From reception to discipline: a look at re-education centers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.e024005

Keywords:

Institutionalization, Disciplinary processes, Education

Abstract

This article is an excerpt from a study performed for the undergraduate thesis, which aimed to discuss the notions of education that circulate in reception centers for children and adolescents. As a scientific research methodology, the Pedagogical Political Project of the institutional shelter was analyzed documentary, which allowed the identification of several processes developed in this institution. These processes are close to what Corrêa (2006) named as guarantees of schooling (Corrêa, 2006). Finally, this study seeks to promote possibilities of being with the unadaptable children and young people (Deligny, 2018), enhancing encounters through listening, affection, and care.

 

Downloads

Download data is not yet available.

     

Author Biographies

Andressa Coelho Mí¼ller, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM

Licenciada em Pedagogia (2021) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestra em Educação (2023) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora da Rede Municipal de Educação de Santiago- RS.

Alice Copetti Dalmaso, Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP

Bacharel e Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Pedagoga (FAVENI), e Mestre e Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), também pela UFSM. Realizou Pós-doutorado no Laboratório de Estudos Avançados em Jornalismo do Núcleo de Desenvolvimento da Criatividade - LABJOR/NUDECRI, da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professora colaboradora no Programa de Mestrado em Divulgação Cientí­fica e Cultural da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).

Fernanda Monteiro Rigue, Universidade Federal de Uberlândia – UFU

Doutora (2020) e Mestra (2017) em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Licenciada em Quí­mica pelo Instituto Federal Farroupilha - Campus São Vicente do Sul (2015). Atualmente é Professora Adjunta (ní­vel II) do curso de Quí­mica (Licenciatura e Bacharelado) do Instituto de Ciências Exatas e Naturais do Pontal - Universidade Federal de Uberlândia (ICENP/UFU).

References

CONSELHO MUNICIPAL DOS DIREITOS DA CRIANÇA E/OU ADOLESCENTE. Projeto Polí­tico Pedagógico dos Abrigos Institucionais 2019/2020. [S. l.]: 2019.

CORRÊA, G. C. Oficina: apontando territórios possí­veis em educação. 1998. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1998.

CORRÊA, G. C. Educação Comunicação Anarquia: procedências da sociedade de controle no Brasil. São Paulo: Cortez, 2006.

CORRÊA, G. C. EJA, educação e escolarização. In: REUNIíO CIENTíFICA DA ANPED Sul, 10., 2014, Florianópolis. Anais eletrônicos [...]. Florianópolis, Universidade do Estado de Santa Catarina UDESC, 2014. p. 01-12. Disponí­vel em: https://desenvolvimento.forumeja.org.br/wp-content/uploads/tainacan-items/1688/327367/BR-CMV-EPT-DS-035.pdf. Acesso em: 9 set. 2024.


DELIGNY, F. Os vagabundos eficazes: operários, artistas, revolucionários: educadores. Tradução de Marlon Miguel. São Paulo: N-1 edições, 2018.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 42. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

LAPOUJADE, D. William James: a construção da experiência. São Paulo: N-1 edições, 2017.

MíœLLER, A. C. Entre o acolhimento e a disciplina: um olhar para as instituições de reeducação de crianças e jovens. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2021. Disponí­vel em: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26927 . Acesso em: 9 set. 2024.

RIGUE, F. M.; DALMASO, A. C.; RAMOS, M. R. S. A potência do Portfólio na Formação Docente em Quí­mica: um relato narrativo autobiográfico. Revista Insignare Scientia, Cerro Largo, v. 4, n. 1, p. 151-167, 2021. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2021v4i1.11759

SCHÉRER, R. Infantis: Charles Fourier e a infância para além das crianças. Tradução de Guilherme João de Freitas Teixeira. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

Published

2024-09-26

How to Cite

Mí¼ller, A. C., Dalmaso, A. C., & Rigue, F. M. (2024). From reception to discipline: a look at re-education centers. Vitruvian Cogitationes, 5(2), e024005. https://doi.org/10.4025/rvc.e024005