The contents of Astronomy in the Common Nacional Curricular Basis: an analysis from the curricular modalities
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.v3i2.66280Keywords:
Astronomy, Common National Curriculum Base, Curricular Modalities, Early Years of Elementary SchoolAbstract
When considering the objects of Astronomy knowledge and the skills that are proposed for students of the Early Years of Elementary School in the National Common Curriculum Base (BNCC), this text composes an analysis from the perspective of the curricular modalities of Pozo and Crespo (2009). The proposed objective is to analyze the skills that such a document presupposes to teach Astronomy in the Early Years of Elementary School and its relationship with such modalities. We present a qualitative investigation, the methodology for data collection and processing is documentary analysis. The results highlight that the objects of knowledge and skills listed in the BNCC related to Astronomy, partially present some proximity relationships between the approaches made by the authors referenced and the curricular proposal under analysis, in relation to the conceptual and procedural contents, in addition to distancing itself from the athenalytal contents, which do not appear during the exposure of the contents. We also conclude that curricular proposals must present teaching modalities that allow ways of learning and teaching, aiming at consolidating the construction of knowledge in the area of Science and astronomy themes.
Downloads
References
CARVALHO, Tassiane Fernanda Genzini; RAMOS, João Eduardo Fernandes. A BNCC e o ensino da astronomia: o que muda na sala de aula e na formação dos professores. Currículo & Docência, Agreste, v. 02, n. 02, 2020.
JUNIOR, José Gidauto dos Santos Lima; ANDRADE, José Elisandro de; DANTAS, Jeânderson de Melo; GOMES, Luiz Moreira. Uma reflexão sobre o ensino de Astronomia na perspectiva da Base Nacional Comum Curricular. Scientia Plena, São Cristóvão, v.13, n.01, 2017.
LANGHI, Rodolfo; NARDI, Roberto. Educação em Astronomia: repensando a formação de professores. São Paulo: Escrituras Editora, 2012.
LEíO, Renata Sá Carneiro; TEIXEIRA, Maria do Rocio Fontoura. A educação em astronomia na era digital e a BNCC: convergências e articulações. Revista Latino- Americana de Educação em Astronomia – RELEA, São Carlos, n. 30, p. 115–131, 2020.
LEITE, Cristina; HOSOUME, Yassuko. A espacialidade no processo de ensino-aprendizagem de Astronomia. In: LONGHINI, Marcos Daniel. (Org.). Educação em Astronomia: experiências e contribuições para a prática pedagógica. Campinas-SP: Editora Ítomo, 2010. p. 143-158.
LEITE, Cristina; HOSOUME, Yassuko. Os professores de ciências e suas formas de pensar a astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia – RELEA, São Carlos, n. 4, p. 47- 68, 2007.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de Metodologia Científica. 5 ed. São Paulo: Editora Atlas, 2003.
MARTINS, Débora Coimbra; GODOI, Neiva; MASCARENHAS, Yvonne Primerano. Ensino de Astronomia no Nível Fundamental por meio da Informática: relato de uma experiência. In: LONGHINI, Marcos Daniel. (Org.). Educação em Astronomia: experiências e contribuições para a prática pedagógica. Campinas-SP: Editora Ítomo, 2010. p. 117-142.
POZO, Juan Ignacio; CRESPO, Miguel Angel Gómez. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. Porto Alegre: ArtMed. 2009.
SILVEIRA, Felipa Pacifico Ribeiro de Assis; SOUSA, Célia Maria Soares Gomes de; MOREIRA, Marco Antonio. Uma avaliação diagnóstica para o ensino da astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia - RELEA, São Carlos, n. 11, p. 45- 62, 2011.
TIGNANELLI, Horacio Luis. Sobre o ensino da Astronomia no ensino fundamental. In: WEISSMANN, H. (org.). Didática das ciências naturais: contribuições e reflexões. Porto Alegre: Artmed, 1998.