The study of fish anatomy in science classes at a Guarani Indigenous state school: a day of fishing in the village lake
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.e024007Keywords:
Indigenous school education, Science teaching, Fish anatomyAbstract
This experience report seeks to strengthen the Teaching of Science in indigenous school education, focusing on content about the anatomy of fish, based on the application of a practical activity carried out in science classes in a 7th year class, from the Teko í‘emoingo indigenous state college, from the Tekoha Ocoy indigenous land, in São Miguel do Iguaçu in western Paraná. This qualitative research aims to understand the meanings of concerns and emerging contexts of a given social reality. In the meantime, we can see the importance of practical classes outside the classroom walls of Indigenous schools. Contributing to a specific and differentiated school education that explores the spaces of the Indigenous community, as well as the entire natural ecosystem that surrounds and makes up the reality of the Guarani student according to their immersion in teaching and learning in science classes, in an interdisciplinary and intercultural context.
Downloads
References
BRANDíO, C. R. Os Guarani: índios do Sul. Religião, resistência e adaptação. Palavra e obra no novo mundo: imagens e ações interétnicas. Trujillo: Espanha, 1988. https://doi.org/10.1590/S0103-40141990000300004
CARVALHO, M. A.; DJIDJOCí, S.; TATA, C. Introdução. In: CARVALHO, M. A. (org.). As coisas que eu vi, por Djidjocã e Txai. São Paulo: Terceira Margem, 2005. p. 7-15.
DURE, R. C.; ANDRADE, M. J. D.; ABíLIO, F. J. P. Ensino de Biologia e contextualização do conteúdo: quais temas o aluno de ensino médio relaciona com o seu cotidiano? Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá, v. 13, n. 1, p. 259-272, 2018. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/231/209. Acesso em: 26 de nov. 2022.
DA SILVA FORMIGOSA, A. S.; ARAÚJO, A. S.; OLIVEIRA, J. C. S.; CAMPOS, C. E. C. Intervenção no ensino-aprendizagem e elaboração de um material didático em Zoologia com ênfase em peixes para alunos do Ensino Fundamental, Santana, AP. Biota Amazônia, Macapá, v. 7, n.4, p. 48-54, 2018.
LEROI-GOURHAN, A. O gesto e a palavra: Vol. 1: Técnica e linguagem. Paris: Albin Michel, 1988.
KRIEGEL, R. K.; AZEVEDO, E.; SILVA, F. F. Relação do grupo indígena guarani Mybiá com o meio ambiente: Alicerces da agroecologia. Revista em Agronegócios e Meio Ambiente, Maringá, v.7, n. 1, p. 211-226, 2014.
MINAYO, M. C. de S.; DESLANDES, S. F.; GOMES, R. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
MONZILAR, E. B. Território Umutina: vivências e sustentabilidade. Revista Tecnologia e Sociedade, Curitiba, v. 14, n. 34, p. 122-143, 2018.
RIBEIRO, R. G. T. Práticas educativas de matemática implementadas no ensino médio em um colégio estadual indígena Guarani. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu, 2019.
RIBEIRO, R. G. T. A etnomatemática presente em artesanatos e adereços produzidos por uma comunidade indígena Guarani do oeste do Paraná. 2022. Tese (Doutorado em Educação para Ciências e a Matemática) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2022.
RIBEIRO FILHO, R.A. Estudo experimental de biomanipulação: análise dos impactos ambientais de duas espécies de predadores no controle de tilápia no Lago Paranoá (Brasília–DF). 2002. Dissertação (Mestrado em Ecoloia e Recursos Naturais) - Universidade de São Paulo, São Carlos, 2002. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/18/18139/tde-22122015-161725/ . Acesso em: 20 nov.2022.
ROCHA, E. P. Canal de Desvio: Os Avá-Guarani e a Construção da Itaipu Binacional. Revista de Estudos e Pesquisas sobre as Américas, Brasília, DF, v. 12, n. 2, p. 49-85, set. 2018.
SERVA, M.; JAIME JÚNIOR, P. Observação participante e pesquisa em administração: uma postura antropológica. RAE- Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 64-79, 1995.
SILVA, R. C. Um olhar peculiar para a natureza: os guarani e suas crenças. Revista Trilhas da História, Três Lagoas, v. 7, p. 244-256, 2018.
SILVA, F. P. E. Capitalismo nas aldeias indígenas. Interethnic@ - Revista de Estudos em Relações Interétnicas, Planaltina, v. 22, p. 27-44, 2019.
SILVA, J. S.; GODOY, M. G. G. A Representação sagrada da natureza na educação de crianças e adolescentes Guarani Mbya. In: SEMINÍRIO INTERNACIONAL DE POLíTICAS PÚBLICAS INTEGRADAS, 2010, São Paulo. Anais [...] São Paulo: SIPPI, 2010. p. 1-14.
SILVA, M. M.; TEIXEIRA, P. M. M.; CHAGAS, R. C. Abordagem do assunto peixes em livros didáticos de Ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇíO DE CIÊNCIAS, 4., 2003, Bauru. Anais [...]. Bauru: Atas IV ENPEC, 2003.
TASSINARI, A. M. I. Sociedades Indígenas: Introdução ao Tema da Diversidade Cultural. In: SILVA, A. L. et al. A Temática Indígena na Escola. Brasília, DF: MEC: UNESCO, 1995.
TASSINARI, A. M. I. Escola indígena: novos horizontes teóricos, novas fronteiras de educação. In: SILVA, A. L. da; FERREIRA, M. K. L. (org.) Antropologia, história e educação: a questão indígena e a escola. 2. ed. São Paulo: Global, 2001. p. 44-70.
TEMPASS, M. C. As pescarias dos Mbyá-Guarani: aspectos práticos e simbólicos. In: REUNIíO EQUATORIANA DE ANTROPOLOGIA, 5., REUNIíO DE ANTROPÓLOGOS DO NORTE E NORDESTE, 14., 2015, Recife. Anais [...] Quito: ABANNE, 2015.
TEMPASS, M. C. Quanto mais peixe, melhor: sobre a importância da pesca para os Mbyá-Guarani. Cadernos do Lepaarq, Pelotas, v. 16, n. 32, p. 169-179, jul./dez., 2019.
PERES, D. A. Os saberes guarani e os processos de ensino e aprendizagem no Colégio Estadual Indígena Teko í‘emoingo da aldeia indígena Tekohá Ocoy. 2020. Dissertação (Mestrado em Estudos Latino-Americanos) – Universidade Federal da Integração Latino-Americana, Foz do Iguaçu, 2020.
VIEIRA, R. C. M. Educação Intercultural: O ensino de ciências através da pesquisa na Escola Indígena Pamáali no alto Rio Negro. 2010. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências na Amazônia) – Universidade do Estado do Amazonas, Manaus, 2010.