Kuhn's epistemology through the documentary “Universe: the cosmology quest”: questions for Science teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v3i2.66205

Keywords:

Big Bang Theory, Cosmology, Constructivism

Abstract

In recent decades, researchers have been pointing to a crisis in science teaching, raising questions about teachers' performance in teaching and the results achieved in the classroom and in a social context. The ahistorical and non-social aspect that science assumes before social groups and that are very present in the teaching systems and teaching models most commonly adopted by teachers today alludes to the strong influences of a neo-impirical thinking. Therefore, this study is presented by the need for subsidies to rethink the teaching of Cosmology, detaching science as a finished product that escapes the representational aspects of a historical reality. Thus, this research aims to analyze the documentary "Universe: The Cosmology Quest" through the Epistemology of Tomas Kuhn thinking about science teaching. To answer the objective, the research has a qualitative nature, with a documentary analysis approach, where the data are analyzed through the Epistemology of Science of Tomas Samuel Kuhn, being, therefore, of a deductive character. Therefore, it can be seen that the teaching that seeks to correct such aspects needs an ontological and especially epistemological re- signification, a field in which the understanding of science as a social construct and as a representation of reality operates. This falls upon an emancipatory education that transforms the students, that provides them with subsidies to understand and modify the status quo. To rethink the teaching process is to rethink and redo education, so that not only learning is affected, but the entire social structure.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Orso da Fonseca, Universidade Estadual de Maringá - UEM

PhD student in Education for Science and Mathematics (PCM) at the State University of Maringá - UEM. Master in Education for Science and Mathematics (PCM) from the State University of Maringá - UEM.

References

ANDRADE, R. A. O.; DE SOUZA MORET, A. Crise do ensino de Ciências humanas no brasil: educação, trabalho e desenvolvimento. Somanlu: Revista de Estudos Amazônicos, Manaus, v. 19, n. 2, p. 97-107, 2019. Disponí­vel em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/somanlu/article/view/6866/. Acesso em: 19 maio 2022.

ARP, H. et al. The redshift controversy, W. A. Benjamin Publishers, Massachussets, 1973. ARP, H. La Contessa Sulle Distanze Cosmiche e le Quasar, Jaca Book, Milano, 1989.

CARVALHO, A. M. P. de. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 18, n. 3, p. 765–794, 2018. Disponí­vel em:
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4852. Acesso em: 5 ago. 2022.

DESCARTES, R. Discurso do Método, 2003. Disponí­vel em: http://ateus.net/artigos/filosofia/discurso-do-metodo/. Acesso em: 19 maio 2022.

DOURADO, S.; RIBEIRO, E. Metodologia qualitativa e quantitativa. In: MAGALHíES JÚNIOR, C. A. O.; BATISTA, M. C. Metodologia da pesquisa em educação e ensino de ciências. 1. ed. Maringá: Gráfica e Editora Massoni, 2021.

FEYERABEND, P. Contra o Método. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1985. FONTANA, F.; PEREIRA, A. C. T. Pesquisa Documental. In: MAGALHíES JÚNIOR, C. A. O.; BATISTA, M. C. Metodologia da pesquisa em educação e ensino de ciências. 1. ed. Maringá: Gráfica e Editora Massoni, 2021.

FOUREZ, G. Crise no ensino de Ciências? Investigações em ensino de ciências, Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 109-123, 2003. Disponí­vel em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/542/337. Acesso em: 19 maio 2022.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2005.

FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 51. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2021a.

FREIRE, P. Educação e Mudança. 46. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2021b.

HUBBLE, E., A relation between distance and radial velocity among extragalactic nebulae. Proceedings of the National Academy of Science, 15, 168, 1929.

KRIPKA, R.; SCHELLER, M.; BONOTTO, D. L. Pesquisa documental: considerações sobre conceitos e caraterí­sticas na pesquisa qualitativa. Investigação Qualitativa em Educação, v. 2, Atas CIAIQ 2015, p. 243-247, 2015. Disponí­vel em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2015/article/view/252/248. Acesso em: 27 set. 2022.

KUHN, T. S. A estrutura das revoluções cientí­ficas. Tradução: Beatriz Viana Boeira; Nelson Boeira. Debates. São Paulo: Perspectiva, 2018.

NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. Fragmentos da construção histórica do pensamento neo- empirista. Ciência & Educação, Bauru, v. 5, n. 1. 1998. Disponí­vel em: https://doi.org/10.1590/S1516-73131998000100005. Acesso em: 27 set. 2022.

NEVES. M. C. D. A questão controversa da cosmologia moderna: Hubble e o infinito - parte 1. Caderno Brasileiro de Ensino de Fí­sica, Florianópolis, v. 17, n. 2 p. 189-204, ago. 2000. Disponí­vel em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5166057.pdf Acesso em: 01 ago. 2022.

PÉREZ, D. G. et al. Para uma imagem não deformada do trabalho cientí­fico. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, p. 125-153, 2001.

PIAGET, J. Epistemologia Genética. Petrópolis: Vozes, 1970.

POPPER, K. R. A lógica da pesquisa cientí­fica. Tradução: Leonidas Hegenberg. Octanny Silveira da Mota. 2. ed. São Paulo: Cultrix, 2013.

POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento cientí­fico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009. 296 p.

UNIVERSE: the cosmology quest – parte 1. Randall Meyers. Los Angeles: Floating Worlds Films, 2004a. Disponí­vel em: https://youtu.be/jOQFLOukrxM Acesso em: 30 jul. 2022.

UNIVERSE: the cosmology quest – parte 2. Randall Meyers. Los Angeles: Floating Worlds Films, 2004b. Disponí­vel em: https://youtu.be/V4BPxQMUaAM Acesso em 30: jul. 2022.

ZANELLA, L. C. H. Metodologia de pesquisa. 2. ed. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração/UFSC, 2011.

Published

2022-12-07

How to Cite

Fonseca, M. O. da. (2022). Kuhn’s epistemology through the documentary “Universe: the cosmology quest”: questions for Science teaching. Vitruvian Cogitationes, 3(2), 139–150. https://doi.org/10.4025/rvc.v3i2.66205

Issue

Section

Artigos