The interdisciplinarity in Science Teaching: perspective for pedagogical practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v2i1.63596

Keywords:

Curricular integration, Interdisciplinary projects, Scientific and technological education

Abstract

This text aims to discuss the approach of interdisciplinarity in the teaching of Sciences, as a possibility to break the traditional and Cartesian curricular organization preponderant in the schools of Basic Education, pointing to the approach of interdisciplinary projects as a way to integrate the different disciplines, trying to unite different conceptions based on a set of activities to discuss a particular theme and describing the potentialities and difficulties of discussing topics integrated in science classes. The potentialities in approaching interdisciplinary projects are aimed at the collective formation of groups of teachers from the same teaching institution, as well as the students involved, taking the discussion under the perspective of different areas of knowledge, making possible a more reasoned decision making. It should be noted that the main difficulties encountered are related to the question of the approximation between the human sciences and the natural sciences. Thus, we understand that continuing training that addresses interdisciplinary practices is essential for teacher training, as well as the discussion in initial training with future teachers.

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Author Biographies

Eril Medeiros da Fonseca, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Possui Licenciatura em Ciências da Natureza pela Universidade Federal do Pampa (Unipampa), Campus Dom Pedrito. Especialização em Ensino de Ciências na Educação do Campo e Mestrado em Ensino no Programa de Pós-Graduação em Ensino (Unipampa). Atualmente é professor de Ciências na rede municipal de ensino de Dom Pedrito/RS, estando como supervisor de Ciências na Secretaria de Educação, e doutorando do Programa de Pós-graduação em Educação Cientí­fica e Tecnológica (UFSC).

Leandro Duso, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Possui doutorado em Educação Cientifica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina-PPGECT (2015), mestrado em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifí­cia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2009), graduação em Bacharelado Em Ciências Biológicas pela Universidade de Caxias do Sul (2005) e graduação em Licenciatura Em Ciências Biológicas pela Universidade de Caxias do Sul (2003). Professor magistério superior da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), no departamento de Metodologia de Ensino. Diretor da Sociedade Brasileira de Ensino de Biologia-regional 3 (SBEnBio-Reg.3).

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Published

2022-05-16

How to Cite

Fonseca, E. M. da, & Duso, L. (2022). The interdisciplinarity in Science Teaching: perspective for pedagogical practice. Vitruvian Cogitationes, 2(1), 118–133. https://doi.org/10.4025/rvc.v2i1.63596

Issue

Section

Artigos