Data Privacy in Retail: A Bibliometric Analysis
Resumo
Data privacy is an issue that is catching the attention of the retail research area, especially with the technological advances in data collection and analysis that impact the consumer's perception of safety. As publications on this subject have increased significantly in recent years, a review of academic knowledge is needed. In order to address this, our study conducts a comprehensive review of the privacy literature. Our investigation of the intersection between data privacy and retail literature is a bibliometric analysis. In this paper, 31 years of publications were collected from two sources of bibliographic databases: Web of Science and Scopus, with 413 articles in total. To facilitate our analyses, we use the Bibliometrix package in R language. Our analysis revealed that this is a subject growing in size and relevance, but the intellectual structure of the field is fragmented. We also discussed, based on the conceptual structure of the publications, ideas for future research regarding privacy and retail.
Downloads
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista Interdisciplinar de Marketing, editada pela Universidade Estadual de Maringá, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro meio de divulgação científica. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à Universidade Estadual de Maringá e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9609, de 19/02/98).
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais. À Revista Interdisciplinar de Marketing é permitido o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo o direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.