The digital book as a possibility for interdisciplinary work between Literature and Astronomy
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.v3i2.66337Keywords:
Digital Literacy, Information and Communication Technologies, E-book, InterdisciplinarityAbstract
The present work aims to investigate the potential of a digital book for teaching Literature and Astronomy from an interdisciplinary perspective, in a first-year high school class at a private institution in the city of Maringá-PR. This research is part of the field of qualitative investigations of the descriptive type. As data constitution instruments, we used mental maps, built by the students at the beginning and end of the proposal implementation, and the field diary prepared by the researchers. For the analysis and interpretation of the data we used the qualitative assumptions proposed by the authors Novak, Gowin and Buzan. Our results show that the students were mobilized to carry out the activities, thus characterizing our digital book as a potentially significant material. The mental maps produced also showed that there was a significant improvement in the elements scope of the subject and hierarchy, thus characterizing a progressive differentiation, which at first we can associate with an indication of significant learning.
Downloads
References
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução í teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BUZAN, T. Mapas Mentais. Trad. Paulo Polzonoff Jr.. Rio de Janeiro: Ed. Sextante, 2009.
BZUNECK, J. A. As crenças de auto-eficácia dos professores. In: SISTO, F. F.; OLIVEIRA, G.; FINI, L. D. T. (Orgs.). Leituras de psicologia para formação de professores. Petrópolis: Vozes, 2000.
FAZENDA, I. C. A. (Org). Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: Efetividade ou ideologia. 6. ed. Loyola Jesuítas: São Paulo, 2011.
FAZENDA, I. C. A. (Org.). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2013. Disponível em: https://filosoficabiblioteca.files.wordpress.com/2013/11/fazenda-org-o-que- c3a9-interdisciplinaridade.pdf. Acesso em: 24 de ago. 2021.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. Ed. São Paulo: Atlas, 2008. JAPIAUSSI, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
MAGALHíES JUNIOR, C. A. O; BATISTA, M. C. (Org.) Metodologia da pesquisa em Educação e Ensino de Ciências. In: BATISTA, M. C.; GOMES, E. C. Diário de campo, gravação em áudio e vídeo e mapas mentais e conceituais. 1. ed. - Maringá: Gráfica e Editora Massoni, 2021.
MOREIRA, M. A. Mapas conceituais e aprendizagem significativa. São Paulo: Centauro Editora, 2010.
MOREIRA, M. A. MASINI, E. A. F. (2006). Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. 2. ed. São Paulo: Centauro Editora.
NOVAK, J. D.; GOWIN, D. B. Learning how to learn. New York, NY: Cambridge University Press, 1984.
ROJO, R.; MOURA, E. Letramentos, mídias, linguagens. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2019.
SANTOS, R. B. S.; SANTOS, G. J. F.; DUTRA, A. Interdisciplinaridade e Ensino: Propostas para Planejamento Curricular. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, Londrina, v. 20, p. 273-278, 2019.
VIACELLI. K. A. G. Uma proposta de sequência didática para o ensino de eletricidade com o uso de atividades experimentais e simuladores educacionais. 2020. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física) Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020
VIEIRA, T. F.; BATISTA, M. C.; RAMOS, F. P. Ensino remoto internacional, sala de aula invertida e interdisciplinaridade: possibilidades para um ensino de Astronomia. Ponta Grossa: Atena, 2021.