Reading and writing: evaluation of well-structured compositions that deviate from the topic proposed

  • Renilson José Menegassi UEM
  • Marilurdes Zanini UEM

Abstract

One of the most depressing issues for examiners of university entrance examination composition is the disclassification of students who despite presenting well-structured texts deviate completely from the topic proposed by writing down a kind of “ready-made composition”. On this occasion the evaluation of the topic points to the evualuation of the student’s reading competence of the thematic proposal included in a text intended as stimulus and guide to the composition writing. It is most depressing when this disclassified composition is a well-structured text concerning language and content. This situation raises the following questions: a) How to evaluate these compositions? b) Is it possible to separate reading evaluation from wrinting evaluation by disregarding the concept of mother tongue teaching which is the pedagogical guidance for Brazilian schools? The aim of this paper is to answer these questions by reporting the cumulative experience of research and practice in entrance examination evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renilson José Menegassi, UEM
Relizou seu curso de Mestrado em LingÜística na Universidade Federal de Santa Catarina, investigando os processos de leitura em sala de aula. No curso de Doutorado em Letras, realizado na Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP-Assis), investigou os processos de revisão e reescrita em textos de alunos do curso de Letras. Sua linha de pesquisa é a do Ensino e Aprendizagem de Línguas, enfatizando-se a leitura e a escrita em situação de ensino. Coordena o Grupo de Pesquisa Interação e Escrita no Ensino e Aprendizagem (UEM/CNPq), cuja página eletrônica apresenta toda sua produção, assim como a dos membros do grupo: www.escrita.uem.br. Atua na graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá e no Programa de Pós-Graduação em Letras da mesma instituição. É, também, membro do Comitê Assessor de Lingüística e Letras da Fundação Araucária, no estado do Paraná Currículo Lattes
Published
2008-07-02
How to Cite
Menegassi, R. J., & Zanini, M. (2008). Reading and writing: evaluation of well-structured compositions that deviate from the topic proposed. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 22, 25-31. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v22i0.4112
Section
Literature and Linguistics