Nature of Worldview Presuppositions among Science Teachers in Italy and Brazil

  • Milena Bandiera UNIVERSIDADE ROMA TRE
  • Marcos Cesar Danhoni Neves UEM
  • Matilde Vicentini UNIVERSIDADE LA SAPIENZA

Abstract

The paper re-employs the title of a previous article which reported the worldview presuppositions of Science teachers in Botswana, Indonesia, Japan, Nigeria and the Philippines. There was an interest to perform the same investigation in our countries, namely “Do science teachers in the western world similarly hold such a multiplicity of worldview presuppositions?” For comparison’s sake the same questionnaire was used, although adapted to our cultural contexts. From our investigation two positive points have emerged, or rather, that science teachers in Italy and Brazil hold a multiplicity of worldviews which coexist with the scientific one and that there are some differences between the Italian sample and all the others. More Italian teachers seem to accept scientific (or pseudoscientific) statements and to reject (in this order) magic-mystery, religion and spiritism, and parapsychology-oriented statements. Is it feasible to assign this difference to cultural context?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Cesar Danhoni Neves, UEM
Possui graduação em Física pela Universidade Estadual de Maringá (1983), mestrado em Física pela Universidade Estadual de Campinas (1986) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1991). Possui uma especialização em educação e divulgação científica pelo MASHAV-Jerusalém (Israel - 1991/92). Realizou estágio de pós-doutoramento no "Laboratorio di Didattica delle Scienze" no Dipartimento di Fisica da Università degli Studi di Roma "La Sapienza", Itália (1995/96). Atualmente é Professor Titular da Universidade Estadual de Maringá. Coordenou inúmeros projetos envolvendo as agências FINEP, CNPq, CAPES e ARAUCÁRIA (SPEC, PROCIÊNCIAS, PROIN, MUSEUS DE CIÊNCIA). Tem experiência na área de Educação e Divulgação Científica, Alfabetização Científica, Linguagem Verbo-Visual aplicada à divulgação da Ciência, História, com ênfase em História e Epistemologia das Ciências. Foi Secretário da SBPC-PR entre 2004-2006 e é, atualmente, até a gestão de 2008. Coordena o Planetário CIRCUS STELLARIUM da Universidade Estadual de Maringá. Coordenou no Estado do Paraná as três edições da SEMANA NACIONAL DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA. Coordena o Programa de Mestrado Acadêmico de Educação para a Ciência e a Matemática da Universidade Estadual de Maringá desde 2003 Currículo Lattes
Published
2008-07-02
How to Cite
Bandiera, M., Neves, M. C. D., & Vicentini, M. (2008). Nature of Worldview Presuppositions among Science Teachers in Italy and Brazil. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 21, 97-106. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v21i0.4191
Section
Education