IUD and abortive methods: embryological and sociocultural perspectives among biology students
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.e024008Keywords:
gender and education, science teaching, Sex education, Sexuality educationAbstract
Intrauterine Device (IUD) is a long-acting contraceptive method inserted into the uterus, its effectiveness is associated with preventing pregnancy, with two main types: copper and hormonal. There are controversies about its mechanism of action, with some perspectives seeking the possibility of acting as an abortive method to prevent embryo implantation. This research aims to characterize the perception of students enrolled in the Morphofunctional Analysis of the Reproductive System course in the Biology program at a university in the northern region of Brazil regarding the use of IUD and its connections to abortive methods from both embryological and sociocultural perspectives. The study points out that biomedical perspectives are articulated on the IUD, but also possibilities for discussions on subjects such as the sexual and reproductive well-being of cisgender women and discussion of values associated with pregnancy, aspects that contribute to the training of science teachers and biology with a gender perspective.
Downloads
References
BARRETO, D.; MAIA, D.; GONÇALVES, R.; SOARES, R. Dispositivo Intrauterino na Atenção Primária a Saúde: uma revisão integrativa. Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade, Rio de Janeiro, v. 16, n. 43, p. 2821, 2021. Disponível em: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/2821. Acesso em: 14 set. 2023.
BORGES, A.; ARAUJO, K.; SANTOS, O.; GONÇALVES, R.; FUJIMORI, E.; DIVINO, E. Knowledge about the intrauterine device and interest in using it among women users of primary care services. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 28, p. e3232, 2020. https://doi.org/10.1590/1518-8345.3140.3232
BRANDíO, Z. A dialética macro/micro na sociologia da educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, v.1, p. 153-165, jul. 2001. https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000200008
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretária de Atenção í Saúde. Departamento de ações programáticas estratégicas. Atenção Humanizada ao abortamento: norma técnica. 2. ed. Brasília, DF: Editora do Ministério da Saúde, 2011. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/atencao_humanizada_abortamento_norma_tecnica_2ed.pdf. Acesso em 26 out. 2023.
D´AVILA, I. Narrativas de docentes LGBTI+ no ensino superior: uma análise das repercussões da cisheteronormatividade nas identidades. 2022. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022.
DE OLIVEIRA, S. E.; GOMES; C. J.; PARREIRA, A. P.; PINHEIRO, M. L. J.; OLIVEIRA, K. R.; ANJOS, C. Q. S. A.; BARBOSA, P. F. Perfil epidemiológico da gravidez na adolescência nas microrregiões do estado do Tocantins durante os anos de 2008-2018. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar da Universidade Federal do Tocantins, Gurupi, v. 9, n. 2, p. 144-152, 2022. https://doi.org/10.20873/uftv9-11169
EXAME. 15 contraceptivos, da Roma Antiga aos dias de hoje. Disponível em: https://exame.com/tecnologia/15-contraceptivos-da-roma-antiga-aos-dias-de-hoje/. Acesso em: 11 jul. 2024.
FUNDO DE POPULAÇíO DAS NAÇÕES UNIDAS – UNFPA. Desmistificando o DIU Dispositivo Intrauterino: cartilha para profissionais de saúde. Brasília, DF: UNFPA, 2022. Disponível em: https://brazil.unfpa.org/pt-br/publications/cartilha-desmistificando-o-diu-para-profissionais-de-saude. Acesso em: 14 set. 2023.
GIORDANO, M.; GIORDANO, L.; PANISSET, K. Dispositivo intrauterino de cobre. Femina, Rio de Janeiro, v. 43, n. 1, p. 15-20, out. 2015. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-754429. Acesso em: 14 set. 2023.
HARA, J.; BAKONYI, C.; DA SILVA, M.; DE SOUSA, R.; PAGLIA, B. Dispositivos intrauterinos hormonais disponíveis no Brasil: revisão sistemática. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 8, n. 9, p. 64810–64827, out. 2022. https://doi.org/10.34117/bjdv8n9-290
HOWARD, T. História de desenvolvimento do DIU. In: COUTINHO, E. DIU: diagnostico intrauterino; uso clínico e em planejamento familiar. [S. l.]: Centro de Pesquisas Clínicas em Reprodução Humana, jun. 1986. p. 19-27.
