Report of practical theoretical whorkshop: representation in perspective
DOI:
https://doi.org/10.4025/rvc.v2i2.63679Keywords:
Perspective, Representation technique, Interdisciplinarity, WorkshopAbstract
Perspective is a technique used to represent shapes and spatial depth on a flat surface, which is developed through the individual's visual perception. It is a visual representation that makes connections between Mathematics and Art possible. In this experience report, we describe the Workshop called `Perspective representation: an interdisciplinary proposal for the teaching of Geometry´, which aimed to provide interdisciplinary knowledge about the technique of representation in perspective. Therefore, we initially present the Workshop, its objectives, its importance and the methodological procedures adopted. Then we provide a brief overview of Perspective in the Renaissance and today, describing the entire process of carrying out the Workshop. We also present partial data from the Workshop, such as productions carried out by the seven participants and some results obtained through the subjects' speeches. For the presentation of the descriptive data of the Workshop, a content analysis was carried out, in which it was decided to highlight only those subjects and their respective speeches that indicated the contributions of the Workshop and the relevance of the topic addressed. Finally, some reflections on the theme and the realization of the Workshop are presented.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
CANAL GAUEPG Galeria. Youtube. Representação em perspectiva. 2021 (18 min). Disponível em: https://www.youtube.com/channel/UCSiKUwWr77uXCIkMthb6vIA/videos. Acesso em: 09 de set. de 2021.
FFLORES, C. R. Olhar, Saber, Representar: Ensaios sobre a representação em perspectiva. 2003. 189 p. (Doutorado em Educação – Centro de Ciências da Educação) – Curso de Pós- graduação em Educação, Universidade Federal De Santa Catarina – UFSC.
KLEIN, R. A forma e o inteligível: Escritos sobre o Renascimento e a Arte Moderna. Trad. Cely Arena. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1998.
MORAES, R; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 3 ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2016.
PANOFSKY, E. A perspectiva como forma simbólica. Trad. Nunes, E. 1ª ed. Lisboa/Portugal: Edições 70, 2000.
RAFAEL. Escola de Atenas. 1506-1510. Afresco (5mí—7m). Palácio Apostólico. Vaticano. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Escola_de_Atenas#/media/Ficheiro:Escola_de_Atenas_-_Vaticano_2.jpg . Acesso em 01 dez. 2021.
SILVA, D. P. Org. Oficinas temáticas no ensino público: formação continuada de professores. São Paulo: FDE, 2007.
SILVA, J. A. P. Arte e Ciência no Renascimento: discussões e possibilidades de reaproximação a partir do códex entre Cigoli e Galileo no século XVII. 2013. 503 p. (Doutorado em Educação para a Ciência e a Matemática) – Curso de Pós Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática, Universidade Estadual de Maringá, UEM.
SILVA, J. A. P.; NEVES, M. C. D. O Codex Cigoli-Galileu: Ciência, Arte e Religião num enigma copernicano. Maringá: Eduem, 2015.
WIKIPÉDIA. O Jardim de Nebamun. 1350 a.c. Afresco (5mí—7m). Museu Britânico, Londres, Reino Unido. Disponível em: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Le_Jardin_de_N%C3%A9bamoun.jpg. Acesso em: 13 de jun. de 2021.