High School students´ voice about inquiry-based learning, contextualization and interdisciplinarity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v3i1.63967

Keywords:

Inquiry Based-Learning, Sequence of Investigative Teaching, Didactic Propose

Abstract

This article aims to contribute with studies about investigative practices for high school. The research makes use of bibliographic analyzes for the production of an Investigative Teaching Sequence with interdisciplinary and contextualized activities about water resources. The students were from a public school in Rio Grande do Sul. To understand their involvement in the activities and their ideas about the project, a questionnaire was applied to the students. Among the main results, it is highlighted that students value teaching practices that relate scientific concepts to their reality, building more meaningful learning when they are actively involved in learning. The students' opinions reveal that the interdisciplinary approaches give greater meaning to the contents because they break with the fragmented view of knowledge, starting with an integral interpretation of the real phenomena and situations.

Downloads

Download data is not yet available.

     

Author Biographies

Gracieli Dall Ostro Persich, Federal University of Santa Maria - UFSM

Bachelor's degree in Biological Sciences. Specialist in Microbiological Clinical Analysis. Master's degree in Science Education from the Postgraduate Program in Science Education at UFSM (Santa Maria/RS).

Keiciane Canabarro Drehmer-Marques, Federal University of Santa Catarina - UFSC

Professor at the Federal University of Santa Catarina (UFSC). PhD in Science Education from the Federal University of Santa Maria -UFSM (2020). Master in Science Education (2016), Bachelor in Biological Sciences (2012) and Bachelor in Biological Sciences-UFSM (2019).

Luiz Caldeira Brant de Tolentino-Neto, Federal University of Santa Maria - UFSM

Biologist, PhD in Education, professor at the Education Center of the Federal University of Santa Maria (UFSM/RS - Brazil).

