Student, text and teacher: the conflicting relationships in writing evaluation of higher education entrance examinations

  • Marilurdes Zanini UEM
  • Renilson José Menegassi UEM

Abstract

Three situations are overlapped in writing evaluation: the thematic proposal arising from the supporting text, the student’s reading and the teacher’s expectancy from the topic proposed. Thus, if the evaluating teacher does not take this trifold situation and its relevance into account, the teacher may be misled in his evaluation for not considering the student’s thematic topic reading, resulting in discrepant grading when the composition is evaluated by two teachers. This article discusses the procedures that may contribute to minimize these conflicts so commom in the school context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renilson José Menegassi, UEM
Relizou seu curso de Mestrado em LingÜística na Universidade Federal de Santa Catarina, investigando os processos de leitura em sala de aula. No curso de Doutorado em Letras, realizado na Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP-Assis), investigou os processos de revisão e reescrita em textos de alunos do curso de Letras. Sua linha de pesquisa é a do Ensino e Aprendizagem de Línguas, enfatizando-se a leitura e a escrita em situação de ensino. Coordena o Grupo de Pesquisa Interação e Escrita no Ensino e Aprendizagem (UEM/CNPq), cuja página eletrônica apresenta toda sua produção, assim como a dos membros do grupo: www.escrita.uem.br. Atua na graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá e no Programa de Pós-Graduação em Letras da mesma instituição. É, também, membro do Comitê Assessor de Lingüística e Letras da Fundação Araucária, no estado do Paraná Currículo Lattes
Published
2008-07-02
How to Cite
Zanini, M., & Menegassi, R. J. (2008). Student, text and teacher: the conflicting relationships in writing evaluation of higher education entrance examinations. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 21, 71-77. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v21i0.4188
Section
Literature and Linguistics