Do céu iluminado ao céu estrelado: planetários como ferramenta de conscientização sobre a poluição luminosa
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.v4iextra.70789Keywords:
Planetarium, Light Pollution, Non-formal EducationAbstract
This article explores the utilization of planetariums as educational tools to address the issue of light pollution. It examines the impact of light pollution on the environment and human health and discusses how planetariums can raise awareness about this problem through immersive experiences. The article highlights the role of planetariums in simulating the pristine night sky, showcasing the beauty of starry nights, and demonstrating the negative effects of light pollution. It also explores educational strategies employed by planetariums to engage visitors in discussions and actions towards mitigating light pollution. By promoting understanding and inspiring collective efforts, planetariums have the potential to drive positive change and furthermore sustainable relationship between humanity and the night sky.
Downloads
References
Revista Educação Pública, v. 14, n. 12, 2014. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/14/40/a-educao-ambiental-como-ferramentacontra-a-crise-ambiental-planetaria.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio. 1998.
COUNCIL, N. R. Learning to Think Spatially. [S.l.]: National Academies Press, 2006.
FALCHI, F.; CINZANO, P.; DURISCOE, D.; KYBA, C. C. M.; ELVIDGE, C. D.; BAUGH, K.; PORTNOV, B. A. RYBNIKOVA, N. A.; FUGRONI, R. The new world atlas of artificial night sky brightness. Science Advances, v. 2, e1600377, p. 1-25, 2016. Disponível em: https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.1600377.
FLYNN, C. G.; RICE, M. T. Seeing the night sky. Proceedings of the ICA, v. 2, p. 1–8, 07 2019.
GALLAWAY, T. On light pollution, passive pleasures, and the instrumental value of beauty. Journal of Economic Issues, v. 44, p. 71–88, 03 2010.
GARSTANG, R. H. Model for artificial night-sky illumination. Publications of the Astronomical Society of the Pacific. v. 98, p. 364, 03 1986.
JACOBUCCI, D. F. C. Contribuições dos espaços não-formais de educação para a formação da cultura científica. Revista Em Extensão, v. 7, 11 2008.
KYBA, C. C. M.; ALTINTAS, Y. í–.; WALKER, C. E.; NEWHOUSE, M. Citizen scientists report global rapid reductions in the visibility of stars from 2011 to 2022. Science, v. 379, p.
265–268, 01, 2023. Disponível em: https://www.science.org/doi/10.1126/science.abq7781.
LEMES, B. F. Planetário: ambiente não formal de aprendizagem e educação ambiental - proposta para a cidade de Maringá - PR. Tese (Doutorado). Universidade CESUMAR, Maringá, 2019. Disponível em: http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/5245.
NARISADA, K.; SCHREUDER, D. Light Pollution Handbook. [S.l.]: Springer Netherlands, 2004. 115, 138 p.
O GLOBO. Sustentabilidade é pilar essencial do Museu do Amanhã. 2015. Disponível em: https://oglobo.globo.com/rio/museu-do-amanha/sustentabilidade-pilar-essencial-do-museudo-amanha-18328524.
RESENDE, K. A. A interação entre o planetário e a escola: justificativas, dificuldades e propostas. Tese (Doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/002900078.
ROMANZINI, J.; BATISTA, I. L. Os planetários como ambientes não-formais para o ensino de ciências. VII ENPEC. Encontro Nacional De Pesquisa Em Educação Em Ciências. Florianópolis. 2009.
NATIONAL GEOGRAPHIC. Planet. 2022. Disponível em: https://education.nationalgeographic.org/resource/planet/.
SCHWARZ, H. E. Light Pollution: The Global View. [S.l.]: Dordrecht Springer Netherlands, 2003.
SILVA, F. C. E. da. O Planetário Como Resposta Á Poluição Luminosa. Revista de Divulgação de Astronomia e Ciências da Natureza AstroNova, v. Ano 09, n. 37, p. 09–14, mar. 2023.
STELLARIUM. Stellarium Astronomy Software. 2020. Disponível em: http://stellarium.org/en/.
VIEIRA, F.; PESSO, G.; SANTOS, N. M. Memória do Planetário do Rio. [S.l.: s.n.], 2007.
ZEMANSKY, M. W.; DITTMAN, R.; CHATTOPADHYAY, A. K. Heat and Thermodynamics. [S.l.]: Chennai Mcgraw-Hill Education (India) Private Limited, 2011.