<b>Creative paraphrase as one characteristic of the competent reader in the university entrance examination (Vestibular) texts</b> - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v26i2.1371

  • Renilson José Menegassi UEM
  • Silvia Regina Emiliano UEM

Abstract

This research aims at investigating whether candidates for the entrance examination (Vestibular) of State University of Maringá (UEM) have been successful in the reading of the supporting text provided for the essay paper. It discusses whether essays may be classified as reproductive paraphrases or copies of the supporting text. Paraphrase reading is thus investigated to verify if it is one characteristic of the competent reader. Essays on waste of food in Brazil, written in the summer of 2002 entrance examinations, are analyzed. Texts produced in this context showed two types of readers: a) the reader who merely extracts ideas from the text, without any co-production of meaning; b) the reader who writes a paraphrase creatively and uses data from the text as a support for his/her arguments, interpreting and adding new meanings to the proposed theme. Results show that creative paraphrase is a characteristic of the competent reader

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renilson José Menegassi, UEM
Relizou seu curso de Mestrado em LingÜística na Universidade Federal de Santa Catarina, investigando os processos de leitura em sala de aula. No curso de Doutorado em Letras, realizado na Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP-Assis), investigou os processos de revisão e reescrita em textos de alunos do curso de Letras. Sua linha de pesquisa é a do Ensino e Aprendizagem de Línguas, enfatizando-se a leitura e a escrita em situação de ensino. Coordena o Grupo de Pesquisa Interação e Escrita no Ensino e Aprendizagem (UEM/CNPq), cuja página eletrônica apresenta toda sua produção, assim como a dos membros do grupo: www.escrita.uem.br. Atua na graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá e no Programa de Pós-Graduação em Letras da mesma instituição. É, também, membro do Comitê Assessor de Lingüística e Letras da Fundação Araucária, no estado do Paraná Currículo Lattes
Published
2008-03-31
How to Cite
Menegassi, R. J., & Emiliano, S. R. (2008). <b>Creative paraphrase as one characteristic of the competent reader in the university entrance examination (Vestibular) texts</b&gt; - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v26i2.1371. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 26(2), 209-219. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v26i2.1371
Section
Literature and Linguistics