Critical Marketing Pedagogy: Caught Between Ideology and Enlightenment
Abstract
Marketing has become a vibrant academic field and a highly popular university subject choice globally since Philip Kotler (1967) first popularised the discipline with his seminal text Marketing Management: Analysis, Planning and Control. The normative, managerial paradigm popularised by Kotler remains the dominant influence in marketing thought and pedagogy, yet it has many shortcomings, one of which is the fact that it was conceived for a very different world to the one we now face. In this Pensata I argue that Marketing pedagogy must be conceived as an intellectually critical discipline if it is to serve the needs of contemporary students, organisations and universities. In order to be an intellectually critical discipline, I suggest that Marketing must engage critically with its own ideological character if it is to equip students with the skills to navigate their path through an ideologically inflected world.
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Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista Interdisciplinar de Marketing, editada pela Universidade Estadual de Maringá, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro meio de divulgação científica. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à Universidade Estadual de Maringá e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98).
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