From reception to discipline: a look at re-education centers
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.e024005Keywords:
Institutionalization, Disciplinary processes, EducationAbstract
This article is an excerpt from a study performed for the undergraduate thesis, which aimed to discuss the notions of education that circulate in reception centers for children and adolescents. As a scientific research methodology, the Pedagogical Political Project of the institutional shelter was analyzed documentary, which allowed the identification of several processes developed in this institution. These processes are close to what Corrêa (2006) named as guarantees of schooling (Corrêa, 2006). Finally, this study seeks to promote possibilities of being with the unadaptable children and young people (Deligny, 2018), enhancing encounters through listening, affection, and care.
Downloads
References
CORRÊA, G. C. Oficina: apontando territórios possíveis em educação. 1998. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1998.
CORRÊA, G. C. Educação Comunicação Anarquia: procedências da sociedade de controle no Brasil. São Paulo: Cortez, 2006.
CORRÊA, G. C. EJA, educação e escolarização. In: REUNIíO CIENTíFICA DA ANPED Sul, 10., 2014, Florianópolis. Anais eletrônicos [...]. Florianópolis, Universidade do Estado de Santa Catarina UDESC, 2014. p. 01-12. Disponível em: https://desenvolvimento.forumeja.org.br/wp-content/uploads/tainacan-items/1688/327367/BR-CMV-EPT-DS-035.pdf. Acesso em: 9 set. 2024.
DELIGNY, F. Os vagabundos eficazes: operários, artistas, revolucionários: educadores. Tradução de Marlon Miguel. São Paulo: N-1 edições, 2018.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 42. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
LAPOUJADE, D. William James: a construção da experiência. São Paulo: N-1 edições, 2017.
MíœLLER, A. C. Entre o acolhimento e a disciplina: um olhar para as instituições de reeducação de crianças e jovens. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2021. Disponível em: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26927 . Acesso em: 9 set. 2024.
RIGUE, F. M.; DALMASO, A. C.; RAMOS, M. R. S. A potência do Portfólio na Formação Docente em Química: um relato narrativo autobiográfico. Revista Insignare Scientia, Cerro Largo, v. 4, n. 1, p. 151-167, 2021. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2021v4i1.11759
SCHÉRER, R. Infantis: Charles Fourier e a infância para além das crianças. Tradução de Guilherme João de Freitas Teixeira. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.