The Martian: the meanings of fiction building possibilities for teaching Natural Sciences
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.v3i2.65759Keywords:
Science Fiction, Scientific Imaginary, Natural SciencesTeachingAbstract
The film The Martian has a porpose of instigating the curiosity around Mars' travel, exploring both elements that are already scientific property, and the ones that awake and propel to the social and scientific imaginary, in a way that creates new horizons around the theories and hypotheses that are not yet proven. This work paper's goal is to comprehend the meanings the film The Martian has been creating and their possible implications to the scientific imaginary and the teaching of science. That way, it was searched to reflect about the possibilities to be developed by the scientific imaginary around the safe travels to Mars, starting from the assumption that this kind of work can contextualize and facilitate the discussion about the nature of Science, specially in the field of Astronomy and its relation with technology and society, searching to contribute to the scientific education of primary and highschool students.
Downloads
References
ALLEN, L. D. No mundo da ficção científica. São Paulo: Sumus, 1974.
ALMEIDA, R. de. Cinema e educação: fundamentos e perspectivas. Educação em Revista, n.33, p. 1-28, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/kbqWpx6Vq6DszHrBT887CBk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25. out. 2022.
ASIMOV, I. No mundo da ficção científica. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1984.
ATHAYDE, S. A.; PEREIRA, M.G.; RAGNI, M. Uma Proposta Educacional Em Astrobiologia Para O Ensino Médio. Caderno de Física da UEFS, v.18, n. 1, p. 1-15, 2020. Disponível em: http://dfisweb.uefs.br/caderno/vol18n1/S6Artigo02_Saladina_WMPA_12_Astrobiologia.pdf. Acesso em: 25. out. 2022.
BACHELARD, G. O novo espírito científico. Lisboa: Edições 70, 1986. BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BARBIER, R. Sobre o Imaginário. Em aberto, v.14, n.61, p.15-23, 1994. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2247/1986. Acesso em: 25. out. 2022.
BERNARDES, T.; IACHEL, G.; SCALVI, R.M.F. Metodologia para o Ensino de Astronomia e Física através da construção de telescópios. Caderno Brasileiro do Ensino de Física, v. 25. n.1, p.103-117, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2008v25n1p103/5775. Acesso em: 25. out. 2022.
BRAGANÇA, M. Cinema e educação: por uma pedagogia indisciplinada da imagem. ECCOM, v. 6, n. 12, 2015. Disponível em: https://web.archive.org/web/20180414124249id_/http://publicacoes.fatea.br/index.php/eccom/article/viewFile/1314/1001. Acesso em: 25. out. 2022.
BRASIL. Base Nacional Curricular Comum. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 25. out. 2022.
BRITON, L. A. An exploratory study of the impact of hypermedia-based approach an Science-in-fiction approach for instruction on the polymerase chain reaction. Tese (Doutorado em Filosofia) – BS University of Texas, 1998. 361f. Disponível em: https://www.proquest.com/docview/304428272. Acesso em: 25. out. 2022.
CANGANE, L. A Ciência de “Perdido em Marteâ€. Jornalismo Júnior, 2020. Disponível em: http://jornalismojunior.com.br/a-ciencia-de-perdido-em-marte. Acesso em: 25. out. 2022.
CASTILHO, T. B; OVIGLI, D.F.B. O discurso de divulgação científica: reconhecendo suas características no filme Perdido em Marte. Ciências em Foco, v.11, n.2, p.56-65, 2018. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/9801/5142. Acesso em: 25. out. 2022.
CRUZ, L. D., GOMES, E. F. Cultura e divulgação científica: as possibilidades de diálogo a partir do cinema de ficção científica. Revista do EDICC, v.6, p.73-83, 2019. Disponível em: https://revistas.iel.unicamp.br/index.php/edicc/article/download/6443/7461. Acesso em: 25. out. 2022.
FABRIS, E. H. Cinema e Educação: um caminho metodológico. Educação e Realidade, v. 33, n. 1, p. 117-134, 2008. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6690/4003. Acesso em: 25. out. 2022.
FERREIRA, J. C. Ficção científica e ensino de ciências: seus entremeios. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, 2016. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/43213/R%20-%20T%20-%20JULIO%20CESAR%20DAVID%20FERREIRA.pdf?sequence=3&isAllowed=y. Acesso em: 25. out. 2022.