References

ADORNO, Theodor. Educação e emancipação. Tradução: Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro, 3ª edição, Editora: Paz e Terra, 1995.
AULER, Décio; DELIZOICOV, Demétrio. Ciência-tecnologia-sociedade: relações estabelecidas por professores de ciências. Revista Electrónica de Enseí±anza de las Ciencias, v. 5, n. 2, Espanha, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Formação de professores do ensino médio, etapa I - caderno III: o currí­culo do ensino médio, seu sujeito e o desafio da formação humana integral. Curitiba: UFPR/Setor de Educação, 2013.
BIZZO, Nélio. Pensamento cientí­fico: a natureza da Ciência no ensino fundamental. São Paulo: Melhoramentos, 2012.
BYBEE, Rodger. Teaching Science as Inquiry. In: American Association for the Advancement of Science: Inquiring into inquiry learning and teaching in Science. Washington, DC, 2000.
CACHAPUZ, António; GIL-PEREZ, Daniel; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de; PRAIA, João; VILCHES, Amparo. (Orgs.) A necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2011.
CACHAPUZ, António; PRAIA, João; JORGE, Manuela. Perspectivas de ensino das Ciências. Porto: Porto: Centro de Estudos em Ciência (CEEC), 2000.
CARLESSO, Janaí­na Pereira Pretto; TOLENTINO-NETO, Luiz Caldeira Brant. Dificuldades e Distúrbios de Aprendizagem na Concepção de Profissionais da Írea da Saúde. Research, Society and Development, v. 9, n. 1, p. 1- 16, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd- v9i1.1821
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (Org.). Ensino de Ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Thomson, 2004.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensino e aprendizagem de Ciências: referenciais teóricos e dados empí­ricos das sequências de ensino investigativas (SEI). In: LONGHINI, Marcos Daniel (Org.). O Uno e o Diverso na Educação. 1. ed. Uberlândia: EDUFU, 2011, p. 253-266.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (Org.). Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
CASTANHA, Débora; CASTRO, Maria Bernardete. A necessidade de refletir sobre as estratégias pedagógicas para atender í  aprendizagem da Geração Y. Revista de Educação do COGEIME, v. 19, n. 36, p. 27-38, 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.15599/0104-4834/cogeime.v19n36p27-38
DEMO, Pedro. Pesquisa: princí­pio cientí­fico e educativo. 14 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
DREHMER-MARQUES, Keiciane Canabarro; SAUERWEIN, Inés Prieto Schmidt. Interdisciplinaridade na Formação Inicial de professores da área das Ciências da Natureza e Matemática: um estudo em periódicos A1 e A2. Interfaces da Educação, Paranaí­ba, v. 11, n. 31, p. 329 - 362, 2020. DOI: https://doi.org/10.26514/inter.v11i31.4285
FARIAS, Isabel Maria Sabino de. Os professores e as tecnologias na escola: limites e perspectivas da inovação. Tecnologia educacional, v. 30/31, n. 159/160, p. 11-20, 2002
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários í  prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GOUW, Ana Maria Santos; MOTA, Helenadja Santos; BIZZO, Nelio. O Jovem Brasileiro e a Ciência: Possí­veis Relações de Interesse. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, n. 3, p. 627–648, 2016.
GOUW, Ana Maria Santos; FRANZOLIN, Fernanda; FEJES, Marcela Elena. Desafios enfrentados por professores na implementação de atividades investigativas nas aulas de ciências. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v. 19, n. 2, p. 439-454, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000200014.
HERNÍNDEZ, Fernando. Transgressão e Mudança na Educação: os projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 1998.
HODSON, Derek. In search of a meaningful relationship: an exploration of some issues relating to integration in science and science education. International Journal of Science Education, v. 14, n. 5, p. 541-562, 1992. DOI: https://doi.org/10.1080/0950069920140506
JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
LAVONEN, Jari; JUUTI, Kalle; UITTO, Anna; MEISALO, Veijo.; BYMAN, Reijo.
Attractiveness of Science Education in the Finnish Comprehensive School. In: MANNINEN A.; MIETTINEN, K. KIVINIEMI, K. (Eds.). Research Findings on Young People´s Perceptions of Technology and Science Education. Mirror results and good practice (5-30). Helsinki: Technology Industries of Finland, 2005.
LíœDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2015.
MACIEL, Vanessa de Almeida. Questões teóricas sobre o ensino pela pesquisa: problematizações. Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis/SC, p.103, 2005.
MARTINHO, Tânia; POMBO, Lúcia. Potencialidades das TIC no ensino das Ciências Naturais: um estudo de caso. Revista Electrónica de Enseí±anza de las Ciencias, v. 8, n. 2, 2009.
MATTOS, Kélli Renata Corrêa de; AMESTOY, Micheli Bordoli; TOLENTINO-NETO, Luiz Caldeira Brant de. O Ensino de Ciências da Natureza nas versões da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v. 18, n. 40, p. 22-34, abr. 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v18i40.11887
MEIRINHOS, Manuel; OSÓRIO, António. O estudo de caso como estratégia de investigação em educação. EDUSER, v. 2, n. 2, p. 49-65, 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.34620/eduser.v2i2.24
MOTOKANE, Marcelo Tadeu. Sequências Didáticas Investigativas e argumentação no ensino de ecologia. Revista Ensaio, vol. 17, n. especial, p. 115-138, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s07
NASCIMENTO, Lucy Mirian Campos Tavares; GARCIA, Lenise Aparecida Martins. Promovendo o protagonismo juvenil por meio de blogs e outras redes sociais no Ensino de Biologia. Novas Tecnologias na Educação, v. 12, n. 1, 2014. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.50279
NUNES, Marcela de Oliveira; GUERINO, Mariana de Fátima; STANZANI, Enio de Lorena. O uso das TICs na formação continuada: iniciativas e experiências presentes na produção acadêmica brasileira. Revista Iberoamericana de Educación, n. 65, p. 111-126, 2014. DOI: https://doi.org/10.35362/rie650396
PERSICH, Gracieli Dall Ostro. Projeto investigativo interdisciplinar conexão delta e as potencialidades do ensino por investigação no ensino médio. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) – Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, p. 164, 2017.
PRENSKY, Marc. Digital Natives Digital Immigrants. In: PRENSKY, Marc. On the Horizon, NCB University Press, Vol. 9 N°. 5, October, 2001.
REIS, Pedro Rocha dos. Ciência e Controvérsia. REU, Sorocaba, SP, v. 35, n. 2, p. 09-15, dez. 2009.
SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Alfabetização cientí­fica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011
SCHEID, Neusa Maria John; PERSICH, Gracieli Dall Ostro. Os recursos da web 2.0 na educação cientí­fica escolar fundamentada em inquiry. In: MORA, Maria Cristina Gamboa (Org.). Aplicación de las Tecnologí­as para la enseí±anza de la matemática, fí­sica, quí­mica y biologí­a: implicaciones didácticas: Experiencias en América Latina. 1ed. Bogotá, 2016, v. 1, p. 154-162.
SCHEID, Neusa Maria John; REIS, Pedro Guilherme Rocha dos. As tecnologias da informação e da comunicação e a promoção da discussão e ação sociopolí­tica em aulas de ciências naturais em contexto português. Ciência & Educação, Bauru, v. 22, n. 1, p. 129-144, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320160010009
SCHí–N, Donald. Formar Professores como Profissionais Reflexivos. In: NÓVOA, Antônio. (Org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1997.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Cientí­fico. 23 ed. São Paulo: Cortez, 2007.
SJí˜BERG, Svein. Science and Technology in Education – Current Challenges and Possible Solutions. In: JENKINS, E. W. (Ed.). Innovations in Science and Technology Education (v. VIII). Paris: UNESCO, United Nations Educational, Science and Cultural Organization, 2001. p. 1–13.
TEITELBAUM, Kenneth; APPLE, Michael. John Dewey. Currí­culo sem fronteiras, v. 1, n. 2, p. 194- 201, 2001.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 18.ed. São Paulo: Cortez, 2011.
TRIVELATO, Silvia Luzia Frateschi; TONIDANDEL, Sandra Maria Rudella Tonidandel. Ensino por investigação: eixos organizadores para sequências de ensino de biologia. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 17, n. especial, p. 97-114, nov. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1983-2117201517s06
VIEIRA, Fabiana Andrade da Costa. Ensino por investigação e aprendizagem significativa crí­tica: análise fenomenológica do potencial de uma proposta de ensino. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Ciências da Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho – UNESP, Bauru/SP, p. 197. 2012.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.
YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 101, p. 1287- 1302, set./dez. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000400002
ZAMUNARO, Ana Noêmia Braga Rocchi. A prática de ensino de ciências e biologia e seu papel na formação de professores. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Ciências da Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, UNESP, Bauru/SP, p. 237. 2006.

Published

2022-06-14

How to Cite

Persich, G. D. O., Drehmer-Marques, K. C., & Tolentino-Neto, L. C. B. de. (2022). High School students´ voice about inquiry-based learning, contextualization and interdisciplinarity. Vitruvian Cogitationes, 3(1), 56–75. https://doi.org/10.4025/rvc.v3i1.63967

Issue

Section

Artigos