Southern Feminisms: Challenges, transformations, and resistances for a counter-hegemonic teacher education promoting Science Education for social justice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.e024012

Keywords:

Science, Science Education, feminism, intersectionality, decoloniality

Abstract

Using the action-research approach in a course on Gender in the training of Science teachers, the objective of the research was to investigate the conceptions of female students regarding the themes of gender, sexuality, feminism, machismo, sexism, and patriarchy, as well as to observe the possible transformations, challenges and resistances in their perceptions after participating in the course. The study also aimed to understand how the initial training of teachers can contribute to a better understanding and problematization of these issues and promote an education that values diversity, combats prejudices, and builds a fairer and more equal environment. The research adopted an approach grounded in feminist, decolonial, and intersectional studies, challenging established patterns and stimulating critical reflections on Science and its interactions with machismo, racism, patriarchy, and social inequalities. This approach proved to be a powerful and counter-hegemonic tool in promoting Science Education oriented towards social justice.

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Author Biographies

Maira Oliveira, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais- Campus Inconfidentes (2014) E em Pedagogia pela UNICESUMAR (2021). Mestrado em Ensino de Ciências pela Universidade Federal de Itajubá (2017). Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação Cientí­fica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina (2023). É Pesquisadora do Grupo e Pesquisa Discursos da Ciência e da Tecnologia na Educação - DICITE/UFSC e Professora na Rede Municipal de Ensino da Prefeitura de Socorro-SP. Tem experiência na área de educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Ciências, Educação CTS Latino-Americana, Decolonialidade e Feminismos ao Sul

Irlan Von Linsingen, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduado em Engenharia Mecânica, com mestrado em Ciências Térmicas (EMC/PPGEM/UFSC), doutorado em Educação em Ciências - UFSC (2002) e pós-doutorado no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra (Estágio Sênior CAPES - 2015). Professor Titular da UFSC ligado ao Departamento de Engenharia Mecânica (EMC/CTC) e ao Programa de Pós-Graduação em Educação Cientí­fica e Tecnológica (PPGECT). Atua nas linhas de pesquisa Implicações Sociais da Ciência e da Tecnologia na Educação e Linguagens e Ensino, com os seguintes temas: Ciência-Tecnologia-Sociedade, educação tecnológica, educação CTS, aspectos da linguagem na educação cientí­fica e tecnológica, articulações entre Estudos CTS, Educação CTS e Tecnologias Sociais. Lí­der do Grupo e Pesquisa Discursos da Ciência e da Tecnologia na Educação - DICITE. Participou da Coordenação Acadêmica do Programa de Qualificação de Docentes e Lí­ngua Portuguesa - PQLP no âmbito do Acordo de Cooperação Educacional entre Brasil e Timor-Leste. Foi Diretor Acadêmico do campus da Universidade Federal de Santa Catarina/Blumenau.

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Published

2024-10-25

How to Cite

Oliveira, M., & Von Linsingen, I. (2024). Southern Feminisms: Challenges, transformations, and resistances for a counter-hegemonic teacher education promoting Science Education for social justice. Vitruvian Cogitationes, 5(2), e024012. https://doi.org/10.4025/rvc.e024012