Relações étnico-raciais e descolonização do conhecimento na escola

uma experiência pibidiana

  • Larissa de Souza Inácio Brandão Universidade Federal de Alfenas
  • Elaine Ribeiro da Silva dos Santos Universidade Federal de Alfenas, (UNIFAL-MG)
Keywords: Decolonizing Knowledge; Ethnic-Racial Relations; PIBID History

Abstract

Based on the knowledge produced in conjunction with the PIBID History project at the Federal University of Alfenas (UNIFAL-MG), this paper aims to discuss ethnic-racial issues in schools. Studies were conducted of specialized bibliography, as well as current legislation and government information, with the latest IBGE Demographic Census. The experiences directly experienced at the project's partner school were recorded in the PIBID field notebook and served as sources for the analyses presented here. This made it possible to debate Law 10.639/03 and the importance of decolonizing knowledge based on the recognition of the relationship between the problems of the present imposed by limited structural racism and the past of the southern Minas Gerais city of Alfenas, characterized by its coffee production dependent on slave labor.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BÂ, Hampaté A. A tradição viva. In: KI-ZERBO, Joseph (edit.). História Geral da África: metodologia e pré-história da África. 2 ed. Brasília, DF: UNESCO, 2010. p. 167-212.

BENTO, Cida. O pacto da branquitude. São Paulo, SP: Companhia das letras, 2022.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, estabelecendo a obrigatoriedade do ensino de História e Cultura Afro-Brasileira. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 10 jan. 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm#:~:text=L10639&text=LEI%20No%2010.639%2C%20DE%209%20DE%20JANEIRO%20DE%202003.&text=Altera%20a%20Lei%20no,%22%2C%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAncias.
Acesso em: 4 maio 2025.

BRASIL, Lei Nº 12.288/10. Estatuto da Igualdade Racial. Brasília, DF: Presidência
da República, [2010]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12288.htm. Acesso em: 4 maio 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). 21 jul. 2024. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/pibid/pibid. Acesso em: 04 maio 2025.

CAÇÃO, Carolina Messias. As relações sociais e a formação das famílias escravas em Alfenas-MG (1819-1836): uma proposta para o uso dos registros de batismo na sala de aula. In: MONTEIRO, Livia Nascimento; NETO, Mário Danieli (org.). Histórias da escravidão e do pós-abolição no ensino de história: reflexões e propostas. Teresina, PI: Cancioneiro, 2022. p.11-21.

Caderno de Campo da Pibidiana. Alfenas-MG, 2022-2024.

Caderno de Campo da Pibidiana A. Alfenas-MG, 2022-2024.

Caderno de Campo do Pibidiano B. Alfenas-MG, 2022-2024.

CARINE, Bárbara. Como ser um educador antirracista. São Paulo, SP: Planeta do Brasil, 2023.

COSTA, Eliane Silvia; SCHUCMAN, Lia Vainer. Identidades, identificações e classificações raciais no Brasil: o pardo e as ações afirmativas. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 22, n. 2, p. 466-484, 2022. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1808-42812022000200466&script=sci_arttext Acesso em: 04 maio 2025.

E.E. Samuel Engel. Projeto Político Pedagógico. Alfenas-MG, 2022.

FANON, Frantz. Sobre a violência. In: FANON, Frantz. Os condenados da terra. Rio de Janeiro, RJ: Zahar, 2022.p. 29-90.

GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem fronteiras, v. 12, n.1, pp. 98-109, jan-abr 2012. Disponível em: https://www.apeoesp.org.br/sistema/ck/files/5_Gomes_N%20L_Rel_etnico_raciais_educ%20e%20descolonizacao%20do%20curriculo.pdf. Acesso em: 09 maio 2025.

GOMES, Nilma Lino. O combate ao racismo e a descolonização das práticas educativas e acadêmicas. Revista de Filosofia Aurora, v. 33, n. 59, p. 435-454, 2021. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/aurora/article/view/27991. Acesso em: 14 jul. 2023.

hooks, bell. Vivendo de amor. Tradução: Maísa Mendonça. São Paulo, SP: 09 mar. 2010.
Título Original: living on love. Disponível em: https://www.geledes.org.br/vivendo-de-amor/. Acesso em 04 maio 2025.

hooks, bell. Ensinando a transgredir. A educação como prática da liberdade. São Paulo, SP: WMF Martins Fontes, 2013.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Cidades e Estados: Alfenas - MG. [2022]. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/mg/alfenas.html
Acesso em: 04 maio 2025.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Conheça o Brasil - População: Cor ou raça. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18319-cor-ou-raca.html
Acesso em: 18 mar. 2025.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). In: ENCICLOPÉDIA dos municípios brasileiros, Alfenas (MG). Rio de Janeiro-RJ, 1958. v. 24. p. 53-57. Disponível em: http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv27295_24.pdf
Acesso em 07 de out. 2023.

LOPES, José de Souza Miguel. Em busca de fundamentos antropológicos para uma educação intercultural. In: LOPES, José de Sousa Miguel. Cultura acústica e letramento em Moçambique: em busca de fundamentos antropológicos para uma educação intercultural. São Paulo, SP: Educ, 2004, p.157-215.

LUGONES, Maria. A Colonialidade de Gênero. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de. Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro, RJ: Bazar do Tempo, 2020.

MAGALHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva; RUIZ, Erasmo Miessa. Estigma e currículo oculto. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 17, p. 125-142, 2011.
Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/NkmxGbZTdgVWP4JCtFZY4KG/abstract/?lang=pt. Acesso em: 28 maio 2025.

PRADO, Elisa Maria. Iniciação à docência e tradições orais: reflexões sobre o PIBID História da Universidade Federal de Alfenas, edição 2022-2024. Palavras ABEHrtas, n. 9, 2024. Disponível em: https://www.palavrasabehrtas.abeh.org.br/index.php/palavrasABEHrtas/article/view/111 Acesso em: 24 mar. 2025.

SANTOS, Antônio Bispo dos. Colonização, Quilombos: modos e significados. Brasília, DF: UnB/INCTI, 2015.

SCHUCMAN, Lia Vainer. Entre o encardido, o branco e o branquíssimo: branquitude, hierarquia e poder na cidade de São Paulo, SP: Veneta, 2016.

SEFFNER, Fernando. Saberes da docência, saberes da disciplina e muitos imprevistos: atravessamentos no território do Ensino de História. Anais do XXVI Simpósio Nacional de História ANPUH. São Paulo, julho 2011. Disponível em: http://www.snh2011.anpuh.org/resources/anais/14/1300640137_ARQUIVO_ANPUHSimposioNacional201 1 Sao Paulo Texto Cenas Escolares FernandoSeffner.pdf. Acesso em 08 Out. 2023.

SILVA, Luiza Abrahão da. Colorismo e reconhecimento: aspectos da construção identitária dos pardos e mestiços no contexto brasileiro. 2018. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. Acesso em: 04 maio 2025.

SOUZA, Neusa Santos. Tornar-se negro: ou as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Rio de Janeiro, RJ: Zahar 2021.
Published
2025-11-19
How to Cite
DE SOUZA INÁCIO BRANDÃO, L.; RIBEIRO DA SILVA DOS SANTOS , E. Relações étnico-raciais e descolonização do conhecimento na escola. Revista de História: 29 de abril, v. 5, n. 9, p. 163-181, 19 Nov. 2025.