Studies about professional development: from the choice up to the rupture of the teaching career

  • Alexandra Folle Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis
  • Juarez Vieira do Nascimento Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis
Keywords: Teachers, Professional choice, Retirement.

Abstract

The aim of this study was to accomplish a systematic review of the researches which approach teaching professional development, especially in Physical Education. Two sources of information were utilized: searches based on electronic data (LILACS, SCIELO, SCOPUS, SPORT DISCUS, WEB of SCIENCE, ERIC) from describers and searches in referential lists from the studies which were found, which resulted in the inclusion of other types of scientific production. Only studies accomplished between 1990 and 2007 were considered. From 65 investigations that met the inclusion criteria, 40 were national studies and 25 were international ones. Results indicate that the majority of studies were performed with teachers who teach in elementary school, the most frequent collecting data instrument is the interview, and the methodological approach which predominated was teaching life stories. Studies revealed that teaching profession choice is as much influenced by intrinsic and altruistic reasons as by extrinsic, in addition, career entering varies between discovery and surviving feelings. Diversity of professional trajectories confirms that the evolution in teaching career is not linear, occurring some advances and retreats. It is also shown that teaching dispel can be either serene or bitter, depending on the teacher’s intervention context.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Alexandra Folle, Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis
Possui graduação em Educação Física (2002) e e especialização em Esporte Escolar (2004) pela Universidade Comunitária Regional de Chapecó. Atualmente é mestrada do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: desenvolvimento profissional e nível de satisfação profissional.
Juarez Vieira do Nascimento, Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis
Licenciatura em Educação Física pela Faculdade Salesiana de Educação Física (1982), mestrado em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal de Santa Maria (1988) e doutorado em Ciências do Esporte pela Universidade do Porto (1998). Atualmente é professor associado da Universidade Federal de Santa Catarina, Subcoordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UFSC, Membro da Comissão de Avaliadores da Área 21 da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior(CAPES) e Membro da Comissão de Especialistas em Educação Física do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (INEP/MEC). Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Formação Profissional e Pedagogia do Esporte, atuando principalmente nos seguintes temas: educação física, formação inicial, voleibol, desenvolvimento profissional e currículos e programas. < http://lattes.cnpq.br/0876604605174484 >
Published
2008-12-30
How to Cite
1.
Folle A, Nascimento JV do. Studies about professional development: from the choice up to the rupture of the teaching career. JPhysEduc [Internet]. 2008Dec.30 [cited 2025Oct.11];19(4):605-18. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3521
Section
Review Articles