THE NARRATIVE MEMOIRS AND THE ART IN THE SCENE OF THE PSYCHOANALYTICAL RESEARCH OF SOCIAL PHENOMENA
Abstract
This text aims to present the methodological approach used in the ‘Adolescent and laws’ research (Fapemig, 2016-2018), affirming the movement that attempts to achieve a horizontality topology when considering all the formal, informal, aesthetic and personal knowledge involved in the process. In this context, the narrative memoirs constitute a strategy for access subjects’ histories, poor young people living in violent territories. This strategy considers the psychoanalysis standpoint, allowing for considering the fiction through which the whole story is told. After collecting the narratives, the registered material was sent to artists invited to turn the listened histories into artistic and literary works. Then, during a devolutive workshop involving all actors (researchers, collective of artists and young people), the art pieces were handed to the narrators themselves. This encounter enabled listening to the young narrators and apprehending the real dimension that returned by way of the traumatic, the affirmation of the desire or repetition, indicating possible subjective and discursive resignification processes and new theoretical and methodological paths for the use of the narrative memoirs.
Downloads
References
Autor(es)/(as) (2017) – Incluir referência após a avaliação por pares.
Badiou, A. (1995). Ética: um ensaio sobre a consciência do mal. Rio de Janeiro: Relume Dumará.
Chrisóstomo, M. C., Moreira, J. de O., Guerra, A. M. C. & Neto, F. K. (2018, agosto). A pesquisa psicanalítica de fenômenos sociais: algumas considerações. Psicologia em Revista, 24(2), 645-660.
Lacan, J. (2008). O seminário, livro 11: os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. M. D. Magno (Trad.). J.-A. Miller (Estabelecimento do texto). Rio de Janeiro: Jorge Zahar. (Obra original publicada em 1964).
Lacan, J. (2016). O seminário, livro 6: o desejo e sua interpretação. C. Berliner (Trad.). A. Harari & M. A. Vieira (Versão final). A. Telles (Preparação de texto). J.-A. Miller (Estabelecimento do texto). Rio de Janeiro: Zahar. (Obra original publicada em 1958-59).
Maffesoli, M., & Icle, G. (2011). Pesquisa como Conhecimento Compartilhado: uma entrevista com Michel Maffesoli. Educação & Realidade, 36(2), 521-532. Recuperado em 08 janeiro, 2019, de https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/20637/12917.
Muylaert, C. J., Júnior, V. S., Gallo, P. R., Neto, M. L. R. & Reis, A. O. A. (2014). Entrevistas narrativas: um importante recurso em pesquisa qualitativa. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 48(Esp2), 193-199.
Nascimento, P. C. & Kind, L. (2018). Narrativas posithivas: vulnerabilidade de mulheres ao hiv/aids em relações heterossexuais de conjugalidade. Linhas críticas, 24, 85-105. doi: 10.26512/lc.v24i0.18957
Rancière, J. (2005). A partilha do sensível: estética e política. M. C. Netto (Trad.). São Paulo: EXO Experimental; Org. Editora 34.
Rudge, A. M. (2009). Trauma. (Coleção Psicanálise passo-a-passo). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.
Silva, D. G. V. & Trentini, M. (2002). Narrativas como técnica de pesquisa em enfermagem. Rev Latino-am Enfermagem. 10(3), 423-432. Recuperado em 10 agosto, 2018, de http://www.scielo.br/pdf/rlae/v10n3/13352.pdf.
Vale, S. C. & Castro, J. E. de (2013). O tempo e o ato psicanalítico na direção do tratamento. Tempo Psicanalítico, 45(I), 439-451. Recuperado em 10 setembro, 2018, de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/tpsi/v45n2/v45n2a12.pdf.
Copyright (c) 2022 Psicologia em Estudo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.