm. 21(1), 46-52.

Brito, D.C.S. (2009). Cuidando de quem cuida: estudo de caso sobre o cuidador principal de

um portador de insuficiência renal crônica. Psicologia em Estudo, Maringá, 14 (3), 603- 607.

Camargos, A.C.R., Lacerda, T.T.B., Viana, S.O., Pinto, L. R. A. & Fonseca, M. L. S. (2009).

Avaliação da sobrecargado cuidador de crianças com paralisia cerebral através da escala Burden Interview. Rev. Bras. Saúde Matern. Infant., Recife, 9 (1), 31-37.

Dahdah, D. F., Carvalho, A. N. P., Delsim, J.C., Gomes, B. R. & Miguel, V.S. (2013). Grupo

de familiares acompanhantes de pacientes hospitalizados: estratégia de intervenção da Terapia Ocupacional em um hospital geral. Cad. Ter. Ocup. UFSCar, São Carlos, 21 (2), 399-404.

Francisco, B. R. (2004). Terapia ocupacional. (3 Ed). Campinas, SP: Papirus.

Gondim, K., Pinheiro, P. & Carvalho, Z. (2009) - Participação das mães no tratamento dos

filhos com paralisia cerebral. Revista Rene [Em linha]. 10 (4),136-144. Recuperado em 7 de agosto, 2013, de http://132.248.9.1:8991/hevila/RevistaRENE/2009/vol10/no4/15.pdf

Hiratuka, E. & Matsukura, T.S. (2009). Demanda de mães de crianças com paralisia

cerebral em diferentes fases do desenvolvimento infantil. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

Miura, R.T. & Petean, E.B.L. (2012). Paralisia Cerebral Grave: o impacto na qualidade de

vida de mães cuidadoras. Advances in Health Psychology, 20 (1-2) 7-12.

Omote, S. (no prelo). Família e deficiência: caracterização e funcionamento. In Rodrigues,

O.M.P.R. & Sigolo, S.R.R.L. (Orgs). Famílias de Pessoas com Necessidades Especiais: subsídios para a pesquisa e intervenção. Porto Alegre: Artmed.

Rodrigues, A., Assmar, E.M.L. & Jablonski, B. (2012). Psicologia Social.

(30ªed).Petrópolis:Editora Vozes.

Takatori, M. (2006). Atenção às Famílias de Crianças com Deficiência: a Experiência do

Grupo de Atividades. In E. F. Rocha (Org). Reabilitação de pessoas com deficiência: a intervenção em discussão. São Paulo: Roca.

Telford, C.W. & Sawrey, J.M. (1988). O Indivíduo Excepcional. Rio de Janeiro: Editora

Guanabara.

Trigueiro, L. C. L., Lucena, N. M. G., Aragão, P. O. R. & Lemos, M. T. M. (2011). Perfil

sociodemográfico e índice de qualidade de vida de cuidadores de pessoas com deficiência física. Fisioterapia e Pesquisa, São Paulo, 18(3), 223-227.

Published
2015-01-01
How to Cite
Baleotti, L. R., Omote, S., & Gregorutti, C. C. (2015). Activities workshop: giving attention to disabled children family. Psicologia Em Estudo, 20(1), 03 - 12. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v20i1.23507
Section
Artigos originais

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.3
2019CiteScore
 
 
7th percentile
Powered by  Scopus