<b>Do engaged individuals learn more? Survey in a public organization

  • Pricila Geleski Universidade Estadual do Centro-Oeste
  • Marcia Aparecida Zampier Universidade Estadual do Centro-Oeste
  • Silvio Roberto Stefano Universidade Estadual do Centro-Oeste
Keywords: organizational commitment, organizational learning, organizational behavior, personnel management, public gestion

Abstract

Considering the organizational learning and commitment of individuals as contributing factors to the success of public and private organizations, the study sought to better understand the integration of these constructs in an IHE - Institution of Higher Education. In order to achieve the overall goal that was to: analyze the relationship between commitment and organizational learning in a public institution of higher education we conducted a survey with a sample of 116 valid statutory employees of a HEI. Two questionnaires of self report were used, the Organizational Learning Scale (OLS) of Goh and Richard (1997), that was validated in Brazil by Angelim and Guimarães (2003), and the instrument of Meyer, Allen and Smith (1993), validated in Brazil by Medeiros and Enders (1998), in the administrative and support sectors of the organization. It was concluded that the more committed employees are, the greater the perception of favorable factors to learning and consequently the greater the chances that such scenarios will actually stimulate the organizational learning. The study highlights the importance of investing in the potential factors of learning and identifying the components of commitment, in order to improve the internal processes, as well as the learning capacity of the organization as a whole.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pricila Geleski, Universidade Estadual do Centro-Oeste
Especialista em Gestão Estratégica de Pessoas pela Unicentro.
Marcia Aparecida Zampier, Universidade Estadual do Centro-Oeste
ossui Mestrado em Administração pela UFPR (2010); especialização em Gestão Contemporânea de Pessoas pela UNICENTRO (2004) e graduação em Administração pela Faculdade Estadual de Filosofia Ciências e Letras de Guarapuava (1994). Atualmente é professora Assistente A da Unicentro. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração Geral e Gestão de Pessoas. Trabalhou mais de 10 anos no Departamento de Recursos Humanos da Cooperativa Agrária. Faz parte do Grupo de Pesquisa de Gestão de Pessoas e Comportamento Organizacional - UNICENTRO. Pesquisadora PqC. Atua principalmente nos seguintes temas: qualidade de vida no trabalho, empreendedorismo, estresse no trabalho, saúde ocupacional, satisfação no trabalho, recursos humanos, comportamento organizacional, competências e aprendizagem empreendedora, comercialização, agronegócio, gestão ambiental, cooperativismo, monografias, administração de recursos da informação, administração de materiais e logística, teorias da administração, pesquisa em administração e tópicos contemporâneos em administração.
Silvio Roberto Stefano, Universidade Estadual do Centro-Oeste
Pós-Doutor em Administração pela Univali (2013-2014). Possui Doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo USP Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade (2008), Mestrado em Administração pela PPGA UEM/UEL (2002). Atualmente é professor Adjunto da Universidade Estadual do Centro-Oeste UNICENTRO. Coordenador do Mestrado Profissional em Administração da UNICENTRO - PPGADM. Bolsista Produtividade da Fundação Araucária.
Published
2016-06-24
How to Cite
Geleski, P., Zampier, M. A., & Stefano, S. R. (2016). <b&gt;Do engaged individuals learn more? Survey in a public organization. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 38(1), 1-12. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v38i1.27076
Section
Administration