The Martian: the meanings of fiction building possibilities for teaching Natural Sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v3i2.65759

Keywords:

Science Fiction, Scientific Imaginary, Natural SciencesTeaching

Abstract

The film The Martian has a porpose of instigating the curiosity around Mars' travel, exploring both elements that are already scientific property, and the ones that awake and propel to the social and scientific imaginary, in a way that creates new horizons around the theories and hypotheses that are not yet proven. This work paper's goal is to comprehend the meanings the film The Martian has been creating and their possible implications to the scientific imaginary and the teaching of science. That way, it was searched to reflect about the possibilities to be developed by the scientific imaginary around the safe travels to Mars, starting from the assumption that this kind of work can contextualize and facilitate the discussion about the nature of Science, specially in the field of Astronomy and its relation with technology and society, searching to contribute to the scientific education of primary and highschool students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lorenna Maciel Côrtes, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Degree in Biological Sciences from the State University of Feira de Santana (UEFS).

Alessandra Alexandre Freixo, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

He has a degree in Biological Sciences from the Federal University of Rio de Janeiro (1997), a Degree in Biological Sciences from the Federal University of Rio de Janeiro (2000) and a PhD in Social Sciences from UFRRJ (2010). She is currently a Professor in the Department of Education at the State University of Feira de Santana (UEFS).

Katyuscya Ferreira Barreto, Centro Juvenil de Ciência e Cultura - CJCC/Feira de Santana

Teacher at the Youth Center for Science and Culture (CJCC/Feira de Santana).

References

ALCí‚NTARA, A. Y.; LIMA, G. S. Categorias para o uso educativo de filmes com elementos cientí­ficos e tecnológicos. REnCiMa, v. 9, n.1, p. 85-104, 2018. Disponí­vel em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/1571/1095. Acesso em: 25. out. 2022.

ALLEN, L. D. No mundo da ficção cientí­fica. São Paulo: Sumus, 1974.

ALMEIDA, R. de. Cinema e educação: fundamentos e perspectivas. Educação em Revista, n.33, p. 1-28, 2017. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/j/edur/a/kbqWpx6Vq6DszHrBT887CBk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25. out. 2022.

ASIMOV, I. No mundo da ficção cientí­fica. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1984.

ATHAYDE, S. A.; PEREIRA, M.G.; RAGNI, M. Uma Proposta Educacional Em Astrobiologia Para O Ensino Médio. Caderno de Fí­sica da UEFS, v.18, n. 1, p. 1-15, 2020. Disponí­vel em: http://dfisweb.uefs.br/caderno/vol18n1/S6Artigo02_Saladina_WMPA_12_Astrobiologia.pdf. Acesso em: 25. out. 2022.

BACHELARD, G. O novo espí­rito cientí­fico. Lisboa: Edições 70, 1986. BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BARBIER, R. Sobre o Imaginário. Em aberto, v.14, n.61, p.15-23, 1994. Disponí­vel em: http://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2247/1986. Acesso em: 25. out. 2022.

BERNARDES, T.; IACHEL, G.; SCALVI, R.M.F. Metodologia para o Ensino de Astronomia e Fí­sica através da construção de telescópios. Caderno Brasileiro do Ensino de Fí­sica, v. 25. n.1, p.103-117, 2008. Disponí­vel em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2008v25n1p103/5775. Acesso em: 25. out. 2022.

BRAGANÇA, M. Cinema e educação: por uma pedagogia indisciplinada da imagem. ECCOM, v. 6, n. 12, 2015. Disponí­vel em: https://web.archive.org/web/20180414124249id_/http://publicacoes.fatea.br/index.php/eccom/article/viewFile/1314/1001. Acesso em: 25. out. 2022.

BRASIL. Base Nacional Curricular Comum. Brasí­lia: Ministério da Educação, 2018. Disponí­vel em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 25. out. 2022.

BRITON, L. A. An exploratory study of the impact of hypermedia-based approach an Science-in-fiction approach for instruction on the polymerase chain reaction. Tese (Doutorado em Filosofia) – BS University of Texas, 1998. 361f. Disponí­vel em: https://www.proquest.com/docview/304428272. Acesso em: 25. out. 2022.

CANGANE, L. A Ciência de “Perdido em Marte”. Jornalismo Júnior, 2020. Disponí­vel em: http://jornalismojunior.com.br/a-ciencia-de-perdido-em-marte. Acesso em: 25. out. 2022.

CASTILHO, T. B; OVIGLI, D.F.B. O discurso de divulgação cientí­fica: reconhecendo suas caracterí­sticas no filme Perdido em Marte. Ciências em Foco, v.11, n.2, p.56-65, 2018. Disponí­vel em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/9801/5142. Acesso em: 25. out. 2022.

CRUZ, L. D., GOMES, E. F. Cultura e divulgação cientí­fica: as possibilidades de diálogo a partir do cinema de ficção cientí­fica. Revista do EDICC, v.6, p.73-83, 2019. Disponí­vel em: https://revistas.iel.unicamp.br/index.php/edicc/article/download/6443/7461. Acesso em: 25. out. 2022.

FABRIS, E. H. Cinema e Educação: um caminho metodológico. Educação e Realidade, v. 33, n. 1, p. 117-134, 2008. Disponí­vel em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6690/4003. Acesso em: 25. out. 2022.

