Analysis of the vaccination theme in three collections of High School Biology textbooks
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.v2i1.63589Keywords:
Vaccination, Immunization, Textbooks, Health Education, Secondary SchoolsAbstract
Vaccination coverage in Brazil has declined in recent years and resources to disseminate the importance of vaccination are needed, especially in the context of the textbook. The objective of this work is to evaluate how vaccination is approached in High School Biology textbooks. Content Analysis was carried out in three collections distributed by the National Book and Didactic Material Plan (PNLD) for the 2018-2020 period. In 45% of the registration units, vaccination is approached as a tool for the prevention of specific diseases. Only 24% of the registration units were dedicated to the emphasis on the health of the community. It was noted the total absence, in all collections, of content related to vaccine safety or adverse effects. The results suggest that the books present lack of content and arguments that enable students to develop critical thinking regarding the issue of vaccination.
Downloads
References
AMABIS, José Mariano; MARTHO, Gilberto Rodrigues. Biologia moderna: Amabis & Martho 2. Manual do Professor. São Paulo: Moderna, 2016b.
AMABIS, José Mariano; MARTHO, Gilberto Rodrigues. Biologia moderna: Amabis & Martho 3. Manual do Professor. São Paulo: Moderna, 2016c.
ANDRADE, Viviane Abreu de; JORGE, Tania Cremonini de Araújo; SILVA, Robson Coutinho. O sistema imune no organismo humano segundo os livros didáticos da Educação Básica Brasileira. Latin American Journal of Science Education. n.1, p.1-14, 2014. Disponível em: <http://www.lajse.org/nov14/22026_Abreu.pdf>. Acesso em: 10 mar. 2018.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 20 dez. 1996. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/Ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 14 mar. 2018.
FNDE. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Histórico do Programa Nacional do Livro Didático. Disponível em: < http://www.fnde.gov.br/programas/programas-do- livro/livro-didatico/histórico>. Acesso em: 03 jun 2018.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de Conteúdo. 5. edição. Brasília: Liber Livro, 2018.
FREITAS, Elisângela Oliveira; MARTINS, Isabel. Transversalidade, formação para a cidadania e promoção da saúde no livro didático de ciências. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 1, n. 1, p. 12-28, 2008.
LEVI, Guido Carlos. Recusa de vacinas: causas e consequências. São Paulo: Segmento Farma, 2013.
LEVI, Guido Carlos; LEVI, Monica; OSELKA, Gabriel. Vacinar, Sim ou Não? Um Guia Fundamental. São Paulo: MG editores, 2018.
LEVINSON, Warren. Microbiologia Médica e Imunologia. Porto Alegre: AMGH, 2016.
LINHARES, Sérgio; GEWANDSZNAJDER, Fernando; PACCA, Helena. Biologia hoje 1: citologia, reprodução e desenvolvimento, histologia e origem da vida. Manual do Professor. 3.ed. São Paulo: Ítica, 2016a.
LINHARES, Sérgio; GEWANDSZNAJDER, Fernando; PACCA, Helena. Biologia hoje 2: os seres vivos. Manual do Professor. 3.ed. São Paulo: Ítica, 2016b.
LINHARES, Sérgio; GEWANDSZNAJDER, Fernando; PACCA, Helena. Biologia hoje 3: genética, evolução e ecologia. Manual do Professor. 3.ed. São Paulo: Ítica, 2016c.
MALAGUTTI, William. Imunização, Imunologia e Vacinas. Rio de Janeiro: RuBIO, 2011.
MARTINS, Liziane; SANTOS, Girlene Silva; EL-HANI, Charbel Nií±o. Abordagens de saúde em um livro didático de Biologia largamente utilizado no ensino médio brasileiro. Investigações em Ensino de Ciências, v.17, n.1, p. 249-283, 2012.
MEC. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em:<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base>. Acesso em: 09 jun 2018b.
MEC. Ministério da Educação. PNLD. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/component/content/articleid=12391:pnld. Acesso em: 14 mar. 2018a.
MENDONÇA, Vivian. L. Biologia volume 1: ecologia, origem da vida e biologia celular, embriologia e histologia. Manual do Professor 3.ed. São Paulo: AJS, 2016a.
MENDONÇA, Vivian. L. Biologia volume 2: os seres vivos. Manual do Professor 3.ed. São Paulo: AJS, 2016b.
MENDONÇA, Vivian. L. Biologia volume 3: o ser humano, genética e evolução. Manual do Professor 3.ed. São Paulo: AJS, 2016c.
MIZUTA, Amanda Hayashida; SUCCI, Guilherme de Menezes; MONTALLI, Victor Angelo Martins; SUCCI, Regina Célia de Menezes. Percepções acerca da vacinação e da recusa vacinal. Rev Paul Pediatr, v.37, n.1, p.34-40, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010305822018005009103&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em 17 mar 2019.
VASCONCELLOS-SILVA, Paulo Roberto; CASTIEL, Luis David; GRIEP, Rosane Hí¤rter. A sociedade de risco midiatizada, o movimento antivacinação e o risco do autismo. Ciência & Saúde Coletiva, v. 20, n. 2, p. 607-616, 2015. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-81232015000200607&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em 14 mar. 2018.
VASCONCELLOS-SILVA, Paulo Roberto; CASTIEL, Luis David. COVID-19, as fake news e o sono da razão comunicativa gerando monstros: a narrativa dos riscos e os riscos das narrativas. Cadernos de Saúde Pública, v.36, n.7, p.1-12, 2020. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/csp/2020.v36n7/e00101920/pt/. Acesso em 25 maio. 2020