MARGULIES, L. History of intrauterine devices. Bulletin of the New York Academy of Medicine, New York, v. 51, n. 5, p. 662–667, may 1975. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1093589/. Acesso em: 14 set. 2023.
MARIN, Y. Problematizando el discurso biológico sobre el cuerpo y el género, y su influencia en las prácticas de enseí±anza de la biología. Estudos feministas, Florianópolis, v. 27, n. 3, e56283, out. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2019v27n356283
MARIN, Y.; HERRERA, J. Covid-19 y violencia de género e intrafamiliar: La enseí±anza de la biología más allá de los contenidos esperados. Olhar do professor, Ponta Grossa, v. 23, p. 1-7, nov. 2020. https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15985.209209226496.0614
MEDICAL EXPO. Dispositivo intrauterino de cobre em T PREGNA COPPER T 380A. 2023. Disponível em: https://www.medicalexpo.com/pt/prod/pregna-international/product-69730-462276.html Acesso em: 11 jul. 2024.
MELO JÚNIOR, A.; MORAIS, R. Estudo de caso como estratégia de investigação qualitativa em educação. Ensaios Pedagógicos, Sorocaba, v. 2, n. 1, p. 26–33, jul. 2018. Disponível em: https://www.ensaiospedagogicos.ufscar.br/index.php/ENP/article/view/59 . Acesso em: 13 fev. 2024.
MORAES, R. A Análise de Conteúdo: possibilidades e limites. In: ENGERS, M. E. A. (org.). Paradigmas e Metodologias de Pesquisa em Ação: notas para reflexão. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1994. p. 103-111.
MOREIRA, K.; JESUS, J.; GERON, V.; NUNES, J. Anticoncepcionais hormonais: Benefícios e riscos de sua utilização pela população feminina. Revista Científica da Faculdade de Educação e Meio Ambiente, Ariquemes, v. 13, n. 2, p. 45-80, set. 2022. Disponível em: https://revista.faema.edu.br/index.php/Revista-FAEMA/article/view/1139. Acesso em: 14 set. 2023.
ORGANIZAÇíO MUNDIAL DA SAÚDE - OMS. Diretriz sobre cuidados no aborto: resumo. Genebra: WHO, 2022. Título original: Abortion care guideline: executive summary. Disponível em: https://www.who.int/pt/publications/i/item/9789240045163 . Acesso em: 14 set. 2023.
PEDRO, J. A experiência com contraceptivos no Brasil: uma questão de geração. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, p. 239–260, jul. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbh/a/CBwFBCqgdprcPL8x53x8bNz/. Acesso em: 14 set. 2023.
PEREIRA, F.; CARDOSO, T.; BATALHíO, I. A importância do Dispositivo Intrauterino (DIU). Revista Científica Unilago, São José do Rio Preto, v. 1, n. 1, jan. 2021. Disponível em: https://revistas.unilago.edu.br/index.php/revista-cientifica/article/view/526. Acesso em: 14 set. 2023.
PRECIADO, P. Testo Junkie: Sexo, Drogas e biopolítica na era farmacopornográfica. São Paulo: n-1 edições, 2018.
RIBAS, A.; MOURA, M. Abordagem sociocultural: algumas vertentes e autores. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 11, n. 1, p. 129-138, jan./abr. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/fSdQmSWhQqH7dgScTgx3Qyt/. Acesso em: 26 out. 2023.
TAVARES, M. Infâncias em periferias urbanas: textos, contextos e desafios para a formação das professoras da infância. In: GARCIA, R. L.; ZACCUR, E. (org.). Alfabetização: reflexões sobre saberes docentes e saberes discentes. São Paulo: Cortez, 2008. p. 109-127.
TEIXEIRA, P.; NETO, J. Uma proposta de tipologia de pesquisas de natureza interventiva. Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 4, p. 1055-1076, out. 2017. https://doi.org/10.1590/1516-731320170040013