Analysis of the vaccination theme in three collections of High School Biology textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v2i1.63589

Keywords:

Vaccination, Immunization, Textbooks, Health Education, Secondary Schools

Abstract

Vaccination coverage in Brazil has declined in recent years and resources to disseminate the importance of vaccination are needed, especially in the context of the textbook. The objective of this work is to evaluate how vaccination is approached in High School Biology textbooks. Content Analysis was carried out in three collections distributed by the National Book and Didactic Material Plan (PNLD) for the 2018-2020 period. In 45% of the registration units, vaccination is approached as a tool for the prevention of specific diseases. Only 24% of the registration units were dedicated to the emphasis on the health of the community. It was noted the total absence, in all collections, of content related to vaccine safety or adverse effects. The results suggest that the books present lack of content and arguments that enable students to develop critical thinking regarding the issue of vaccination.

Downloads

Download data is not yet available.

     

Author Biographies

Aline Goulart Rodrigues, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Bacharela (2014) e Licenciada (2018) em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, possui Especialização em Análises Clí­nicas (2017) pela mesma instituição. É mestra em Educação pelo PPG em Educação da UFRGS. 

Marilisa Bialvo Hoffmann, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI. Doutora e Mestra em Educação Cientí­fica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Professora adjunta do Departamento de Ensino e Currí­culo/Faculdade de Educação (FACED) e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências do Instituto de Ciências Básicas da Saúde (ICBS), ambos da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS.

Tiago Degani Veit, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Graduado em Farmácia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2005) e em Ciência da Computação (1999) pela mesma universidade. Mestre (2007) e Doutor em Ciências (2011) pelo Programa de Pós-Graduação em Genética e Biologia Molecular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor Adjunto da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, vinculado ao Departamento de Microbiologia, Imunologia e Parasitologia do Instituto de Ciências Básicas da Saúde.

References

AMABIS, José Mariano; MARTHO, Gilberto Rodrigues. Biologia moderna: Amabis & Martho 1. Manual do Professor. São Paulo: Moderna, 2016a.
AMABIS, José Mariano; MARTHO, Gilberto Rodrigues. Biologia moderna: Amabis & Martho 2. Manual do Professor. São Paulo: Moderna, 2016b.
AMABIS, José Mariano; MARTHO, Gilberto Rodrigues. Biologia moderna: Amabis & Martho 3. Manual do Professor. São Paulo: Moderna, 2016c.
ANDRADE, Viviane Abreu de; JORGE, Tania Cremonini de Araújo; SILVA, Robson Coutinho. O sistema imune no organismo humano segundo os livros didáticos da Educação Básica Brasileira. Latin American Journal of Science Education. n.1, p.1-14, 2014. Disponí­vel em: <http://www.lajse.org/nov14/22026_Abreu.pdf>. Acesso em: 10 mar. 2018.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasí­lia, 20 dez. 1996. Disponí­vel em: < http://www.planalto.gov.br/Ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 14 mar. 2018.
FNDE. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Histórico do Programa Nacional do Livro Didático. Disponí­vel em: < http://www.fnde.gov.br/programas/programas-do- livro/livro-didatico/histórico>. Acesso em: 03 jun 2018.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de Conteúdo. 5. edição. Brasí­lia: Liber Livro, 2018.

FREITAS, Elisângela Oliveira; MARTINS, Isabel. Transversalidade, formação para a cidadania e promoção da saúde no livro didático de ciências. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 1, n. 1, p. 12-28, 2008.

LEVI, Guido Carlos. Recusa de vacinas: causas e consequências. São Paulo: Segmento Farma, 2013.

LEVI, Guido Carlos; LEVI, Monica; OSELKA, Gabriel. Vacinar, Sim ou Não? Um Guia Fundamental. São Paulo: MG editores, 2018.

LEVINSON, Warren. Microbiologia Médica e Imunologia. Porto Alegre: AMGH, 2016.

LINHARES, Sérgio; GEWANDSZNAJDER, Fernando; PACCA, Helena. Biologia hoje 1: citologia, reprodução e desenvolvimento, histologia e origem da vida. Manual do Professor. 3.ed. São Paulo: Ítica, 2016a.

LINHARES, Sérgio; GEWANDSZNAJDER, Fernando; PACCA, Helena. Biologia hoje 2: os seres vivos. Manual do Professor. 3.ed. São Paulo: Ítica, 2016b.
LINHARES, Sérgio; GEWANDSZNAJDER, Fernando; PACCA, Helena. Biologia hoje 3: genética, evolução e ecologia. Manual do Professor. 3.ed. São Paulo: Ítica, 2016c.
MALAGUTTI, William. Imunização, Imunologia e Vacinas. Rio de Janeiro: RuBIO, 2011.
MARTINS, Liziane; SANTOS, Girlene Silva; EL-HANI, Charbel Nií±o. Abordagens de saúde em um livro didático de Biologia largamente utilizado no ensino médio brasileiro. Investigações em Ensino de Ciências, v.17, n.1, p. 249-283, 2012.
MEC. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponí­vel em:<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base>. Acesso em: 09 jun 2018b.
MEC. Ministério da Educação. PNLD. Disponí­vel em:<http://portal.mec.gov.br/component/content/articleid=12391:pnld. Acesso em: 14 mar. 2018a.
MENDONÇA, Vivian. L. Biologia volume 1: ecologia, origem da vida e biologia celular, embriologia e histologia. Manual do Professor 3.ed. São Paulo: AJS, 2016a.
MENDONÇA, Vivian. L. Biologia volume 2: os seres vivos. Manual do Professor 3.ed. São Paulo: AJS, 2016b.
MENDONÇA, Vivian. L. Biologia volume 3: o ser humano, genética e evolução. Manual do Professor 3.ed. São Paulo: AJS, 2016c.
MIZUTA, Amanda Hayashida; SUCCI, Guilherme de Menezes; MONTALLI, Victor Angelo Martins; SUCCI, Regina Célia de Menezes. Percepções acerca da vacinação e da recusa vacinal. Rev Paul Pediatr, v.37, n.1, p.34-40, 2019. Disponí­vel em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010305822018005009103&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em 17 mar 2019.
VASCONCELLOS-SILVA, Paulo Roberto; CASTIEL, Luis David; GRIEP, Rosane Hí¤rter. A sociedade de risco midiatizada, o movimento antivacinação e o risco do autismo. Ciência & Saúde Coletiva, v. 20, n. 2, p. 607-616, 2015. Disponí­vel em: < http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-81232015000200607&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em 14 mar. 2018.
VASCONCELLOS-SILVA, Paulo Roberto; CASTIEL, Luis David. COVID-19, as fake news e o sono da razão comunicativa gerando monstros: a narrativa dos riscos e os riscos das narrativas. Cadernos de Saúde Pública, v.36, n.7, p.1-12, 2020. Disponí­vel em: https://www.scielosp.org/article/csp/2020.v36n7/e00101920/pt/. Acesso em 25 maio. 2020

Published

2022-05-16

How to Cite

Rodrigues, A. G., Hoffmann, M. B., & Veit, T. D. (2022). Analysis of the vaccination theme in three collections of High School Biology textbooks. Vitruvian Cogitationes, 2(1), 65–75. https://doi.org/10.4025/rvc.v2i1.63589

Issue

Section

Artigos