Perceptions of science teachers in training, about hormone Consumption and cisnormativity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.e024010

Keywords:

Sexual and Gender Diversity, Science teaching, Teacher training

Abstract

Cisnormative impositions affect all areas of individuals' lives, especially those who do not identify with the sex-gender assigned at birth and expected by society. Thus, the use of hormones emerges as a tool for gender (re)affirmation. This study sought to analyze and categorize the conception of students in the 1st period of the Bachelor's Degree courses in Biology, Chemistry, and Physics at the Federal University of Northern Tocantins about hormone consumption and cisnormativity, as well as the importance of recognizing other hormonal uses in the process of recognition and social belonging. To this end, a pedagogical workshop was held and questionnaires were applied before and after the workshop to collect data. The content analysis method by categorization was adapted for the analysis and interpretation of these data. The comparison of the data showed that, in the end, there was greater concern in relating the scientific content on hormones and more problematizing understandings about gender and sexuality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana Batista de Oliveira, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Graduanda do curso superior Licenciatura em Biologia.

Caroline Fernandes Barbosa, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Graduanda do curso superior Licenciatura em Biologia.

Yonier Alexander Orozco Marin, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Doutor em Educação Cientí­fica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSc- 2022). Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura e Território.

References

AUGUSTO, R. M. Perfil dos serviços e das prescrições de medicamentos para hormonização de pessoas trans e travestis no estado do Rio Grande do Sul. 2021. Dissertação (Mestrado em Saúde Coletiva) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021.

CARDOSO, M. R. G.; OLIVEIRA, G. S. de.; GHELLI, K. G. M. Análise de Conteúdo: uma metodologia de pesquisa qualitativa. Cadernos da Fucamp, Monte Carmelo, v. 20, n. 43, p. 98-111, 2021. Disponí­vel em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2347. Acesso em: 2 nov. 2023.

CÔRREA, L. V. de O. M.; PIMENTEL, G. G. de A. A educação fí­sica e a era farmacopornográfica: resenha da obra Testo Junkie. Revista Pensar a Prática, Goiânia, v. 23, e57301, 2020. Disponí­vel em: https://revistas.ufg.br/fef/article/download/57301/34964/284464. Acesso em: 2 nov. 2023;

HARAWAY, D. J. Manifesto ciborgue: ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX. In: TADEU, T. (org.) Antropologia ciborgue: as vertigens do pós-humano. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2000. p. 18-33.

JESUS, J. G. de Identidade de gênero e polí­ticas de afirmação identitária. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ESTUDOS SOBRE A DIVERSIDADE SEXUAL E DE GÊNERO DA ABEH, 6., Salvador. [Anais]... Salvador: Associação Brasileira de Estudos da Homocultura, 2012.

MARIN, Y. A. O. Identidades de gênero no ensino de biologia: entre a violência objetificadora da cisnormatividade e os saberes trans-gressores em sala de aula. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, Florianópolis, v. 14, n. 1, p. 334–355, 2021.

MARIN, Y. A. O.; NUNES, P.; CASSIANI, S. A Branquitude e a cisgeneridade problematizadas na formação de professoras (es) de Ciências e Biologia: uma proposta decolonial no estágio supervisionado. Ensino, Saúde e Ambiente, Niterói, nesp., p. 225-238, 2020.

MARIN, Y. A. O.; OLIVEIRA, M. C. D. Problematizando as relações entre quí­mica-biologia e questões de gênero: possibilidades e desafios na educação de jovens e adultos. Revista Debates em Ensino de Quí­mica, Recife, v. 5, n. 2, p. 19-38, 2019. Disponí­vel em: https://www.journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/2752/482483263. Acesso em: 2 nov. 2023.

MARTINS, K. L. D.; OLIVEIRA, P. S. Função miccional, evacuatória e sexual de mulheres transexuais após a cirurgia de redesignação sexual. 2017. Monografia (Graduação) - Faculdade de Ciências da Educação e Saúde, Centro Universitário de Brasí­lia, Brasí­lia, DF, 2017. Disponí­vel em: https://repositorio.uniceub.br/jspui/handle/235/11461. Acesso em: 2 nov. 2023.

