Sustainable Marketing in Retail: A Systematic Literature Review
Abstract
Green marketing is perceived as a company's or organization's commitment to the development of safe and environmentally friendly goods and services. In this sense, the purpose of this article is to analyze research on sustainable marketing practices in retail in the Web of Science database. For that, a systematic literature review was carried out with 22 articles on the subject. First, the results present a brief bibliometric review to identify the period of publications, journals, authors, and citations in other academic studies. Then, the themes identified from reading the articles are presented: responsible communication, sustainable marketing, green retail, corporate strategy, circular economy, and green brand reputation. Finally, guidelines are presented for future studies to expand the possibilities of research agendas on green marketing, green consumption and marketing strategies that can expand information on green products and, in this way, contribute to the maturation and knowledge of the benefits and relevance of the theme for consumers and companies. As an academic contribution, the systematic literature review provides a synthesized view of sustainable marketing in retail, facilitating the understanding of researchers in the area.
Downloads
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista Interdisciplinar de Marketing, editada pela Universidade Estadual de Maringá, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro meio de divulgação científica. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à Universidade Estadual de Maringá e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98).
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais. À Revista Interdisciplinar de Marketing é permitido o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo o direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.