Interfluid painting as a possibility of approaches between Art and Science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v2i1.63593

Keywords:

Fluid painting, Art-Science, Interdisciplinarity

Abstract

This research is the approximation between the areas of Art and Science, through Visual Arts, based on the question: is it possible to adapt the Fluid Art technique for teaching with an interdisciplinary focus? Theoretical-practical studies, based on a/r/tography, were initiated to develop an adapted technique of fluid painting. Thus, we sought to meet the main objective of this paper: to create an artistic production that could develop knowledge in the areas of Visual Arts with interdisciplinary possibilities. Every discussion was developed within the academic space, at undergraduate and post-graduation levels. In the results obtained, a/r/tography is pointed out as a possibility of creation for the teacher–artist-researcher, who, through their visual production, can contribute to the development of knowledge in different areas. This creation process was carried out during the theoretical-practical studies reported here, developing, in an unprecedented way, the interfluid painting.

Downloads

Download data is not yet available.

     

Author Biographies

Josie Agatha Parrilha da Silva, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Licenciatura em Pedagogia (1984-1988) e Licenciatura em Artes Visuais (2004-2006). Doutora em Educação para Ciência pelo Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência e a Matemática da Universidade Estadual de Maringá - PCM/UEM (2009-2013). Pós-Doutorado em Educação para a Ciência - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP de Bauru (2015-2016). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PPE/UEM (2004-2006). Especialização em Educação Pública - UEM (2001-2003) e Especialização em Docência no Ensino Superior - CESUMAR (2006-2007). Professora Associada do Departamento de Artes, da Universidade Estadual de Ponta Grossa. Docente do corpo permanente dos Programas stricto sensu de Pós-Graduação: Ensino em Ciências e a Educação Matemática (PPGECEM - UEPG) e Educação para a Ciência e a Matemática (PCM - UEM).

Marcos Cesar Danhoni Neves, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Graduado em Fí­sica pela Universidade Estadual de Maringá (1983), Mestre em Fí­sica pela Universidade Estadual de Campinas (1986), Doutorando com créditos completos de doutoramento no IFGW-UNICAMP (1987-1990) e Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1991). Especialista em Educação e Divulgação Cientí­fica pelo MASHAV-Jerusalém (Israel - 1991/92). Professor Colaborador do Depto de Fí­sica - DFI/UEM EM 1989; Professor Efetivo do DFI/UEM desde 1990. Professor Titular concursado desde 2001. Atua nos Programas de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Tecnologia(UTFPR/PG), de Educação para a Ciência e a Matemática (PCM/UEM), de Ensino de Ciências e Educação Matemática (PPEGECEM/UEPG). Foi Professor-convidado do Programa Internacional de Master in Science (BUAP-Puebla-Mexico/INSA-Lyon-França/UTFPR-PG) para a cátedra Intercultural Education. Divulgador e Educador em Ciência.

