<b>Ironical views on social reality: persian letters and politically incorrect guide of philosophy

  • Paula Carolina Teixeira Marroni Universidade Estadual de Maringá
  • Terezinha Oliveira Universidade Estadual de Maringá
Keywords: irony, philosophy, respect, society, education

Abstract

Current paper relates two views on social reality, each one considered within its specific historical period. The first, from the XVIII century, is presented by Montesquieu (1721), in Cartas Persas, and the second, presented by Pondé (2012) in Guia Politicamente Incorreto da filosofia. Four themes were selected: courage, hypocrisy, female and male relationships and intellectual vanity. Parts Letters I to LII by Montesquieu were selected in which ironical views of reality were detected. The choice of the first third part of Cartas Persas was made by the first experiences of the interlocutor with the other culture, specifically, the French society of the XVIII century. The presentation of the Letters, however, is not linear, but correspondent to the themes selected for this research. It may be observed that both sources, imbued with ironical literary resources, contribute towards an understanding of societies, the French one in the XVIII century and Brazilian society in the XXI century. Underlying ironical language, the two authors try to uncover society´s hypocrisy and demonstrate the need of a profound respect, and not a politically correct respect, among individuals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Carolina Teixeira Marroni, Universidade Estadual de Maringá
Graduação em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (2003), especialização em Educação Pela Arte pela Universidade Estadual de Maringá (2005) e Mestrado em Educação Física pelo Programa de Pós Graduação Associado UEM/ UEL (2009). Estudante de Doutorado em Educação na linha de História e Historiografia da Educação no Programa de Pós -Graduação em Educação na Universidade Estadual de Maringá; Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES; participante do Grupo de Estudos Transformações Sociais e Educação na Antiguidade e Medievo - GTSEAM (PPE/UEM); participante do Laboratório de Estudos em Antiguidade e Medievo - LEAM (DHI/UEM) e do Grupo Arte, Cultura e Educação Física (DEF/UEM)
Terezinha Oliveira, Universidade Estadual de Maringá
Possui graduação em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1986), mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (1991) e doutorado em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1997). Realizou, em 2004, estágio de Pós-Doutorado em História e Filosofia da Educação na Faculdade de Educação da USP. Atualmente, é professora associada nível C da Universidade Estadual de Maringá e Editora-chefe da Editora da Universidade Estadual de Maringá. Também é Editora Científica da Revista Acta Scientiarum Education, Imagens da Educação e membro do Conselho Editorial da Revista Brasileira de História da Educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação, especialmente em Filosofia e História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: transformação social, história da educação na Idade Média, escolástica, filosofia da educação na Idade Média, Intelectuais e Instituições Educacionais na Idade Média e formação de professores. É filiada a ANPUH, SBHE, SBHR e a ABREM.
Published
2015-08-19
How to Cite
Marroni, P. C. T., & Oliveira, T. (2015). <b&gt;Ironical views on social reality: persian letters and politically incorrect guide of philosophy. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 37(1), 83-92. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v37i1.26703
Section
Philosophy and Education