A Licenciatura em Fí­sica no Estado do Paraná: um estudo exploratório para a formação do professor de Fí­sica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v4i3.70762

Keywords:

Teacher training, Degree in Physics, Distance Education

Abstract

This research maps the Physics degree courses in the State of Paraná. Through the “e-MEC†homepage, we identify institutions that offer vacancies. And, based on this result, we sought, in each institution, information about the curricular matrix, course workload and Supervised Internship. The results show that Paraná offers 3,010 vacancies. Of these, 704 are for the in-person modality, offered mainly by public institutions and 2,306 in the distance modality, EaD offered mainly by private institutions. Private institutions provide the least data and tend to have the lowest workload required to complete the course, including, in some cases, below the minimum workload required by law. We point out that the problem with teacher training for teaching Physics is not the scarcity of vacancies, but rather the need for greater commitment from public authorities in monitoring the quality of the courses offered..

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, J. R. M. A história da EaD no mundo. In: LITTO, F.; FORMIGA, M. (orgs.). Educação a distância: O estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009.
BELLONI, M. L. Ensaio sobre a educação a distância no Brasil. Educação & sociedade, v. 23, n. 78, p. 117-142, 2002.
BRANCO, E. P.; ZANATTA, S. C.; BRANCO, A. B. G.; NAGASHIMA, L. A. A implantação da Base Nacional Comum Curricular no contexto das polí­ticas neoliberais. Curitiba: Appris, 2018. 135 p.
BRASIL. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, Conselho Pleno. Resolução CNE/CP nº 02 de 01 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em ní­vel superior e para a formação continuada. Brasí­lia: MEC/CNE/CP, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. O que é um polo a distância. Disponí­vel em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article/355-perguntas-frequentes-911936531/educacao-a-distancia-1651636927/12824-o-que-e-um-polo-de-educacao-a-distancia. Acesso em: 20 out. 2023.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Médio. Brasí­lia: MEC. Versão entre-gue ao CNE em 03 de abril de 2018. Disponí­vel em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 26 out. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasí­lia, DF: MEC, 2018. Disponí­vel em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.Acesso em: 20 jul. 2021.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. (2019). Resolução CNE/CP N. 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a For-mação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União, seção: 1: 46. Brasí­lia: MEC/CNE/CP, 2019.
DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: crí­ticas í s apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vikostkiana.2. ed. Campinas: Autores Associados, 2001. 296 p.
ELACQUA, G. et al.Profissão professor na América Latina: por que a docência perdeu prestí­gio e como recuperá-lo. Washington-EUA: Banco Interamericano de Desenvolvimento, 2018.
FOLMER, V. As concepções dos estudantes acerca da natureza do conhecimento cientí­fico: confronto com a experimentação. 2007. 85 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, 2007.
GASPAR, A. Cinquenta anos de ensino de Fí­sica: muitos equí­vocos, alguns acertos e necessidade do resgate do papel do professor. In: ENCONTRO DE FíSICOS DO NORTE E NORDESTE, 15, 1997, Natal. Atas... SBF, v.15, p. 1-11, 1997. Disponí­vel em: http://disciplinas.stoa.usp.br/pluginfile.php/351678/mod_resource/content/4/texto_5.pdf.Acesso em: 08 out. 2020.
GATTI, B. A., BARRETO, E. S. S., DE ANDRÉ, M. E. D. A., DE ALMEIDA, P. C. A., Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasí­lia: UNESCO, 2019. 351 p.
GAUTHIER, C. Por uma teoria da Pedagogia.Pesquisas contemporâneas sobre osaber docente. Ijuí­-RS: Editora, 3. ed, INIJUI, p. 16-37, 2013.
INEP. Censo da Educação Básica, 2020: Resumo Técnico. Brasí­lia, MEC, 2017. 60p.
LABURU, Carlos Eduardo; ARRUDA, Sérgio de Mello; NARDI, Roberto. Pluralismo metodológico no Ensino de Ciências. Ciências & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 247-260, 2003.
MACEDO, E. Base curricular comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. Revista E-curriculum, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 1530-1555, dez. 2014.
MARSIGLIA, A. C. G.; PINA, L. D.; MACHADO, V. O.; LIMA, M. A base nacional comum curricular: um novo episódio de esvaziamento da escola no Brasil. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 9, n. 1, p. 107-121, abr. 2017.
RICARDO C. E.; FREIRE, J. C. A., A concepção dos alunos sobre a fí­sica do Ensino Médio: um estudo exploratório. Revista Brasileira de Ensino de Fí­sica. v. 29, n2, p. 251-266, 2007.
SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro.Revista Brasileira de Educação, Campinas, v. 14 n. 40 jan./abr. 2009. Disponí­vel em:http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf. Acesso em: 04 jan. 2021.
SCHMITZ, G. L., LOPES, A. F., MELO, G. C. de, BOTON, J. de M. Avanços e retrocessos das licenciaturas da área de ciências da natureza. Research, Society and Development, v. 10,n. 16, 2021.
TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Elementospara uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas conseqí¼ências em relação í  formação para o magistério. Revista Brasileira deEducação, n. 13, p. 5-24, 2000.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

Published

2023-12-21

How to Cite

Santos, G. H. I. dos, Zanatta, S. C., & Carvalho, H. A. P. de. (2023). A Licenciatura em Fí­sica no Estado do Paraná: um estudo exploratório para a formação do professor de Fí­sica. Vitruvian Cogitationes, 4(extra), 52–65. https://doi.org/10.4025/rvc.v4i3.70762