GOMES-MALUF, M. C.; SOUZA, A. R. de. A ficção científica e o ensino de ciências: o imaginário como formador do real e do racional. Ciência & Educação, v. 14, n. 2, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/MT658NsDTcjbwGpP6NgXTJQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25. out. 2022.
LOPES, J. M. Cinema e educação: o diálogo de duas artes. SCIAS, v. 1 n. 1, 2013. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/405/276. Acesso em: 25. out. 2022.
MATTOS, L.M. Luz, Câmera, Ciência: Uma Análise Crítica Da Representação Da Ciência Em Filmes De Ficção Científica. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/10517/CELSO_Disserta%c3%a7%c3%a3 o.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 25. out. 2022.
MARTíNEZ G., VALERO F.; VÍZQUEZ L. Characterization of the Martian Surface Layer, Journal of the Atmospheric Sciences, v. 66, n.1, p. 187-198, 2009. Disponível em: https://ucm.es/data/cont/docs/143-2013-10-07-characterization%202.pdf. Acesso em: 25. out. 2022.
METZ, Christian. Linguagem e cinema. São Paulo: Perspectiva, 1980.
OLIVEIRA, B. J.: Cinema e imaginário científico. História, Ciências, Saúde, v. 13, p. 133- 50, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/sj4GXK3M9Xhn7TsgPFZpzsJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25. out. 2022.
PASSOS, F.C.S. O Filme “A Era Do Gelo†Como Recurso Didático: Uma Análise Fílmica. 2013. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2013.
PENAFRIA, M. Análise de Filmes: conceitos e metodologia(s). In: VI Congresso SOPCOM, Lisboa, 2009. Anais eletrônicos... Lisboa, SOPCOM, 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/242758192_Analise_de_Filmes_-_conceitos_e_metodologias. Acesso em: 25. out. 2022.
PERDIDO em Marte. Direção: Ridley Scott. Produção: Simon Kinberg, Ridley Scott, Aditya Sood, Michael Schaefer, Mark Huffam. Elenco: Matt Damon, Jessica Chastain, Kristen Wiig, Jeff Daniels, Michael Peí±a, Kate Mara et al. Roteiro: Drew Goddard. 20th Century Fox; Scott Free Productions; Kinberg Genre; TSG Entertainment, 2015.
PIASSI, L. P. de C. Contatos: a ficção científica no ensino de ciências em um contexto sociocultural. 2007. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: https://www.academia.edu/53371931/Contatos_a_fic%C3%A7%C3%A3o_cient%C3%ADfica_no_ensino_de_ci%C3%AAncias_em_um_contexto_sociocultural. Acesso em: 25. out. 2022.
PIASSI, L. P.; PIETROCOLA, M. Ficção científica e ensino de ciências: para além do método de ´encontrar erros em filmes´. Educação e Pesquisa, v. 35, n. 3, p. 525-540, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/dLJHkBSMQHQ4YYhZQmPNT5s/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25. out. 2022.
QUEIROZ, A. B. de; ROCHA, M. Filmes utilizados no ensino de ciências e as possibilidades de discussões sobre a ciência. Acta Scientiae, v.20, n.4, p. 520-535, 2018. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/download/3788/pdf. Acesso em: 25. out. 2022.
SILVA, B.L. Estudo de uma Proposta Didática Sociointeracionista para abordar Astronomia no Sexto ano do Ensino Fundamental. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Instituto de Ciências Exatas e Geociências, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2019. Disponível em: http://tede.upf.br/jspui/bitstream/tede/1742/2/2019BarbaraLocatelliSilva.pdf. Acesso em: 25. out. 2022.
TEIXEIRA, A.S.; XAVIER, K.S.; DAMASIO, F. O ensino de e sobre ciência por meio da série de ficção científica Jornada nas Estrelas. Experiências em Ensino de Ciências, V.12, No.5, 2017. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/637/607. Acesso em: 25. out. 2022.
VANOYE, F.; GOLLIOT-LÉTÉ, A. Ensaio sobre a análise fílmica. 2ª ed. Campinas: Papirus, 2002.