Teaching UV-VIS Spectroscopy in Basic Education: initial considerations
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.v3i2.67395Keywords:
Interaction of radiation with matter, Visible spectroscopy, Basic education, Physics TeachingAbstract
In order to collaborate in overcoming some problems involving the teaching of modern Physics in the classroom, in this work we present a brief review of the scientific literature in order to discuss the main results obtained in works that approach the theme of interaction of radiation with matter, in especially those that use spectroscopy techniques using wavelengths in the visible range, applied in practical activities in basic education. This is the first stage of a master's research, in the initial process of development, linked to the Postgraduate Program in Physics Teaching at UTFPR, Campo Mourão campus, in partnership with the Brazilian Society of Physics. In this work, we discuss the main difficulties and limitations indicated by the research already developed on the subject, as well as the positive results obtained from the experiences already carried out by teachers on the subject in the classroom. Based on these notes, we hope to develop an educational product for teaching this topic in basic education that seeks to effectively contribute to the improvement of the teaching-learning process of this content of Modern Physics in high school.
Downloads
References
BATISTA, D. C. Uma proposta para se ensinar efeito fotoelétrico no ensino médio. 2016. 80 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campo Mourão, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Ensino Médio. Brasília, DF, 2018.
CARVALHO, A. M. P. "Quem sabe faz, quem não sabe ensinaâ€: Bacharelado X Licenciatura. XIV Reunião Anual da ANPED. São Paulo, 1991.
FLECK, J. A. A Interação Radiação-Matéria e os Processos Reativos: Uma Sequência Didática Significativa para o Ensino Médio. 2020. 137 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Tramandaí, 2020.
GUIMARíES, F. F. Proposta de sequência didática para o estudo da radiação do corpo negro no ensino médio. 2018. 124 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campo Mourão, 2018.
KEPLENNER, D. Relendo Einstein Sobre Radiação. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 87 - 91, 2004.
LAKATOS, E. M; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 3. ed. rev. e ampl. São Paulo: Atlas, 1991.
LíœDKE, M.; ANDRÉ, M. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária LTDA, 1986.
MORAIS, D. T. Estudo de ondas na perspectiva da aprendizagem significativa com a construção de um espectrômetro. 2018. 88 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018.
OLIVEIRA, C. G. Uma proposta para a inserção do conteúdo de momento angular no ensino médio / Claudinei Gomes de Oliveira. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Campo Mourão, 2019.
OLIVEIRA, R. A.; SILVA, A. P. B. William Herschel, os raios invisíveis e as primeiras ideias sobre radiação infravermelha. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 36, n. 4, 4603 2014.
PARANHOS, R. R. G; RICHARD, V., L; PIZANI, P. S. Lâmpada de Hg para experimentos e demonstrações de física moderna: introdução ao efeito fotoelétrico e outros tópicos. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 30, n. 4, p. 6, 2009.
PIMENTEL, J. R et.al: Uma sugestão para a interação multidisciplinar: a observação do fenômeno da fluorescência. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 31, n. 2, p. 365-384, ago. 2014.
ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte†em educação. Diálogo Educ., Curitiba, v. 6, n.19, p.37-50, 2006.
SARTORI, P. H. S. Interação Radiação e Matéria: Propostas Didático-Experimentais Estimulando o Senso Crítico-Criativo. 2008. 238 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.
SÉRÉ, M. G.; COELHO, S. M.; NUNES, A. D. O papel da experimentação no ensino de física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 20, n. 1, p. 30-42, abr. 2003.
SILVA, N. C. Laboratório de Física Moderna: Atenuação da Radiação pela Matéria Florianópolis. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 29, n. 3, p. 1206- 1231, dez. 2012.
SQUISSATO, A. G. M. Construção explicação de um fotômetro para o ensino da absorção da luz. 2018. 76 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018.
ULIANO, V. Uma sequência didática para introdução í física das radiações ionizantes no ensino médio. 2018. 115 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campo Mourão, 2018.











