TEACHING PHYSICS IN COUNTRYSIDE SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v4i2.70091

Keywords:

Curriculum, Rural education, Physics, Education, Teaching methodologies

Abstract

This study concerns the teaching of physics in rural schools, which should contribute to the formative process of rural subjects, providing and making it possible to identify problems and challenges in everyday life, as well as clarifying concrete situations in the face of the diversity of phenomena that occur in the rural context. This work aims to discuss the elements that guide the teaching of physics in rural schools. The methodology adopted is based on a qualitative approach through a bibliographic survey carried out by means of a systematic literature review in the catalog of theses and dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). At the end of the survey, eight studies were obtained, including theses and dissertations on the interface between physics teaching and rural education. The data was organized into three axes of analysis: i) Teacher training, ii) Curriculum and iii) Teaching methodologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALENCAR, M. F. S. Princí­pios Pedagógicos da Educação do Campo: caminho para o fortalecimento da escola do campo. Ciência & Trópico, v. 39, n. 2, p. 41-72. 2015.
BARBOSA, R. G. O Ensino de Fí­sica na Educação do Campo: descolonizadora, instrumentalizadora e participativa. Revista. Bras. Educ. Camp., v.3, n.1, p.177-203, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Educação do Campo: Marcos normativos. Brasí­lia: SECADI/MEC 2012. Disponí­vel em: http://pronacampo.mec.gov.br/imagens/pdf/bib_edu_campo.pdf. Acesso em: 20 set. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Ensino Médio e Tecnológico. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino médio. Brasí­lia: 2000. Disponí­vel em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf. Acesso em: 14 ago. 2022.
BULEGON, A. M.; DEPONTI, A.M.M. Uma revisão de literatura sobre o uso da metodologia sala de aula invertida para o ensino de fí­sica, 2019. VIDYA Revista Eletrônica. v. 38, n. 2, p. 103-118, jul./dez., 2018 - Santa Maria, 2018. ISSN 2176-4603. Disponí­velem:https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/viewFile/2402/2191. Acesso em: 16 ago. 2022.
CALAZANS, M.M. As perguntas do professor de fí­sica e a dialética da produção de sentidos na formação de educadores do campo. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de pós-graduação em Educação, UFMG, Minas Gerais, 2013.
CALDART, R. S. Educação do Campo: Notas para uma análise de percurso. Trab. Educ. Saud. v.7, n. 1, p. 35-64, 2009.
CALDART, R. S. Elementos para a construção do projeto polí­tico e pedagógico da Educação do Campo. Revista trabalho necessário, v. 2, n. 2, 14 dez. 2004.
CALDART, R. S. Licenciatura em Educação do Campo e projeto formativo: qual o lugar da docência por área. In: MOLINA, M.C.; SÍ, L. M. (orgs.) Licenciaturas em Educação do Campo: Registros e reflexões a partir das experiências-piloto (UFMG, UnB; UFBA e UFS). Belo Horizonte: Editora Autêntica, p. 95-121. 2011.
CALDART, R. S.; PEREIRA, B.I.; ALENTEJO. P.; FRIGOTTO, G. (orgs). Dicionário da Educação do Campo. Rio de janeiro, São Paulo. 2012.
DIAS, F. F. Ensino de fí­sica a partir da articulação freire-CTS: lançando um olhar sobre as escolas do campo. 2018. Dissertação (Mestrado em Ensino de Fí­sica) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Fí­sica, UFSM, Santa Maria, RS, 2018.
DIAS, F. F.; LEONEL, A. A. Escolas do campo: um olhar sobre a legislação e práticas implementadas no ensino de fí­sica. Revista Ensaio, v. 20, 2018.
FORTUNATO, I.; LANFRANCO, A. C. M. P. Educação do campo e o ensino de fí­sica: um mapeamento de teses e dissertação. Periferia, Duque de Caxias, v. 13, n. 1 p. 243-258, 2021.
