Community Supported Agriculture (CSA) as an Alternative Market System: An Appreciation-Based Activist Order of Worth
Abstract
This research is located within the field of Constructivist Market Studies. It aims to understand how valuation is performed by actors in alternative food markets, specifically in Community Supported Agriculture (CSA) markets. In methodological terms, the work, of a qualitative nature, was based on observation, document analysis and interviews conducted with actors from different CSA´s established in the Brazilian territory. Results show that the CSA arrangement is based on an activist value order (Lindberg & Mossberg, 2019) that affects the valuation performed by agents. In addition to the modes of calculation present in conventional markets (calculation, qualculation and calqulation – Cochoy, 2008), the CSA arrangements encourages a new type of valuation, which we named “Esteem”. This calculation considers the different social and environmental benefits of the arrangement. Thus, the CSA members incorporate the Esteem into other forms of valuation when making decisions about their entry and permanence in the community. This article contributes to market studies by presenting a peculiar arrangement, which defies established logic, allowing a better understanding of how ideological issues are incorporated into market practices.
Downloads
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista Interdisciplinar de Marketing, editada pela Universidade Estadual de Maringá, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro meio de divulgação científica. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à Universidade Estadual de Maringá e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98).
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais. À Revista Interdisciplinar de Marketing é permitido o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo o direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.