References

CHEADLE, R. Paint Pouring. Mastering fluid Art. NY: Racehorse, 2019.
FEYERABEND, P. Contra o método. Trad. Octanny S. da Mota e Leonidas Hegenberg. Rio de Janeiro: Francisco Alves. 1977.
FLEISCHMANN, N.; ADAMI, S.; ADAMS, N.A. Numerical symmetry-preserving techniques for low-dissipation shock-capturing schemes. Computers and Fluids 189, 2019.
GOMBRICH, E. A História da Arte. 16ª edição. Rio de Janeiro: LTC, 2000.
HOBSBAWM, E. J. A era dos impérios: 1875-1914. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.
HUBBLE TELESCOPE. Eagle Nebula `Pillars of Creation´. Disponí­vel em: https://hubblesite.org/image/3862, 2005. Acesso em 15 mar 2021.
HUBBLE TELESCOPE. 2015. Crab Nebula. Disponí­vel em: https://hubblesite.org/image/3885/category/35 supernova-remnants. Acesso em 15 mar 2021.
HYPENESS. Nasa revela novas fotos impressionantes de Júpiter. Disponí­vel em: https://www.hypeness.com.br/2020/04/nasa-revela-novas-fotos-impressionantes-de-jupiter/, 2020. Acesso em: 15 abr 2021.
IRWIN, R. (Org) Pesquisa Educacional Baseada em Arte: a/r/tografia. Santa Maria: Edufsm, 2013. pp. 6-12.
KOREN, M. Jupiter Will Never Stop Surprising Scientists. Disponí­vel em: https://www.theatlantic.com/science/archive/2018/03/jupiter-juno-solar-system/555053/, 2018. Acesso em: 15 abr 2021.
MAYER, R. Manual do artista de técnicas e materiais. 5ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
MENEZES, P.R.A. A pintura trágica de Edvard Munch um ensaio sobre a pintura e as marteladas de Nietzsche Tempo Social; Rev. Sociol. USP, S. Paulo, 5(1-2): 67-111, 1993. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/j/ts/a/vNdFx4HpTdnFNjvFhf9qvZM/?lang=pt&format=pdf>.Acesso em 13 jun 2019.
MONET, C. Impression, soleil levant (Impressão, nascer do sol). 1872. Pintura em óleo sobre tela (48x62 cm). Coleção Museu Marmottan Monet. Paris.Disponí­vel em:<https://pt.wikipedia.org/wiki/Ficheiro:Claude_Monet,_Impression,_soleil_levant.jpg>. Acesso em: 11 set 2020.
MUNCH, E. O grito. 1893. Pintura em óleo sobre tela, tempera e pastel (91x73,5cm). Museu Nacional. Noruega. Disponí­vel em: <htps://pt.wikipedia.org/wiki/O_Grito>. Acesso em 11 set 2020.
PESTANA, R. M. A tinta acrí­lica: enquadramento de uma tecnologia. Dissertação. 82p. 2014. Mertrado em Pintura da Faculdade de Belas Artes. Universidade de Lisboa: Lisboa. Disponí­vel em:<https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/25951/2/ULFBA_TES_931.pdf> Acesso em 12 dez 2020.
POLLOCK, J. Convergence, 1952. Óleo sobre tela (237x390cm). Galeria de Arte Albright-Knox. Nova York. Disponí­vel em: <https://www.jackson-pollock.org/convergence.jsp.>. Acesso em 12 dez 2020.
ROTH, A. The secrets of paint pouring revealed. February 2, 2018. Disponí­vel em: <https://madartlab.com/secrets-paint-pouring-revealed/>. Acesso em 12 jun 2021. SHARP, D.H. An overview of Rayleigh-Taylor instability. Physica D (1984) 3-18.
SILVA JÚNIOR, J. S. S. O que é um fluido? Brasil Escola. Disponí­vel em: <https://brasilescola.uol.com.br/o-que-e/fisica/o-que-e-um-fluido.htm>. Acesso em 12 dez 2020.
SILVA, J. A.P. Pintura interfluida. 2017. Tinta acrí­lica em tela (40x60 cm). SILVEIRA, L. M. Introdução a Teoria da Cor. 2. ed. Curitiba: Editora UTFPR, 2015.
SIQUEIROS, D. A. Detalhe de `Collective Suicide´. Museu de Arte Moderna, Nova York, 1936. Disponí­vel em: https://www.researchgate.net/figure/An-example-of-the-experimental- painting-technique-of-Siqueiros-Detail-of-Collective_fig9_275960965.
SIQUEIROS, D. A. Retrato de la burguesia. 1939. Sindicato Mexicano de Electricistas. Cidade de México. Disponí­vel em: <https://www.facebook.com/saladeartepublicosiqueiros/photos/a.452501631521/1015760327 4016522/> Acesso em 13 jun 2021.
UDEMY. Introduction to Fluid Art. In: https://www.udemy.com/course/introduction-to- fluid-art/, 2018. Acesso em: 09 mar 2018.
WIKIPEDIA. Cí­rculo de Cor (Farbkreis) de Johannes Itten, 1961. Disponí­vel em:<https://pt.wikipedia.org/wiki/Johannes_Itten#/media/Ficheiro:Farbkreis_Itten_1961.png> Acesso em 12 jun 2021.
ZETINA, S.; GODíNEZ, F.A.; ZENIT, R. A. Hydrodynamic Instability Is Used to Create Aesthetically Appealing Patterns in Painting. PLOS ONE. May 5, 2015.

Published

2022-05-16

How to Cite

Silva, J. A. P. da, & Neves, M. C. D. (2022). Interfluid painting as a possibility of approaches between Art and Science. Vitruvian Cogitationes, 2(1), 98–117. https://doi.org/10.4025/rvc.v2i1.63593

Issue

Section

Artigos