Sport in the fundamental school: a phenomenological-hermeneutic approach of futsal training and matches

  • Dourivaldo Teixeira UEM

Abstract

In this study I recognize the importance of sport to the contemporary social life. I intend to understand the futsal world inside the school based on the phenomenological-hermeneutic approach, accepting the challenge to interact upon the subjects world-life, and also establishing a description/interpretation of training and matches continuum. During the training, both the teacher-technician and the student-athletes live almost exclusively together. The methodology centralizes the teacher-technician decisions that fragments the match in a “controlled atmosphere”. Concerning such matches, the intensity depends on the parents. The teacher-technician, the great responsible for the participation in the competitive sport, “will decide the question” in what concerns the competitive pressure. These characteristics are especially observed in the infantile categories.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Dourivaldo Teixeira, UEM
Possui graduação em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (1981) , especialização em Educação Física Infantil pela Universidade Estadual de Maringá (1985) , especialização em Educação Física Escolar pela Universidade Estadual de Maringá (1990) , mestrado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (1996) , doutorado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (2003) , aperfeicoamento em de Atualização Em Handebol pelo Federação Paranaense de Handebol (1978) , aperfeicoamento em Atualização de Alto Nível Em Handebol pelo Federação Paranaense de Handebol (1982) , aperfeicoamento em Aprendizagem Motora pela Universidade Estadual de Maringá (1991) , aperfeicoamento em O Ensino da Educação Física Concepções Abertas pela Universidade Estadual de Maringá (1991) , aperfeicoamento em Handebol Fundamentos Teórico Prático e Musculação pelo Associação dos Professores de Educação Física do Paraná (1992) , aperfeicoamento em Handebol de Alto Nível e Psicologia Desportiva pelo Confederação Brasileira de Handebol (1993) , aperfeicoamento em La Solidaridad Olímpica de Alto Nível de Handebol pela Comite Olímpico Internacional (1993) , aperfeicoamento em La Solidaridad Olímpica de Alto Nível de Handebol pela Comite Olímpico Internacional (1997) , aperfeicoamento em Curso Internacional de Desenvolvimento Motor pela Universidade Estadual de Maringá (1998) e aperfeicoamento em Educação Física e Desportos pela Universidade Estadual de Maringá (1979) . Atualmente é Professor Adjunto Nível C da Universidade Estadual de Maringá. Tem experiência na área de Educação Física , com ênfase em Educação Física Escolar. Atuando principalmente nos seguintes temas: Fenômeno Esportivo, Esporte Educacional Currículo Lattes
Published
2008-05-27
How to Cite
1.
Teixeira D. Sport in the fundamental school: a phenomenological-hermeneutic approach of futsal training and matches. JPhysEduc [Internet]. 2008May27 [cited 2025Sep.13];14(2):73-4. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3471
Section
Original Articles