FERREIRA, J. C. Ficção cientí­fica e ensino de ciências: seus entremeios. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, 2016. Disponí­vel em: https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/43213/R%20-%20T%20-%20JULIO%20CESAR%20DAVID%20FERREIRA.pdf?sequence=3&isAllowed=y. Acesso em: 25. out. 2022.

GOMES-MALUF, M. C.; SOUZA, A. R. de. A ficção cientí­fica e o ensino de ciências: o imaginário como formador do real e do racional. Ciência & Educação, v. 14, n. 2, 2008. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/MT658NsDTcjbwGpP6NgXTJQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25. out. 2022.

LOPES, J. M. Cinema e educação: o diálogo de duas artes. SCIAS, v. 1 n. 1, 2013. Disponí­vel em: https://revista.uemg.br/index.php/scias/article/view/405/276. Acesso em: 25. out. 2022.

MATTOS, L.M. Luz, Câmera, Ciência: Uma Análise Crí­tica Da Representação Da Ciência Em Filmes De Ficção Cientí­fica. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, 2018. Disponí­vel em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/10517/CELSO_Disserta%c3%a7%c3%a3 o.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 25. out. 2022.

MARTíNEZ G., VALERO F.; VÍZQUEZ L. Characterization of the Martian Surface Layer, Journal of the Atmospheric Sciences, v. 66, n.1, p. 187-198, 2009. Disponí­vel em: https://ucm.es/data/cont/docs/143-2013-10-07-characterization%202.pdf. Acesso em: 25. out. 2022.

METZ, Christian. Linguagem e cinema. São Paulo: Perspectiva, 1980.

OLIVEIRA, B. J.: Cinema e imaginário cientí­fico. História, Ciências, Saúde, v. 13, p. 133- 50, 2006. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/sj4GXK3M9Xhn7TsgPFZpzsJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25. out. 2022.

PASSOS, F.C.S. O Filme “A Era Do Gelo” Como Recurso Didático: Uma Análise Fí­lmica. 2013. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2013.

PENAFRIA, M. Análise de Filmes: conceitos e metodologia(s). In: VI Congresso SOPCOM, Lisboa, 2009. Anais eletrônicos... Lisboa, SOPCOM, 2009. Disponí­vel em: https://www.researchgate.net/publication/242758192_Analise_de_Filmes_-_conceitos_e_metodologias. Acesso em: 25. out. 2022.

PERDIDO em Marte. Direção: Ridley Scott. Produção: Simon Kinberg, Ridley Scott, Aditya Sood, Michael Schaefer, Mark Huffam. Elenco: Matt Damon, Jessica Chastain, Kristen Wiig, Jeff Daniels, Michael Peí±a, Kate Mara et al. Roteiro: Drew Goddard. 20th Century Fox; Scott Free Productions; Kinberg Genre; TSG Entertainment, 2015.

PIASSI, L. P. de C. Contatos: a ficção cientí­fica no ensino de ciências em um contexto sociocultural. 2007. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponí­vel em: https://www.academia.edu/53371931/Contatos_a_fic%C3%A7%C3%A3o_cient%C3%ADfica_no_ensino_de_ci%C3%AAncias_em_um_contexto_sociocultural. Acesso em: 25. out. 2022.

PIASSI, L. P.; PIETROCOLA, M. Ficção cientí­fica e ensino de ciências: para além do método de ´encontrar erros em filmes´. Educação e Pesquisa, v. 35, n. 3, p. 525-540, 2009. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/j/ep/a/dLJHkBSMQHQ4YYhZQmPNT5s/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25. out. 2022.

QUEIROZ, A. B. de; ROCHA, M. Filmes utilizados no ensino de ciências e as possibilidades de discussões sobre a ciência. Acta Scientiae, v.20, n.4, p. 520-535, 2018. Disponí­vel em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/download/3788/pdf. Acesso em: 25. out. 2022.

SILVA, B.L. Estudo de uma Proposta Didática Sociointeracionista para abordar Astronomia no Sexto ano do Ensino Fundamental. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Instituto de Ciências Exatas e Geociências, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2019. Disponí­vel em: http://tede.upf.br/jspui/bitstream/tede/1742/2/2019BarbaraLocatelliSilva.pdf. Acesso em: 25. out. 2022.

TEIXEIRA, A.S.; XAVIER, K.S.; DAMASIO, F. O ensino de e sobre ciência por meio da série de ficção cientí­fica Jornada nas Estrelas. Experiências em Ensino de Ciências, V.12, No.5, 2017. Disponí­vel em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/637/607. Acesso em: 25. out. 2022.

VANOYE, F.; GOLLIOT-LÉTÉ, A. Ensaio sobre a análise fí­lmica. 2ª ed. Campinas: Papirus, 2002.

Published

2022-11-30

How to Cite

Côrtes, L. M., Freixo, A. A., & Barreto, K. F. (2022). The Martian: the meanings of fiction building possibilities for teaching Natural Sciences. Vitruvian Cogitationes, 3(2), 95–113. https://doi.org/10.4025/rvc.v3i2.65759

Issue

Section

Artigos