FRANCO, M. L. P. B. Análise de conteúdo. Brasí­lia, 3ª ed; Liber Livro Editora, (Série Pesquisa v. 6), 2008.
GALVíO, T. F.; PEREIRA, M. G. Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiologia e Serviços de Saúde. Brasí­lia, 23(1):183-184, jan. /Mar. 2014. Disponí­vel em: http://scielo.iec.gov.br/pdf/ess/v23n1/v23n1a18 .pdf. Acesso em: 01 out. 2020.
GARCIA, N, M. D. Livro didático de Fí­sica e de ciências: Contribuições das pesquisas para a transformação do ensino. Educar em Revista, n.44, p.145-163, 2012.
GODOY. A. S. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas. São Paulo, v.35, n.3.20-29, jan., 1995.
HUDLER, G. R. S. Em questão: os processos investigativos na formação inicial de educadores do campo-área de ciências da natureza e matemática. 2015. Dissertação. (Mestrado em Educação cientifica e tecnológico) -Programa de pós-graduação em educação cientifica e tecnológico, UFSC, Florianópolis, 2015.
LUZ, F. C. O. C. A. Proposta de ensino de fí­sica para Educação do Campo com apoio de unidades de ensino potencialmente significativas (UEPS). 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Estadual do Centro-Oeste, Guarapuava, PR, 2019.
MARTINS, M, A. F; MOLINA, C.M. (org.). Formação de formadores: Reflexões sobre as experiências da licenciatura em Educação do Campo no Brasil. Autêntica Editora, 2019.
MENEGOTTO. J. C; ROCHA FILHO. J. B. Atitudes de estudantes do ensino médio em relação í  disciplina de Fí­sica. Revista Electrónica de Enseí±anza de las Ciências, v.7, n 2. 2008.
MOLINA, M. C. Contribuições das licenciaturas em educação do campo para as polí­ticas de formação de educadores. Educação & Sociedade, v. 38, n. 140, p. 587–609, jul. 2017. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/j/es/a/57t84SXdXkYfrCqhP6ZPNfh/?lang=pt#. Acesso em: 14 ago. 2022.
MOLINA, M. C. Educação do Campo e Pesquisa. Questão para Reflexão. Brasí­lia: Ministério do Desenvolvimento Agrário. 2006.
MOREIRA, M, A. Desafios no Ensino da Fí­sica. Revista Brasileira de Ensino de Fí­sica, v. 43, 2021.
NASCIMENTO, E. Desafios de professores no ensino de ciências: Um olhar sobre a educação CTS em escolas de EJA no campo de Ubaí­ra -Ba. 2020.Dissertação. (Mestre em Educação em Ciências) - Programa de Pós-graduação em ciências da universidade estadual de santa Cruz. Ilhéus-Bahia, 2020.
OLIVEIRA, M. S; SILVA, L. S. S. Os princí­pios pedagógicos da Educação do Campo e o ensino de Fí­sica: uma revisão sistemática de literatura em teses e dissertações. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática. v. 6, n. 2, p. 217-234, ago. 2022.
PAZ, F. S. da.; A prática docente do professor de fí­sica: percepções do formador sobre o ensino. 2014. 130f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Piauí­. Teresina, 2014.
SCHNEIDER, T. M. Abordagem temática e o ensino de Fí­sica: Articulação com a Educação do Campo. 2017. Dissertação (Mestrado no ensino de Fí­sica) - Programa de pósgraduação em Educação Matemática e em Ensino de Fí­sica, Santa Maria, RS, 2017.
SILVA, A. S. L. Necessidades formativas de professores de ciências de escola do campo: Um estudo no semiárido piauiense (2017-2018). 2018. Tese. (Doutorado em Educação) -
Programa de doutorado em educação, universidade federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.
SILVA. C. A. P; NEVES. C. F; NERY. E. M; ANJOS. D. A. (orgs). Currí­culo do Piauí­: Um Marco para Educação do Nosso Estado: Educação Infantil, Ensino Fundamental. In: SILVA. C. A. P, Ciências, ed. FGV, Rio de Janeiro, p. 314. 2020.
SOUZA, J. Uma proposta de educação cientifica para a formação do docente do campo. Tese. (Doutorado em ensino de Fí­sica) - Programa de pós-graduação em ensino de Fí­sica, UFRGS, Porto Alegre, 2020.

Published

2023-11-24

How to Cite

Moura, C. B. de ., & Paz, F. S. da. (2023). TEACHING PHYSICS IN COUNTRYSIDE SCHOOLS. Vitruvian Cogitationes, 4(2), 149–166. https://doi.org/10.4025/rvc.v4i2.70091

Issue

Section

Artigos