Desenvolvimento e análise de um jogo de tabuleiro para a aprendizagem de Força e a Primeira Lei de Newton no Ensino de Fí­sica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v4i3.70794

Keywords:

Games, Learning, Teaching Physics

Abstract

The main objective of this work was to verify the potential of a board game in terms of learning concepts related to the content of Force and Newton's First Law. Physics is usually taught in a traditional way with classes that are limited to blackboards and chalk, which are unattractive and mathematized. Therefore, the research carried out using the game portrays the ability to use play to improve or facilitate the learning of Physics content. The board game created was a product of the master's course, Analysis and Development of Teaching Resources for Teaching Science and Mathematics, and applied to a 1st grade high school class at a federal public school in the city of Jataí­-GO. The students demonstrated motivation during the implementation of the activity, engaging in discussions of physical concepts and interaction with the group. The results presented demonstrated that the game contributed positively to the learning of the aforementioned concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

     

References

FAVARETTO, Danilo Vieira. Construção e aplicação de um jogo de tabuleiro para ensino de fí­sica.2017. Dissertação (Mestrado em Ensino de Fí­sica) –Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2017.
LOPES, Maria da Glória. Jogos na Educação: criar, fazer e jogar.4. Ed. São Paulo: Cortez, 2001.
MELO, Marcos Gervânio de Azevedo. A fí­sica no ensino fundamental: utilizando o jogo educativo “viajando pelo universo”. 2011. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) Centro Universitário UNIVATES, Lajeado, 2011.
PEREIRA, Ricardo Francisco. Desenvolvendo jogos educativos para o ensino de fí­sica: um material didático alternativo de apoio ao binômio ensino-aprendizagem. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática) -Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2008.
PEREIRA, Ricardo Francisco; FUSINATO, Polônia Altoé; NEVES, Marcos Cesar Danhoni. Desenvolvendo um jogo de tabuleiro para o ensino de fí­sica. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇíO EM CIÊNCIAS, VII, 2009, Florianópolis, Atas... Florianópolis: UFSC, 2009. p. 12-23.
SANTOS JUNIOR, Benedito Diniz. Jogos matemáticos: metodologia de ensino baseada em jogos –uma experiência em sala de aula. 2015. Dissertação (Mestrado em Matemática) –Universidade Federal do Maranhão, São Luí­s, 2015.
SCHROEDER, Edson. Conceitos espontâneos e conceitos cientí­ficos: o processo da construção conceitual em Vygotsky. Atos de pesquisa em educação, v. 2, n. 2, p. 293-318, 2007.
STAREPRAVO, Ana Ruth. O jogo e a Matemática no Ensino Fundamental. Curitiba: Renascer, 1999.
VALENTE, José Alexandre da Silva. Aconstrução de conceitos relacionados com os movimentos terra-lua-sol por alunos da E.J.A. í  luz da teoria histórico-cultural. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) –Universidade Federal do Pará, Belém, 2007.
Referências utilizadas na elaboração das perguntas
AURÉLIO, Gonçalves Filho; TOSCANO, Carlos. Fí­sica: interação e tecnologia.2. ed. São Paulo: Leya, 2016.
BONJORNO, José Roberto. et al. Fí­sica: Mecânica.3. ed. São Paulo: FTD, 2016.
FERRARO, Nicolau Gilberto; SOARES, Paulo de Toledo. Fí­sica: básica. Volume único.2. ed. São Paulo: Atual, 2004.
FUKUI, Ana; MOLINA, Madson de Melo; VENÊ. Ser protagonista: fí­sica, 1º ano: ensino médio.3. Ed. São Paulo: Edições SM, 2016.
GASPAR, Alberto. Compreendendo a Fí­sica: ensino médio.1. Ed. São Paulo: Ítica, 2010.
PIETROCOLA, Mauricio. et al. Fí­sica em contextos, 1: ensino médio.1. ed. São Paulo: Editora do Brasil, 2016.

Published

2023-12-21

How to Cite

Dias, C. de B., Joel Oliveira Dias, & Gonçalves, M. S. da S. (2023). Desenvolvimento e análise de um jogo de tabuleiro para a aprendizagem de Força e a Primeira Lei de Newton no Ensino de Fí­sica. Vitruvian Cogitationes, 4(extra), 144–163. https://doi.org/10.4025/rvc.v4i3.70794