<strong>Reasoning, intellect and subjectivity in Tomas Aquinas thoughts: evolutions in contemporary context</strong> - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v30i1.5103

  • Terezinha Oliveira UEM
  • Roberta Stubs Parpinelli UEM
Keywords: education, reasoning, subjectivity, intellect, Tomás de Aquino

Abstract

The present paper was developed by making use of some theoretical contributions by Tomás de Aquino, in order to understand his conceptions, concerning reasoning and intellect, as well as to be aware of the role played by reasoning and intellect aspects in the medieval period. Thus, it is necessary to reflect upon the influence played by Church and by Christian philosophy on the constitution of medieval society. Within such a context, the relationship between reason-subjectivity in Aquino’s thought is emphasized. Thus, based on both, the theoretical contributions by Deleuze and Guattari (1996), and on the conceptualizations about the significance of intellect in the human constitution, it is made a brief conceptualization about subjectivity. Tomás de Aquino conceives the human reasoning as the subject’s power for acting when in search for knowledge, a fact that makes possible a counterpoint with the concept of instrumental reasoning, established by Adorno and Horkheimer (1985), whose peculiarity or singularization is understood as a possibility for developing the intellectual power of human being, as well as a possibility of constituting more conscious subjectivities in contemporary society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Terezinha Oliveira, UEM
Aoncluiu o doutorado em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita (Assis) em 1997. Realizou, em 2005, Estágio de Pós-Doutorado em Filosofia da Educação, na Faculdade de Educação da USP. Atualmente é professora da Universidade Estadual de Maringá e Bolsista Produtividade. Publicou 22 artigos em periódicos especializados e 269 trabalhos em anais de eventos. Possui 5 livros e 9 capítulos publicados. Possui 177 itens de produção técnica. Participou de 4 eventos no exterior e 59 no Brasil. Orientou 18 Dissertações de Mestrado em Educação, 20 Projetos de Iniciação Científica e 8 Monografias de Especialização nas áreas de Educação, Filosofia e História. Atua na área de Educação, com ênfase em História da Educação. Em suas atividades profissionais interagiu com 40 colaboradores em co-autorias de trabalhos científicos. Em seu Curriculo Lattes os termos mais freqüentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: Fundamentos da Educação, Educação Medieval, História da Educação na Idade Média, Transformação Social, Universidade Medieval, Educação, Filosofia Medieval, História da Educação, Escolástica e História Currículo Lattes
Published
2008-09-18
How to Cite
Oliveira, T., & Parpinelli, R. S. (2008). <strong>Reasoning, intellect and subjectivity in Tomas Aquinas thoughts: evolutions in contemporary context</strong&gt; - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v30i1.5103. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 30(1), 67-76. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v30i1.5103
Section
Philosophy and Education