CHALLENGES TO HARM REDUCTION PRACTICES IN PRIMARY HEALTH CARE

Keywords: Harm reduction, community health agent, Professional education.

Abstract

This study aimed to analyze the knowledge and practices of Community Health Agents trained by the Care Pathway Project, aimed at users of alcohol and other drugs from the perspective of the Harm Reduction strategy. Data showed that even those professionals who reported knowing the concept of harm reduction and the possibility of using this approach to provide care for alcohol and other drug users in the context of Primary Health Care (PHC), they are unable to offer care as described in this strategy. This occurs because the interviewees do not respect freedom of choice, they advocate prohibitionism and the ideal of abstinence. This practical difficulty in developing care based on this approach is related to the moralizing perception about drug use, its association with crime and the focus on the possibility of extinguishing the use of drugs by societies.

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Author Biographies

Fabiana Érica Souza, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestre em saúde Coletiva pelo Departamento de Saúde Coletiva da Faculdade de Medicina. Universidade Federal de Juiz de Fora.

Especialista em Políticas e Gestão da Saúde na Secretaria de Estado da Saúde de Minas Gerais

Telmo Mota Ronzani, Universidade Federal de Juiz de Fora

Graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1999), Mestre em Psicologia Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) (2002), Doutor em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de São Paulo (2005), Pós-Doutor pela Universidade de São Paulo (USP).

Professor no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Juiz de Fora, Bolsista Produtividade CNPq e Pesquisador Mineiro FAPEMIG.

References

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Published
2018-04-24
How to Cite
Souza, F. Érica, & Ronzani, T. M. (2018). CHALLENGES TO HARM REDUCTION PRACTICES IN PRIMARY HEALTH CARE. Psicologia Em Estudo, 23, 59-68. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v23i0.37383
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Artigos originais

 

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