PAGAN, A. O ser humano do ensino de biologia: Uma abordagem fundamentada no autoconhecimento. Revista entreideias, Salvador, v. 7, nesp., p. 73-86, 2018.

PARDINI, D. Terapia de reposição hormonal na menopausa. Arquivos Brasileiros de Endocrinologia & Metabologia, São Paulo, v. 58, n. 2, p. 172-181, 2014. https://doi.org/10.1590/0004-2730000003044.

PAVIANI, N. M. S.; FONTANA, N. M. Oficinas pedagógicas: relato de uma experiência. Conjectura: Filosofia e Educação, Caxias do Sul, v. 14, n. 2, p. 77-88, 2009. Disponí­vel em: https://ead.uftm.edu.br/mod/resource/view.php?id=34506. Acesso em: 26 out. 2023.

PINTO, T. P.; TEIXEIRA, F. do B.; BARROS, C. R. dos S.; MARTINS, R. B.; SAGGESE, G. S. R.; BARROS, D. D. de; VERAS, M. A. de S. M. Silicone lí­quido industrial para transformar o corpo: prevalência e fatores associados ao seu uso entre travestis e mulheres transexuais em São Paulo, Brasil. Cadernos de Saúde Pública, São Paulo, v. 33, n. 7, 2017. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/j/csp/a/CqPcZNpvnzwvsRfHbtLj4fM/abstract/?lang=pt. Acesso em: 2 nov. 2023.

PRECIADO, P. B. Testo Junkie: sexo, drogas e biopolí­tica na era farmacopornográfica. Tradução de Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: N-1 Edições, 2018.

RIBERO, P. Terapia hormonal para redesignação de gênero- mulher trans: Uma revisão. Saúde.com-Ciência, Rio de Janeiro, n. 1, p. 9-16, 2020.

RODRIGUES E SILVA, F. A.; COUTINHO, F. í‚. Realidades colaterais e a produção da ignorância em livros didáticos de biologia: um estudo sobre os hormônios e a questão de gênero. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegres, v. 21, n. 3, p. 176-194, 2016. Disponí­vel em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/179. Acesso em: 16 nov. 2023.

SANTOS, S.; MARTINS, M. Entre encontros e ensino de biologia e gêneros e sexualidades: Sopros e insurgências de uma biologia menor. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, Florianópolis, v. 13, n. 1, p. 141-152, 2020.

SANTOS, S. P.; SILVA, E. P. de Q. Ensino de Biologia e transsexualidade. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 26, n. 1, p. 147–172, 2019. Disponí­vel em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48831. Acesso em: 26 nov. 2023.

SILVA, R. A. da.; SILVA, L. A. V. da.; SOARES, F.; DOURADO, I. Uso de hormônios não prescritos na modificação corporal de travestis e mulheres transexuais de Salvador/Bahia, Brasil. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 27, n. 2, p. 503-514, 2022. https://doi.org/10.1590/1413-81232022272.44342020.

TEIXEIRA, P.; MEJID NETO, J. Uma proposta de tipologia para pesquisas de natureza interventiva. Ciência e Educação, Bauru, v. 23, n. 24, p. 1055-1076, 2017.

VERGUEIRO, V. Por inflexões decoloniais de corpos e identidades de gênero inconformes: Uma análise autoetnográfica da cisgeneridade como normatividade. 2015. Dissertação (Mestrado em Cultura e Sociedade) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.

VERRANGIA, D. Educação cientí­fica e diversidade étnico-racial: o ensino e a pesquisa em foco. Interações, Uberlândia, v. 32, p. 2-27, 2014.

Published

2024-10-25

How to Cite

Oliveira, F. B. de, Barbosa, C. F. ., & Marin, Y. A. O. . (2024). Perceptions of science teachers in training, about hormone Consumption and cisnormativity. Vitruvian Cogitationes, 5(2), e024010. https://doi.org/10.4025/rvc.e024010