Teaching UV-VIS Spectroscopy in Basic Education: initial considerations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v3i2.67395

Keywords:

Interaction of radiation with matter, Visible spectroscopy, Basic education, Physics Teaching

Abstract

In order to collaborate in overcoming some problems involving the teaching of modern Physics in the classroom, in this work we present a brief review of the scientific literature in order to discuss the main results obtained in works that approach the theme of interaction of radiation with matter, in especially those that use spectroscopy techniques using wavelengths in the visible range, applied in practical activities in basic education. This is the first stage of a master's research, in the initial process of development, linked to the Postgraduate Program in Physics Teaching at UTFPR, Campo Mourão campus, in partnership with the Brazilian Society of Physics. In this work, we discuss the main difficulties and limitations indicated by the research already developed on the subject, as well as the positive results obtained from the experiences already carried out by teachers on the subject in the classroom. Based on these notes, we hope to develop an educational product for teaching this topic in basic education that seeks to effectively contribute to the improvement of the teaching-learning process of this content of Modern Physics in high school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Maggioni, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR

Master in Physics from the Federal Technological University of Paraná, currently working as a tutor and producer of educational robotics classes at the São Paulo Department of Education.

Natalia Neves Macedo Deimling, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Graduated in Pedagogy from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) - Araraquara campus -, Master in Education from the Postgraduate Program in Special Education at the Federal University of São Carlos (UFSCar) and PhD in Education from the Postgraduate Program degree in Education from UFSCar. He also completed a Post-Doctoral internship at UFSCar in the area of ​​Education - line of research "Training of teachers and other educational agents" - between 2021 and 2022.

Cesar Vanderlei Deimling, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

He has a degree (bachelor's and licentiate's degree) in Physics from the Federal University of Paraná (2004), a Master's degree (2006) and a PhD (2010) in Physics from the Federal University of São Carlos. He has been a Professor (associate III) at the Federal Technological University of Paraná (UTFPR) Campo Mourão Campus, since 2010.

References

ALVES, E. G; SANTOS, A. L. M. Efeito fotoelétrico: desenvolvimento de um experimento quantitativo. Revista Brasileira de Ensino de Fí­sica, São Paulo, v. 43, e20210146, p. 9, 2021.

BATISTA, D. C. Uma proposta para se ensinar efeito fotoelétrico no ensino médio. 2016. 80 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Fí­sica) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campo Mourão, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasí­lia, DF, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Ensino Médio. Brasí­lia, DF, 2018.

CARVALHO, A. M. P. "Quem sabe faz, quem não sabe ensina”: Bacharelado X Licenciatura. XIV Reunião Anual da ANPED. São Paulo, 1991.

FLECK, J. A. A Interação Radiação-Matéria e os Processos Reativos: Uma Sequência Didática Significativa para o Ensino Médio. 2020. 137 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Fí­sica) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Tramandaí­, 2020.

GUIMARíES, F. F. Proposta de sequência didática para o estudo da radiação do corpo negro no ensino médio. 2018. 124 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Fí­sica) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campo Mourão, 2018.

KEPLENNER, D. Relendo Einstein Sobre Radiação. Revista Brasileira de Ensino de Fí­sica, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 87 - 91, 2004.

LAKATOS, E. M; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia cientí­fica. 3. ed. rev. e ampl. São Paulo: Atlas, 1991.

LíœDKE, M.; ANDRÉ, M. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária LTDA, 1986.

MORAIS, D. T. Estudo de ondas na perspectiva da aprendizagem significativa com a construção de um espectrômetro. 2018. 88 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Fí­sica) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018.

OLIVEIRA, C. G. Uma proposta para a inserção do conteúdo de momento angular no ensino médio / Claudinei Gomes de Oliveira. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino de Fí­sica) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Campo Mourão, 2019.

OLIVEIRA, R. A.; SILVA, A. P. B. William Herschel, os raios invisí­veis e as primeiras ideias sobre radiação infravermelha. Revista Brasileira de Ensino de Fí­sica, São Paulo, v. 36, n. 4, 4603 2014.

PARANHOS, R. R. G; RICHARD, V., L; PIZANI, P. S. Lâmpada de Hg para experimentos e demonstrações de fí­sica moderna: introdução ao efeito fotoelétrico e outros tópicos. Revista Brasileira de Ensino de Fí­sica, São Paulo, v. 30, n. 4, p. 6, 2009.

PIMENTEL, J. R et.al: Uma sugestão para a interação multidisciplinar: a observação do fenômeno da fluorescência. Caderno Brasileiro de Ensino de Fí­sica, Florianópolis, v. 31, n. 2, p. 365-384, ago. 2014.

ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educ., Curitiba, v. 6, n.19, p.37-50, 2006.

SARTORI, P. H. S. Interação Radiação e Matéria: Propostas Didático-Experimentais Estimulando o Senso Crí­tico-Criativo. 2008. 238 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

SÉRÉ, M. G.; COELHO, S. M.; NUNES, A. D. O papel da experimentação no ensino de fí­sica. Caderno Brasileiro de Ensino de Fí­sica, Florianópolis, v. 20, n. 1, p. 30-42, abr. 2003.

SILVA, N. C. Laboratório de Fí­sica Moderna: Atenuação da Radiação pela Matéria Florianópolis. Caderno Brasileiro de Ensino de Fí­sica, Florianópolis, v. 29, n. 3, p. 1206- 1231, dez. 2012.

SQUISSATO, A. G. M. Construção explicação de um fotômetro para o ensino da absorção da luz. 2018. 76 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Fí­sica) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018.

ULIANO, V. Uma sequência didática para introdução í  fí­sica das radiações ionizantes no ensino médio. 2018. 115 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Fí­sica) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campo Mourão, 2018.

Published

2023-03-06

How to Cite

Maggioni, D., Deimling, N. N. M., & Deimling, C. V. (2023). Teaching UV-VIS Spectroscopy in Basic Education: initial considerations. Vitruvian Cogitationes, 3(2), 269–278. https://doi.org/10.4025/rvc.v3i2.67395

Issue

Section

Artigos