Report of practical theoretical whorkshop: representation in perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4025/rvc.v2i2.63679

Keywords:

Perspective, Representation technique, Interdisciplinarity, Workshop

Abstract

Perspective is a technique used to represent shapes and spatial depth on a flat surface, which is developed through the individual's visual perception. It is a visual representation that makes connections between Mathematics and Art possible. In this experience report, we describe the Workshop called `Perspective representation: an interdisciplinary proposal for the teaching of Geometry´, which aimed to provide interdisciplinary knowledge about the technique of representation in perspective. Therefore, we initially present the Workshop, its objectives, its importance and the methodological procedures adopted. Then we provide a brief overview of Perspective in the Renaissance and today, describing the entire process of carrying out the Workshop. We also present partial data from the Workshop, such as productions carried out by the seven participants and some results obtained through the subjects' speeches. For the presentation of the descriptive data of the Workshop, a content analysis was carried out, in which it was decided to highlight only those subjects and their respective speeches that indicated the contributions of the Workshop and the relevance of the topic addressed. Finally, some reflections on the theme and the realization of the Workshop are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

     

Author Biographies

Jéssica Rodrigues de Oliveira, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática, pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PPGECEM) da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Licenciada em Matemática na Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG (2015). Atualmente é professora da Escola Evangélica de Carambeí­ (desde 2015).

Josie Agatha Parrilha da Silva, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Doutora em Educação para Ciência pelo Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência e a Matemática da Universidade Estadual de Maringá - PCM/UEM (2009-2013). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PPE/UEM (2004-2006). Licenciatura em Pedagogia (1984-1988) e Licenciatura em Artes Visuais (2004-2006). Professora Associada do Departamento de Artes, da Universidade Estadual de Ponta Grossa.

References

ATALAY, B. A Matemática e a Mona Lisa: a confluência da arte com a ciência. São Paulo: Mercuryo, 2009.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
CANAL GAUEPG Galeria. Youtube. Representação em perspectiva. 2021 (18 min). Disponí­vel em: https://www.youtube.com/channel/UCSiKUwWr77uXCIkMthb6vIA/videos. Acesso em: 09 de set. de 2021.
FFLORES, C. R. Olhar, Saber, Representar: Ensaios sobre a representação em perspectiva. 2003. 189 p. (Doutorado em Educação – Centro de Ciências da Educação) – Curso de Pós- graduação em Educação, Universidade Federal De Santa Catarina – UFSC.
KLEIN, R. A forma e o inteligí­vel: Escritos sobre o Renascimento e a Arte Moderna. Trad. Cely Arena. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1998.
MORAES, R; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 3 ed. Ijuí­: Ed. Unijuí­, 2016.
PANOFSKY, E. A perspectiva como forma simbólica. Trad. Nunes, E. 1ª ed. Lisboa/Portugal: Edições 70, 2000.
RAFAEL. Escola de Atenas. 1506-1510. Afresco (5mí—7m). Palácio Apostólico. Vaticano. Disponí­vel em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Escola_de_Atenas#/media/Ficheiro:Escola_de_Atenas_-_Vaticano_2.jpg . Acesso em 01 dez. 2021.
SILVA, D. P. Org. Oficinas temáticas no ensino público: formação continuada de professores. São Paulo: FDE, 2007.
SILVA, J. A. P. Arte e Ciência no Renascimento: discussões e possibilidades de reaproximação a partir do códex entre Cigoli e Galileo no século XVII. 2013. 503 p. (Doutorado em Educação para a Ciência e a Matemática) – Curso de Pós Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática, Universidade Estadual de Maringá, UEM.
SILVA, J. A. P.; NEVES, M. C. D. O Codex Cigoli-Galileu: Ciência, Arte e Religião num enigma copernicano. Maringá: Eduem, 2015.
WIKIPÉDIA. O Jardim de Nebamun. 1350 a.c. Afresco (5mí—7m). Museu Britânico, Londres, Reino Unido. Disponí­vel em: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Le_Jardin_de_N%C3%A9bamoun.jpg. Acesso em: 13 de jun. de 2021.

Published

2022-05-23

How to Cite

Oliveira, J. R. de, & Silva, J. A. P. da. (2022). Report of practical theoretical whorkshop: representation in perspective. Vitruvian Cogitationes, 2(2), 167–177. https://doi.org/10.4025/rvc.v2i2.63679