Um quiz criado na plataforma Proprofs para Ensino e Avaliação de Conteúdo da Ondulatória fundamentado na Teoria dos Campos Conceituais
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.v4i3.70801Keywords:
Quiz, Undulatory, Conceptual FieldAbstract
The work seeks to validate a didactic sequence using a quiz to support the study of Waves in a Science class in the 9th year of Elementary School in Farias Brito, CE. The theoretical contribution was Gérard Vergnaud's Conceptual Field Theory. The study was qualitative using a structured questionnaire with the quizze resource. The intervention took place in 5 meetings, of which 3 were in person and the other 2 remotely, accompanied by the teacher through digital platforms. It was evident that student participation and engagement in the proposed activities increased positively. Through the results obtained in the answers and debates in the classroom, it is possible to diagnose an evolution of the students in relation to the concepts studied, however, to obtain the development of a Conceptual Field it is necessary for the individual to experience several different situations and problems for the lasting process of a conceptual field of physics.
Downloads
References
BORGES, C. N.; FLEITH, D.S. Uso da Tecnologia na Prática Pedagógica: Influência na Criatividade e Motivação de Alunos do Ensino Fundamental. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/dwXgGCYP5LHkNP3dqdjyV3r/#.Acesso em: 20 out. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
DANTAS, C. S.; GERMANO, M. G. G.; MOITA, F. M. G. da S. C.; LUNA, E. M. Ensinar e aprender Física com auxílio dos recursos das TIC: enfoque na aprendizagem significativa. Informática na Educação: teoria & prática. Porto Alegre, v. 17, n. 1,2014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/38473. Acesso em: 20 out. 2023.
FUKS, R. 11 grandes filósofos contemporâneos. E biografia, 2021. Disponível em: https://www.ebiografia.com/grandes_filosofos_contemporaneos/.Acesso em: 20 out. 2023.
MOREIRA, M. A. A teoria dos campos conceituais de Vergnaud, o ensino de ciências e a pesquisa nesta área. Investigações em Ensino de Ciências. Porto Alegre, v. 7,p. 7-29,2002.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa Crítica. Porto Alegre: Ed. Adriana Toigo, 2005.
MOREIRA, M. A; MASSONI, N. T. Interfaces entre teorias de aprendizagem e Ensino de Ciências/Física. Porto Alegre: UFRGS, 2015.42 p.
SANTOS, W.L. P. dos. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 36, p. 474-492, 2007.
VERGNAUD, G. Multiplicative structures. In: LESH, R.; LANDAU, M. (org.). Acquisition of Mathematics Concepts and Processes. New York: Academic Press Inc, 1983,p. 127-174.
VERGNAUD, G. Teoria dos campos conceituais. In:1º SEMINÍRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇíO MATEMÍTICA DO RIO DE JANEIRO, 1, 1993, Rio de Janeiro. Anais [...].Rio de Janeiro: Nasser, 1993,p. 1-26.
VERGNAUD, G. A Teoria dos Campos conceituais. In: BRUN, J. (org,). Didáctica das matemáticas. Tradução de Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996. p. 155-191.
VERGNAUD, G. A comprehensive theory of representation for mathematics education.Journal of Mathematical Behavior, v.17, n. 2, p. 167-181, 1998.